دوست دیجتالی کودکان را ایمن کنید

سال‌ها پیش اگر کسی می‌خواست سرگرم شود، از تکنولوژی خبری نبود! هفت سنگ، گرگم به هوا، تیله‌بازی و... بازی‌هایی بود که پدران و مادران ما را سرگرم می‌کرد، اما امروزه کودکان نسل جدید با این بازی‌ها غریبه‌اند و حتی بسیاری از آنها اسم بازی‌های آن زمان هم به گوششان نخورده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در کنار بازی‌های سنتی آن زمان‌ها، آتاری، میکرو و سگا حرف اول را می‌زد و بسیاری از بچه‌های قدیم برای این بازی‌ها وقت می‌گذاشتند و هزینه پرداخت می‌کردند. حالا بازی‌های سنتی و آتاری و میکرو جایشان را به رایانه‌ها داده و پیش‌بینی می‌شود در مدتی نه چندان طولانی رایانه‌ها نیز جای خود را به تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بدهد.

این روزها بسیاری از کاربران تبلت دارند و آنهایی هم که ندارند مطمئنا تبلت را در دست دیگران دیده‌اند! تبلت در دنیای امروزی جزو وسایلی است که همه را به خود جذب می‌کند. از پیرزن و پیرمرد گرفته تا جوانان و نوجوانان و بخصوص کودکان و خردسالان.

تا به‌حال به علاقه شدید کودکان و خردسالان به تبلت‌ها توجه کرده‌اید؟ جذابیت‌های گرافیکی، کارکرد آسان و سریع با لمس انگشتان، بازی‌های متنوع، حمل آسان و... از جمله دلایلی است که تبلت را به وسیله‌ای فوق‌العاده ایده‌آل برای کودکان تبدیل می‌کند.

این جذابیت به حدی است که اگر یک تبلت داشته باشید و کودکتان نیز در کنارتان باشد نمی‌توانید بدون نگرانی از دستان کوچک کودکتان که به سمت تبلت شما می‌آید، تبلت را از کیف خود درآورید و از آن استفاده کنید.

همان‌طور که می‌دانید تبلت‌ها، وسایل الکترونیکی ظریفی است و برای وبگردی و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف طراحی شده، به همین دلیل استفاده از آن برای کودکان توصیه نمی‌شود؛ اما امروزه هیچ وسیله‌ای جذاب‌تر از تبلت برای کودکان نیست. به همین دلیل در زندگی همراه این هفته نکاتی را آموزش می‌دهیم که با کمک آنها تبلت را برای استفاده توسط کودکانتان آماده کنید و با خیال راحت ساعت‌ها کودکتان را با یک تبلت سرگرم کرده و به کارهای خود بپردازید.

ابزارهای کنترلی والدین

سیستم‌عامل، iOS 6 و بالاتر با پشتیبانی از مجموعه ابزارهای کنترلی والدین به شما این امکان را می‌دهد تا براحتی مانع دسترسی کودکانتان به برنامه‌ها و تنظیمات سیستمی دستگاه شوید.

برای فعال کردن این قابلیت در آی‌.او‌.اس ‌باید روی Settings فشار دهید. پس از آن General را انتخاب کرده سپس Restrictions را فشار دهید. در ادامه روی Enable Restrictions فشار دهید، در این مرحله آی.‌او.‌اس از شما می‌خواهد پین کدی را برای این قسمت تعیین کنید تا اگر در آینده قصد تغییرات در تنظیمات این بخش را داشتید، اعمال تغییرات فقط با آن امکان‌پذیر باشد.

با فعال کردن تنظیمات محدود‌کننده در آی.‌او.‌اس می‌توانید دسترسی به برخی نرم‌افزارها را با توجه به محدوده سنی ممنوع کنید. مرورگر سافاری، دوربین، پخش موزیک و ویدئوهای نامناسب از جمله قسمت‌های قابل مسدودسازی در این قابلیت به‌شمار می‌رود.

خوشبختانه کاربران تبلت‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید 2‌/‌4 و بالاتر نیز می‌تواند از امکانات مشابه آی‌.او‌.اس بهره‌مند شود. در این سیستم‌عامل قابلیتی با عنوان پروفایل گنجانده شده است که به شما اجازه می‌دهد برای هریک از کاربران، یک محوطه کاربری مجزا ایجاد کرده و محدودیت‌های موردنظرتان را نیز به هر پروفایل اختصاص دهید.

برای ایجاد پروفایل محدود در اندروید ‌باید ابتدا با کاربری مدیر دستگاه وارد شده و Settings را فشار دهید و به بخش Users رفته و روی Add user or profile فشار دهید.

در این مرحله اندروید از شما می‌پرسد قصد دارید چه نوع پروفایلی ایجاد کنید. روی Restricted profile فشار داده و برنامه‌هایی را که قصد دارید کودک شما به آنها دسترسی نداشته باشد، انتخاب کنید.

برنامه‌ریزی برای کودکان

هنگامی که کودک خود را از دسترسی به برنامه‌ها و بخش‌های مختلف سیستم‌عامل منع می‌کنید ‌باید دسترسی او را به برنامه‌های مناسب فراهم کنید. دسترسی به برنامه‌ها و بازی‌های مناسب نیز به معنی نصب برنامه‌های کودکانه جذاب، سرگرم‌کننده و آموزشی است.

بیشتر فروشگاه‌های نرم‌افزاری همچون فروشگاه اپل گروهی را به برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص کودکان اختصاص داده و برنامه‌های ارائه شده در آن را مطابق با محدوده سنی کاربران (به‌عنوان مثال زیر پنج، شش تا هشت سال و 9 تا 11 سال) دسته‌بندی کرده است. فروشگاه محصولات گوگل نیز در بخش توضیحات هریک از نرم‌افزارهای ارائه شده دارای مشخصه‌ای با عنوان Content Rating است که با استفاده از آن می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های مناسب کودکان خود را انتخاب کنید.

محافظت از تبلت

اکنون دسترسی کودک شما به تنظیمات سیستمی و برنامه‌های بزرگسالان محدود شده است و نرم‌افزارها و بازی‌های کودکانه نیز روی تبلت نصب شده و می‌توانید تبلت را در اختیار کودک خود قرار دهید تا ساعت‌ها با آن سرگرم شود. اما همان‌طور که پیشتر نیز اشاره کردیم تبلت از جمله ابزارهای الکترونیکی ظریف است و نمی‌توان به همین راحتی آن را در اختیار کودکان قرار داد. پس در این مرحله توصیه می‌کنیم یک کاور، قاب یا هر چیز دیگری که تبلت را آماده قرارگیری در دستان کودک شما می‌کند تهیه کرده و پس از مجهزکردن تبلت، آن را در اختیار کودک دلبند خود قرار دهید.

پیشنهاد می‌کنیم از قاب‌های مستحکم استفاده کنید و از صفحه‌نمایش تبلت نیز بشدت محافظت کنید. حتی در صورت نیاز، تبلت را درون یک کاور پلاستیکی قرار دهید، چرا که محافظ‌های صفحه‌نمایش به‌طور معمول برای حفاظت از آن در برابر چند قطره آب یا گرد و خاک تعبیه شده ‌است، اما کودک شما ممکن است یک ظرف پر از سوپ یا آش را نیز روی تبلت خالی کند!

تمیزکاری را فراموش نکنید

کره بادام زمینی، ژله، کیک، بستنی و... از جمله مواردی است که مشاهده آنها روی تبلت و اطراف آن دور از انتظار نیست! در این مرحله تنها کاری که از دستتان بر می‌آید تمیزکاری است. یک دستمال مرطوب بدون پرز بردارید و بدون آن‌که به صفحه‌نمایش آسیب بزنید به آرامی آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید از شوینده‌های حاوی الکل و دیگر مواد شیمیایی استفاده کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار