همايش دانشجويي ايدز مركز بهداشت شهرستان همدان در سالن اجتماعات دانشكده پزشكي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ در اين همايش مسئول مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به تاريخچه پيدايش ايدز در سال 1981 در بين همجنس‌بازان امريكايي و 1366 در ايران كه در گروهي از كودكان دريافت كننده خون ديده شد اظهار داشت: 10 آذر از سوي سازمان جهاني بهداشت به عنوان روز جهاني ايدز و 15-9 آذر نيز هفته آموزش و اطلاع‌رساني ايدز نامگذاري شده است.

دكتر فیروزه كربلايي با بيان راه‌هاي انتقال ويروس HIV همچنين مراحل پيشروي اين بيماري در خصوص پيشگيري از ابتلا به اين ويروس اظهار داشت: اصول پيشگيري از ابتلا به ويروس HIV در زمينه تماس جنسي كه بيشترين آمار ابتلايان به اين گروه مربوط مي‌شوند شامل خويشتن‌داري در زمان تجرد، وفاداري به همسر، استفاده از كاندوم و درمان كامل بيماري‌هاي آميزشي؛ در زمينه اعتياد تزريقي شامل پرهيز از مصرف و ترك اعتياد، پرهيز از تزرق يا استفاده از وسايل استريل، استفاده از محلول‌هاي شيميايي استريل‌كننده و در زمينه انتقال خون شامل كنترل خون‌هاي اهدايي و انتخاب اهداكنندگان است.

وي ادامه داد: همچنين اصول پيشگيري در زمينه انتقال ويروس از مادر به كودك نيز مي‌توان از پرهيز از بارداري، پرهيز از شيردهي، تجويز دارو براي مادر و نوزاد و انجام عمل سزارين نام برد.

مسئول مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت شهرستان همدان، در ادامه در خصوص راه‌هاي پيشگيري در اثر تماس تصادفي كه ممكن است براي كادر درمان رخ دهد توضيحاتي داد و افزود: كادر بهداشتي درماني بايد براي جلوگيري از آلوده شدن به همه بيماران به ديد ناقل ويروس بنگرند و تمام موارد بهداشي و اصول پيشگيري را رعايت كنند تا در معرض آسيب نباشند.

دكتر كربلايي همچنين به آماري در خصوص مبتلايان به اين ويروس اشاره كرد و گفت: تعداد بيماران تاييد شده در ايران حدود 26 هزار و 550 نفر است كه پيش‌بيني‌ها بر 80 تا 110 هزار نفر نيز مي رسد و در همدان نيز تاكنون 397 مورد قطعي شناسايي شده‌اند كه بايد اين آمار را به دليل قبح بيماري تا هشت برابر نيز متصور شد.

وي بر آموزش و اطلاع‌رساني در زمينه پيشگيري از گسترش اين بيماري تاكيد كرد و ادامه داد: بيشتر بيماران HIV مثبت بيماراني هستند كه از نظر روحي رواني مشكل دارند بنابراين ارائه خدمات مشاوره براي اين گروه از اهميت بسزايي برخوردار است.
برچسب ها: همایش ، دانشجویی ، ایدز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.