مشهد/

محیط بانی، شغلی پرخطر و سخت در ایران/ محیط بانان سبز، کم رنگ در چشم مسئولان

محیط بانان جزء افرادی هستند که بسیاری از ما شاید در زندگی کمتر با آنها برخورد کنیم و شاید هم اصلا با آنان مواجه نشویم و تنها زمانی حضور آن ها را حس می کنیم که در یک خبر کوتاه می شنویم:«محیط بانی در درگیری با شکارچیان غیر مجاز به شهادت رسید» یا «یوزپلنگ بدن محیط بان را درید»


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،تنها این جاست که به یاد آن می افتیم که محیط بانانی نیز در کشور وجود دارند که برای حفاظت از عرصه های طبیعی و انسانی در حال تلاش هستند و جان خود را در معرض خطرهای گوناگون قرار می دهند
.

محیط‌بانان افرادی هستند که تحت استخدام سازمان حفاطت محیط زیست به امور حفاظت و کنترل عرصه‌های طبیعی و حیات وحش کشور مشغول می‌باشند. محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست از نظر قوانین استخدامی، کارمند دولتی محسوب می‌شوند. اما باتوجه به شرایط کاری خویش وضعیتی شبیه نیروهای انتظامی یا شبه نظامی دارند.

پناهگاه حیات وحش شیراحمد در شهر سبزوار، جزء یکی از یکی از مهمترین پناهگاه های حیات وحش کشور است که گونه هایی همچون آهو و گونه در خطرنقراض جبیر را در خود جای داده است و حفاظت از این پناهگاه از اهمیت زیادی برخوردار است.

این منطقه با وسعت 23 هکتار، توسط هشت محیط بان حفاظت می شود.

در بازدید از پناهگاه حیات وحش شیراحمد، وجود مشکلات فراوان برای محیط بانان این منطقه، نظر ما را به خود جلب کرد.

سرمحیط بان پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی با اشاره به وجود مشکلات عدیده برای محیط بانان گفت: محیط بانان به خصوص در مناطق نیمه خشک و خشک با مشکلات فراوانی مواجه هستند. بسیار کار می کنند و کمتر از همه حقوق میگیرند.

محمد حسین شم آبادی افزود: محیط بانی باید جزء مشاغل سخت محسوب شود اما چنین نیست و این در حالی است که محیط بانان با خطرات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

وی با اشاره به حقوق اندک محیط بانان گفت: به عنوان مثال در حال حاضر، یک محیط بان رسمی با سابقه 22 سال کار و با مدرک لیسانس تنها 795 هزار تومان حقوق می گیرد که این مبلغ به نسبت سایر نهادها بسیار پایین است.

شم آبادی با تاکید بر وجود شرایط سخت حفاظتی در منطقه شیراحمد گفت: در پناهگاه حیات وحش شیراحمد، محیط بانان موظفند 48 ساعت کار کنند و به دلیل وجود شکارچیان غیر مجاز فراوان در منطقه، شب ها نیز باید نگهبانی دهند که همین امر خطرات زیادی را برای آنها به وجود می آورد.

سرمحیط بان پناهگاه شیراحمد تصریح کرد: در حال حاضر هشت محیط بان در این منطقه وجود دارد که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز فراوان حافظتی پناهگاه نیست و این در حالی است که از این هشت نفر برای حفاظت از برخی مناطق آزاد نیز استفاده می شود.

وی تاکید کرد: مجموعا محیط بانان با شرایط سخت کاری روبرو هستند و هسچ گونه حمایتی از آن ها نمی شود.

یادآوری می شود سه هزار محیط بان جور حفاظت از محیط زیست پهناور ایران را می‌کشند در حالی که طبق استاندارد جهانی باید از هر ۲ هزار هکتار عرصه خشکی و هر یک هزار هکتار عرصه تالابی، یک محیط بان حفاظت کند. گستره‌ای چون کشور ایران نیاز به ۱۱ هزار محیط بان دارد.

تاکنون ۱۱۱ نفر از محیط بانان ایرانی در جریان درگیری‌های مسلحانه با اشرار در پارک‌های ملی و جنگل‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند اما منابع غیررسمی معتقدند که آمار کشته شدگان بیش از این است /س

برچسب ها: شغل ، پر ، خطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Ireland
amin
۲۳:۴۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
چرا باتوجه به کمبودمحیط بان استخدامی وجودندارد‎ ‎