قم/

اهتمام جدی به تاثیرگذاری فرهنگی بر زائران جمکران

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بیش از توجهی که به توسعه فیزیکی مسجد مقدس جمکران داریم باید به تاثیرگذاری فرهنگی و معنوی بر زائران بیندیشیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم،  آیت‌الله محمد یزدی ظهر امروز در دیدار تولیت و مدیران مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه شهر مقدس قم در روایات و کلمات بزرگان عش آل محمد (ص) نامیده شده است، گفت: این بدان معناست که قم از صدر اسلام پایگاه اصلی شیعه بوده است.


وی افزود: در تاریخ تکاملی قم فراز و نشیب‌های زیادی دیده می‌شود تا اینکه امروز به نقطه‌ای مورد توجه جهانی رسیده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تاریخ حوزه‌های علمیه در قم عنوان کرد: این امر هم نشان دهنده قداست شهر قم است.

وی ادامه داد: در روایت است که وقتی فتنه‌هایی به‌وجود می‌آید به قم و اطراف آن بروید و این بدان معنا نیست که به گوشه‌ای بروید و از حوادث دور باشید بلکه از امکاناتی که در قم و گوشه و کنار آن وجود دارد و نیز از شخصیت‌ها و مراکز دینی موجود در آن استفاده کنید.

آیت‌الله یزدی ضمن مقایسه‌ای میان امکانات فرهنگی امروز قم با حدود نیم قرن پیش گفت: امروز امکانات فراوانی در این شهر فراهم شده که می‌تواند انسان را از فتنه‌ها مصون دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی که فیلسوف، فقیه و اصولی دانی مطرح بود کار تفسیر را در قم شروع کرد و امروز هم آثار و برکات این کار عظیم در جامعه ما دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز با اطمینان به رهنمودهای رهبری راه را به درستی می‌یابیم، گفت: بارها گفته‌ایم با وجود این رهبری الهی چندان نباید نگران باشیم هرچند برخی اوقات بعضی افراد افکار مردم را مشوش می‌کنند و در این مواقع باید به قم مراجعه کرد و راه صحیح را یافت.

آیت‌الله یزدی مسجد مقدس جمکران را یکی از نواحی اطراف قم و نشان دهنده راه درست دانست و خاطرنشان کرد: این مسجد به اشاره امام عصر (عج) و با هدف هدایت و ارشاد مردم ساخته شده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اقامه نماز در مسجد مقدس جمکران ارشاد و هدایت است ولی نباید به این نماز اکتفا شود؛ نماز امام زمان (عج) نیز که در این مکان خوانده می‌شود دارای مفاهیم بلندی است و تکرار اذکار در آن باید موجب هدایت و تغییر روش مومنان شود و آن‌ها را در صراط مستقیم مصون دارد.

وی هدف از دستور به اقامه چنین نمازهایی را هدایت مومنان و افزایش توجه آن‌ها دانست و افزود: برخی مردم که در رفاه کامل از نظر اقتصادی هستند به مسجد جمکران می‌آیند و پس از چند بار زیارت این مکان مقدس دلبستگی ویژه‌ای به آن پیدا می‌کنند؛ توجه به جنبه تبلیغی و فرهنگی جمکران بسیار اصولی و راهبردی است.

آیت‌الله یزدی تاکید کرد: بیش از توجهی که به توسعه فیزیکی مسجد مقدس جمکران داریم باید به تاثیرگذاری فرهنگی و معنوی بر زائران بیندیشیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید اعتقادات و ایمان زائران مسجد جمکران را تقویت کرد گفت: در حقیقت کسانی که به این مکان مقدس مشرف می‌شوند باید روحیه‌ای جدید نسبت به قبل از این سفر روحانی پیدا کنند.

وی ادامه داد: مسجدالحرام و مسجدالنبی از نظر توسعه فیزیکی رشد بسیاری داشته‌اند ولی می‌بینیم که 500 هزار جلد کتاب فارسی با افکار وهابی‌گری در اختیار زائران ایرانی و سایر فارسی زبانان قرار گرفته است ولی در نیمه شعبان که زائران میلیونی به جمکران می‌آیند سئوال اینجاست که چند تابلو و پوستر و کتابچه فرهنگی با موضوعات شیعی به آن‌ها داده می‌شود.

آیت‌الله یزدی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اسلامی شدن معماری شهرها عنوان کرد: این موضوع باید در مکان‌های مقدس بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر خاطره‌ای از پدر خود گفت: پدرم می‌گفت یکی از روضه‌خوانان تنها روضه آتش زدن درب خانه حضرت زهرا (س) را می‌خواند و وقتی پیگیری کردند دریافتند که با چند واسطه، سفارت انگلستان مبلغی را برای این منظور اختصاص داده است تا فقط روضه‌هایی مبنی بر اختلاف میان شیعه و سنی خوانده شوند؛ باید با ابزار فرهنگی مناسب جلوی اینگونه نفوذ دشمنان را در جامعه اسلامی گرفت./س
برچسب ها: قم ، اهتمام ، فرهنگی ، زائران ، جمکران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.