حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری تشریح کرد/3

آخرین جزئیات منشور حقوق شهروندی

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در قوانین مختلف و قانون اساسی به موارد و مصادیق زیادی از حقوق شهروندی اشاره شده و این اجحاف و بی‌انصافی است که بخواهیم با حقوق شهروندی بازی سیاسی کنیم، بنابراین نباید بدون مقدمات لازم‌الاجرا و سلیقه‌ای، با این حقوق رفتار کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،  سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لایحه حقوق شهروندی چه امتیازاتی دارند و آیا قوه قضاییه نیز در آن دستی داشته است یا خیر تصریح کرد: حقوق شهروندی لایحه نبوده بلکه منشور حقوق شهروندی است که هنوز به صورت لایحه در نیامده و هنوز به صورت یک پیش‌نویس بوده و این در حالی است که حق‌الناس و حق شهروندی از نظر شرع مقدس و قانون اساسی و قوانین موضوعه عادی و مجلس فوق‌العاده مورد اهتمام است و قانون اساسی نسبت به این امر اهتمام ویژه‌ای دارد، بنابراین ما هم باید به این قوانین موضوعه و قوانین اساسی و اجرای آن ملتزم باشیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در قوانین مختلف و قانون اساسی به موارد و مصادیق زیادی از حقوق شهروندی اشاره شده و این اجحاف و بی‌انصافی است که بخواهیم با حقوق شهروندی بازی سیاسی کنیم، بنابراین نباید بدون مقدمات لازم‌الاجرا و سلیقه‌ای، با این حقوق رفتار کنیم.

دادستان کل کشور اظهار داشت: مطابق قانون اساسی از مهمترین حق‌ عمومی هر شهروند آن چیزی که به حیات او مربوط می‌شود بنابراین هر چیزی که حیات انسان را به خطر بیاندازد، با اهمیت است و در این میان آلودگی که در برخی از شهرها همچون خوزستان موجب تلفاتی شده است اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: امروزه یکی از وظایف مهم ما برای حفظ سلامت شهروندان حفاظت از محیط زیست است و باید در منشور حقوق شهروندی به این اصل توجه شود.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: حق بهداشت، دسترسی به دارو، حق سوادآموزی و تحصیل رایگان بدون امتیا‌ز‌های ویژه و همین‌طور حفظ کرامت و عزت فرد و جامعه از جمله حقوق شهروندی است که باید به آن توجه کرد و نباید دست به اقداماتی زد که عزت جامعه به خطر بیافتد.

دادستان کل کشور تاکید کرد: در تهیه این منشور، قوه قضاییه دست نداشته و این  امر تنها به صورت یک پیش‌نویس بوده و لازم است که براساس قانون اقدام شود و به صورت جامع‌تر ارائه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار