قم/

اهتمام پژوهشگران به نوآوری و پاسخگویی به نیازهای روز

یکی از مراجع تقلید قم با اشاره به اینکه در عرصه تحقیق و پژوهش باید نسبت به نوآوری اهتمام داشته و از تکرار مکررات پرهیز کرد، گفت: پژوهشگران باید در فعالیت‌های خود به نیازهای روز جامعه پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در نخستین اجلاسیه مدیران و صاحب‌نظران حوزوی عرصه پژوهش که پنجشنبه شب در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد اظهار کرد: قرآن مجید در مجموع سوره‌های خود 39 سوگند دارد و سوگند به یک مطلب یا به دلیل تقدس بوده و یا اینکه دارای اسرار و رموزی است.


این مرجع تقلید بیان کرد: زمانی که قسم به خداوند است سوگند جنبه قداست دارد و زمانی که قسم به قلم یاد می‌شود منظور این است که اسراری در آن نهفته و باید افراد اسرار آن را کشف کنند.

وی با اشاره به اینکه از طریق قلم همه چیز را به بشر آموخت اظهار کرد: اگر پروردگار نعمت قلم را به بشر نداده بود بشر همچنان در تمدن نخست قرار داشت چرا که نمی‌توانست پیشرفت‌های خود را به نسل‌های و تمدن‌های بعد منتقل کند.

سبحانی با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام مبنی بر اهمیت قلم بیان داشت: روشنفکری به این معنا نیست که اصول را بر هم بزنیم اساس اسلام است و باید اساس همواره محفوظ باشد.

وی با بیان اینکه در عرصه تحقیق و پژوهش باید تمام تلاش‌ها بر اساس اسلام مسلم باشد بیان کرد: باید این تلاش‌ها در راستای پاسخگویی به نیاز جامعه باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: به طور مثال امروز باید ببینیم که جامعه ما در برابر تهاجم فرهنگی چه نیازی دارد تا بتوانیم این نیاز را پاسخ داده و آن را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در عرصه تحقیق و پژوهش باید نسبت به نوآوری اهتمام داشته و از تکرار مکررات پرهیز کرد اظهار کرد: با تکرار مسائل گذشته نه کتابی فروش می‌رود و نه خریداری هست و نه کسی آن را مطالعه می‌کند؛ وقتی که قلم بر روی کاغذ می‌گذاریم باید به فکر پاسخگویی به نیاز بوده و نوآوری را لحاظ کنیم.

سبحانی ضرورت توجه به تحقیق‌های جمعی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: باید با تحقیق جمعی در مسیری پیش رفت که از اتقان بیشتری برخوردار است. در الازهر مصر کتابی به اسم البیان نوشته‌اند و در نگارش این کتاب 200 استاد به 1200 شبهه پاسخ گفته‌اند و این کتاب در 24 جلد به چاپ رسیده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم که معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در عرصه انجام تحقیق‌های علمی وارد عمل شده و نسبت به انجام تحقیق‌های جمعی اهتمام داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: امیدواریم که ما نیز بتوانیم به نگارش کتابی همچون البیان اهتمام داشته و نسبت به پاسخگویی به شبهات اقدام کنیم./س
برچسب ها: قم ، اهتمام ، پژوهشگران ، نوآوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.