ارومیه/

بیش از 2 میلیون هکتار عرصه ملی در آذربایجان غربی وجود دارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: بدون احتساب دریاچه ارومیه 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه ملی در آذربایجان غربی وجود دارد.

علی پیر مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: در اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی با تلاش شبانه‌روزی سعی بر این است تا در مرحله نخست وضعیت موجود را به هر طریق ممکن حفاظت کرده چرا که ابتدایی‌ترین اصل در شرح وظایف این تشکیلات حفاظت از عرصه‌های ملی است.

وی ادامه داد: با کارهای ترویجی و مشارکت مردمی و همچنین مشارکت سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی تلاش بر این است عرصه‌های منابع طبیعی را حراست و پاسداری کرده سپس به موضوعات اجرایی و طرح‌ریزی بپردازیم.

پیر مرادی با بیان اینکه هم‌اکنون بدون احتساب دریاچه ارومیه 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه ملی در آذربایجان غربی وجود دارد، یادآور شد: از جمله کارهای انجام شده در سطح عرصه‌های ملی آذربایجان غربی اجرای طرح‌های منابع طبیعی از جمله آبخیزداری، مرتعداری و کاشت نهال است.

وی مبارزه با پدیده‌هایی همچون شن‌زایی، اجرایی برنامه فرهنگی و ترویجی، همکاری با ارگان‌ها و نهادهای دولتی برای حفاظت، توسعه مشارکت‌های مردمی و... را جزو اقداماتی عنوان کرد که مجموعه منابع طبیعی آذربایجان غربی در دستور کار خود دارد.

پیر مرادی متذکر شد: اگر تغییر اقلیم آب و هوایی و روند نزولات جوی را نسبت به بیست سال گذشته مقایسه کنیم و نیز رشد جمعیت را در کشور در نظر بگیریم باید گفت کارهای انجام شده مطلوب است ولی کافی نیست.

وی ادامه داد: عوامل متعددی در رشد و پویایی عرصه‌های ملی و به خصوص رشد فضای سبز آذربایجان غربی نقش دارند.

پیر مرادی تصریح کرد: کمبود اعتبارات در بخش توسعه جنگل و عوامل معیشتی انسان‌ها (دامداران) در بخش عرصه‌های منابع طبیعی که باید روند تبدیل سنتی به مکانیزه آن سرعت یافته و به آن توجه جدی شود، از نقیصه‌های حوزه منابع طبیعی است.

وی نبود نیروی انسانی کافی، هدایت و کانالیزه نکردن وظایف دستگاه‌های مرتبط که منجر به موازی‌کاری می‌شود و توجه به عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و توسعه اقتصادی را از دیگر نقیصه‌های پیش‌رو برشمرد.

پیر مرادی ابراز داشت: وجود بیش از حد دام در مراتع استان و نبود کنترل کافی به دلیل نبود سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و عواملی دیگر از این دست توجه جدی را می‌طلبد و باید نگرشی کارشناسانه و دلسوزانه به همراه داشته باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.