تحکيم صلح و حل مناقشات منطقه‌اي خواسته کشورهاي عضو آ سه آن

رهبران کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ( آ سه آن) امروز جمعه اعلام کردند این اتحادیه باید اطمینان پیدا کند که منازعات منطقه ای به کشمکش تبدیل نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز؛ در این بین در حالی که نگرانی ها درباره منطقه دفاع هوایی جدید چین افزایش یافته است، ژاپن و فیلیپین بار دیگر بر پایبندی خود به آزادی رفت و آمد هوایی تاکید کردند.
نفوذ نظامی فزاینده چین موجب نگرانی در قاره آسیا شده است و این نگرانی ها ماه گذشته پس از آن که چین منطقه دفاع هوایی جدیدی را اعلام کرد که شامل جزایر مورد اختلاف این کشور با ژاپن می شود، افزایش یافت. اعلام این منطقه دفاع هوایی با اعتراض آمریکا و متحدانش ژاپن و کره جنوبی رو به رو شد.
چین همچنین درگیر نزاع منطقه ای با دیگر کشورهای آسیایی مانند فیلیپین بر سر منطقه وسیعی از دریای چین جنوبی است و پکن اعلام کرده است احتمالا این منطقه را نیز جزء مناطق دفاع هوایی خود اعلام خواهد کرد.
بنینو اکینو رئیس جمهور فیلیپین پس از دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران در توکیو گفت: «بار دیگر بر پایبندی خود به تحکیم حاکمیت قانون و حمایت از حل صلح آمیز منازعات و آزادی رفت و آمد هوایی در حریم هوایی بین المللی تاکید کردیم». اکینو که به همراه آبه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود نامی از چین نبرد.
آبه تحکیم روابط با ده کشور عضو آسه آن را اولویت خود قرار داده و در نخستین سال نخست وزیری اش از همه این کشورها دیدن کرده است. موضع ژاپن در کمک های کلانی که در سال های اخیر به دیگر اعضای آسه آن کرده است و افزایش سرمایه گذاری در این کشورها، تجلی پیدا کرده است. ژاپن در اوج این تلاش ها سران کشورهای عضو آسه آن را برای برگزاری نشست سه روزه به توکیو دعوت کرد. پیش بینی می شود در بیانیه پایانی اجلاس سران آسه آن در توکیو که احتمالا فردا شنبه منتشر خواهد شد بر حمایت آسه آن از آزادی رفت و آمد هوایی و دریایی تاکید شود ولی نامی از چین برده نخواهد شد.
رسانه های چینی امروز نیز به واکنش های گزنده خود به انتقادهای ژاپن از ایجاد منطقه دفاع هوایی ادامه دادند و خبرگزاری شین‌هوا اعلام کرد آبه در اجلاس آسه آن بار دیگر برای مقصر معرفی کردن چین تلاش خواهد کرد. شین‌هوا در تفسیری به زبان انگلیسی نوشت: «هر کس که نیمه عقلی داشته باشد درک می کند که ژاپن این آتش را در منطقه روشن کرد».
برچسب ها: تحکیم ، عضو ، آسه آن ، بین الملل ، ژاپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار