بازتاب تازه‌ترین موفقیت ایران در عرصه فضایی در رسانه‌‌های بین‌المللی

رسانه‌های جهان در خبری فوری گزارش دادند: ايران يک ميمون ديگر را با موفقيت به فضا فرستاد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، تلويزيون پرس تي وي لحظاتي قبل در خبري فوري گزارش داد: جمهوري اسلامي ايران يک ميمون ديگر را به فضا فرستاد.

دومین میمون فضانورد با نام "فرگام" درحالی توسط کاوشگر ایرانی "پژوهش" به فضا پرتاپ شده است که برای نخستین بار در این کاوشگر از سوخت مایع بهره گرفته شده است.

کاوشگر پژوهش، محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام «فرگام»، را بامداد امروز توانست با موفقیت به فضا پرتاب کند و ماموریت زیر مداری خود را پشت سر بگذارد تا یک گام دیگر ایران را به اعزام انسان به فضا نزدیک تر کند.

کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد «رزوس» بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع 120 کیلومتر در مدت زمان حدود 15 دقیقه توانست به زمین باز گردد و موجود زنده را سالم بازیابی کند.

در طول این ماموریت دانشمندان فضایی توانستند علایم محیطی داخل محموله زیستی از جمله صوت، تصویر، ترکیب گازی و علائم حیاتی موجود زنده نظیر نوار قلب و شاخصهای تعیین کننده وضعیت عمومی در طول پرواز زیر مداری را ثبت و کنترل نموده و در ایستگاه های زمینی آنها را لحظه به لحظه رویت کنند.

این اطلاعات ارزشمند دریافتی به متخصصین کشورمان این فرصت را می‌دهد تا در زمینه های گوناگون از جمله زیست فضایی، فیزیولوژی، هوافضا و مهندسی پزشکی تحقیقات در حوزه فناوری فضایی تامین کنند.

پرتاب کاوشگر پژوهش و بازیابی آن، گام بلند دیگری در راستای نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران به اعزام انسان به فضا به شمار می‌رود.

به کار گیری فناوری ضربه گیر فرود برای کاهش ضربه وارده به موجود زنده در زمان نشست، حداقل سازی زمان جستجو و نجات محموله و پاسخگویی مطلوب چتر نجات در مرحله پایانی پرواز از دیگر ویژگی های کاوشگر پژوهش به شمار می رود.

در بهمن ماه سال 1391 دانشمندان ایرانی موفق شدند توسط "کاوشگر پیشگام " اولین میمون را به فضا ارسال و به سلامت بازیابی نمایند. با تکرار این موفقیت و دستاوردهای جدید آن، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در فناوری زیست- فضایی بیش از پیش تثبیت گردید.

*** پیام تبریک رییس جمهور
به دنبال این موفقیت، رییس جمهور در پیامی به دانشمندان فضایی کشور برای پرتاب دومین میمون فضانورد به فضا و بازیابی سالم آن تبریک گفت.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با عنایت الهی و تلاش های دانشمندان فضایی کشور در اولین روز از هفته پژوهش، کاوشگر پژوهش حامل دومین میمون فضانورد با نام فرگام برای نخستین بار توسط حامل سوخت مایع با موفقیت به فضا اعزام و در کمال صحت و سلامتی بازیابی گردید.
این موفقیت بزرگ را خدمت مقام معظم رهبری و ملت شریف و سرافراز ایران تبریک عرض می‌نمایم. توفیق روز افزون دانشمندان و پژوهشگران کشور را از خداوند منان خواستارم.
حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران


*** بازتاب فوری این خبر در رسانه‌های جهان
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ايران روز شنبه اعلام کرد دومين ميموني که امسال به فضا فرستاده شد ، در کمال سلامت به زمين بازگشته است. حسن روحاني رئيس جمهوري ايران در پيامي به دانشمنداني که در اين ماموريت نقش داشتند تبريک گفت. ايران ماه ژانويه هم اعلام کرد با موفقيت ميمون زنده‌اي را از مدار زمين بازگردانده است. 

خبرگزاری آسوشيتدپرس هم گزارش داد، رئيس جمهور ايران روز شنبه اعلام کرد اين کشور براي دومين بار در چارچوب برنامه‌اي با هدف فرستادن انسان به فضا، يک ميمون را با موفقيت به فضا پرتاب کرده است.

پايگاه اينترنتي حسن روحاني رئيس جمهور ايران اعلام کرد اين کشور در پرتاب کاوشگر موسوم به «پژوهش» به فضا، براي نخستين بار از سوخت مايع استفاده کرده است.

براساس اين گزارش، اين ميمون که «فرگام» نام دارد، سالم به زمين بازگشت.

ايران اعلام کرده است قصد دارد در چارچوب يک برنامه هوافضا، فضانورد به فضا بفرستد.

بنابر اعلام ايران، اين کشور در ماه ژانويه براي نخستين بار ميمون به فضا فرستاد که اين حيوان به ارتفاع 120 کيلومتري (72 مايلي) رسيد.

خبرگزاري رويترز هم گزارش داد: ايران روز شنبه اعلام کرد دومين ميمون زنده را به فضا پرتاب کرده و اين ميمون در کمال سلامت به زمين بازگشته است.  اين اقدام تازه ترين نمايش از توانمندي هاي موشکي ايران است.

به گزارش خبرگزاري شين‌هوا، ايران روز شنبه دومين ميمون زنده را «با موفقيت» به فضا پرتاب کرده است. ايران با استفاده از کاوشگر «پژوهش» که براي نخستين بار از سوخت مايع استفاده کرد، ميمون «فرگام» را به فضا فرستاد.  موشک حامل ميمون، مقداري از مسافت را در ارتفاع زيرمداري 120 کيلومتر طي کرد و پس از 15 دقيقه به زمين بازگشت. براساس اين گزارش، اين ميمون سالم بازيابي شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، فضایی ، میمون ، ارسال ، روحانی ، iran ، monkey
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار