12 سال شکنجه ، بي قانوني و ننگ در گوانتانامو

همگان به خوبي از جراحات فيزيکي ، زخم هاي روحي و رواني و بيماري هاي مختلف زندانيان در گوانتانامو به دليل شرايط نامناسب اين بازداشتگاه طي 12 سال گذشته اطلاع دارند و البته مي دانند عوامل و مسئولان چنين امري در سطوح مختلف دولت و ارتش امريکا هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري تحليلي گلوبال ريسرچ ؛ اکنون 12 سال از زماني که جرج دبليو بوش رئيس جمهور وقت امريکا تصميم خود را براي ناديده گرفتن قوانين بين المللي و کنوانسيون هاي ژنو اتخاذ کرد ، مي گذرد و امروز به جايي رسيده ايم  که شمار زيادي از کساني که در گوانتانامو حضور دارند و  هرگز محاکمه نشدند ، هنوز هم شرايط دشوار آن جا را متحمل مي شوند.

مکان وحشتناک و مرموزي که کلمات به درستي نمي توانند مفهوم آن را به خوبي توصيف کنند. 15 نفر روزانه در بازداشتگاه گوانتانامو  تغذيه اجباري مي شوند که اين کاملا با اصول اخلاق پزشکي مغايرت دارد. اعتصاب غذاي کنوني زندانيان گوانتانامو از فوريه گذشته آغاز شده است . برخي از وکلاي اين زندانيان مي گويند اکنون جز پوست و استخوان از اين افراد چيزي باقي نمانده است. 

به نظر مي رسد چنين خشونت هايي به يک قاعده روزانه با تفتيش بدني آزاردهنده و بدرفتاري با زندانيان در داخل و خارج سلول ها از سوي اعضاي ويژه اي که لباس هاي زرهي بر تن دارند ، تبديل شده است. زندان هاي انفرادي براي برخي از زندانيان حتي ماهها يا سال ها به طول مي انجامد. مجموعه اي از جراحات جسمي و آزارها و زخم هاي رواني و بيماري زندانيان به دليل شرايط نامطلوب 12 سال گذشته در گوانتانامو کاملا مشهود است و عوامل آن در سطوح مختلف دولت و ارتش امريکا قرار دارند.

به عبارت ديگر مي توان گفت گوانتانامو نماد هنجار جديدي است که از دوره رياست جمهوري جرج دبيلو بوش به جهان تحميل شده ، هنجاري که ظاهرا با مفهوم جنگ با تروريسم درهم آميخته است. تصاوير تکان دهنده از وضعيت زندانيان در ابوغريب عراق در سال 2004 در واقع از اقداماتي منشا مي گيرد که مجوز آن از سوي کاخ سفيد در دوره جرج دبيلو بوش براي بگرام ، قندهار و گوانتانامو صادر شده است.

اتخاذ چنين  اقداماتي از سوي امريکا از جمله زنداني کردن افراد بدون اتهام يا حتي محاکمه ، ناديده گرفتن کنوانسيون هاي ژنو ، شکنجه و بدرفتاري هاي گسترده ، راي هاي سياسي همگي گامي به عقب براي تمدني محسوب مي شود که کشورهاي ديگر را به موارد مختلف نقض حقوق بشر متهم مي کند و موارد آن به عنوان مثال روزانه در فلسطين ، عراق ، مصر ، سوريه قابل مشاهده است. 

اما در مقابل کشتار غيرنظاميان با هواپيماهاي بدون سرنشين امريکايي در يمن ، پاکستان و سومالي به بخشي از الگويي تبديل شده است که با غيرنظاميان به سهولت همانند افراد نظامي رفتار مي شود. طي اين دوره 12 ساله ، صدها وکيل امريکايي و از ديگر نقاط جهان به طور خستگي ناپذير تلاش کردند روندي را براي کمک به زندانيان گوانتانامو در پيش گيرند اما ظاهرا تا امروز نتيجه اي به دنبال نداشته است.

از زماني که سرهنگ جان بوگمن فرماندهي و رياست گوانتانامو را سال گذشته برعهده گرفت ، افراد وي تعمدا رويکرد تقابلي تر را با زندانيان در پيش گرفتند که از جمله آن مي توان به تجسس آزاردهنده بدن زندانياني که با وکلاي خود ديدار مي کردند تا حتي تماس تلفني داشتند ، حمله به سلول زندانيان و برداشتن وسايل آنان و حتي تجسس براي يافتن قرآن اشاره کرد.

اجراي چنين مقررات سخت گيرانه جديدي از سوي عوامل بوگمن موجب شد تا زندانيان دست به اعتصاب غذا زنند. از آن زمان که زندانيان براي نشان دادن اعتراض و خشم خود نسبت به شرايط غيرقانوني و دشوار گوانتانامو ، اعتصاب غذا کردند ماهها مي گذرد و اين در حالي است که برخي رسانه هاي خبري بانفوذ و قدرتمند همانند نيويورک تايمز اواخر بهار از تعطيلي گوانتانامو خبر دادند.
و با وجود اعتراضات صدها شهروند امريکايي مقابل کاخ سفيد ، پرستاراني براي تغذيه اجباري زندانيان و اطمينان از اين که هيچ زنداني در گوانتانامو جان ندهد ، راهي اين بازداشتگاه شدند. با اين حال هنوز هم موضوع شکنجه زندانيان در گوانتانامو بر سر زبان ها است و شواهد نشان مي دهد که بسياري از آنان طي سال ها به طور جدي از جمله با شوک هاي برقي ، محروميت از خواب و غذا و اشکال مختلف خشونت هاي جنسي ، شکنجه  شده اند.

حاميان برنامه بازجويي سيا از جمله ديک چني معاون سابق رئيس جمهور امريکا مي گويند شکنجه براي دستيابي به اطلاعاتي که مي تواند از بروز حمله تروريستي ديگري به خاک امريکا پيشگيري کند ، بسيار ضروري است. اظهاراتي که با همه اصول و قوانين اساسي بين المللي مغايرت دارد. 

انتهاي پيام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار