معناي واقعي "سلامت معنوي" در گرو انتخاب سبک زندگي سالم

متخصصان، تعريف‌هاي متعددي از "سلامت معنوی" ارائه کرده اند اما امروزه همه آنها به یک معنای مشترک یعنی مسووليت در قبال خود و انتخاب سبك زندگي سالم رسیده اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  دکتر محمود عباسی دبیر اجرایی نخستین همایش "سلامت معنوی" و دبیر و عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به دو رویکرد اساسی در قبال "سلامت معنوی" اظهار کرد: یکی رویکرد و نگاه حداقلی که سلامت معنوی را به عنوان بعدچهارم سلامت در بهبود سریعتر بیماری‌ها و کاهش درد و رنج بشر مؤثر می داند که این نگاه اومانیستی و انسان گرایی غربی است و دیگری نگاه دینی وعرفانی به "سلامت معنوی" که در این نگاه سلامت معنوی اوج کمال آدمی را به نمایش می گذارد و بیماری ها در اندیشه انسان کامل نقطه کوچکی از ناملایمات زندگی است که آن هم نعمت خداوندی تلقی می شود.

دکتر عباسی در تعریف سلامت معنوی اظهار داشت: متخصصان، تعريف‌هاي متعددي از اين مفهوم ارائه داده‌اند؛ هرچند تقريباً همة آنها موضوع مشتركي دارند و آن «مسئولیت در قبال خود و انتخاب سبك زندگي سالم» است. براي مثال، سلامتي از ديدگاه سازمان بهداشت جهاني عبارت است از: «حالت بهزيستي كامل جسماني، رواني و اجتماعي و نه فقط فقدان بيماري يا ناتواني».

وی با بیان این که  معنويت يك گمشده و خواسته انساني در پهنه گيتي است كه زمان و مكان نمي شناسد عنوان کرد: اصولاً تعريف واحدي براي سلامت معنوي وجود ندارد و عملاً دشوار است كه مؤلفه ها و شاخص هاي آن مشخص، تبيين، تعريف و اندازه گيري شود. بدون شك معني كامل سلامت معنوي منحصر به اثر دعاها و حالات معنوي در بهبودي بيماري ها و جانشين شدن آن براي درمان هاي
رايج طبي و يا طب مكمل نيست. مي توان باور داشت كه بعد معنوي روي آگاهي، باورها، نگرش ها، ارزش هاو رفتارها تأثير عميق دارد و بر روي بيوشيمي و فيزيولوژي بدن نیز تأثير گذارست و اين تأثير روي فكر و قلب و روح و بدن، سلامت معنوي ناميده مي شود.

 عباسی ادامه داد: تعاريف ارايه شده براي سلامت معنوي مبتني بر شناخت تعريف كننده از هستي شناختي، انسان شناختي، معرفت شناختي و باورهاي اعتقادي به ذات لايزال الهي و وحي است. محققاني كه نخواسته اند به خالق انسان و امور غيرحسي توجه کنند، تعريف عامي از  سلامت معنوي داشتند كه در بسياري از مقالات و كتب خارجي آورده شده و توسط برخي از صاحبان اديان نيز
به كرات به عنوان منبع ارجاع داده شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iraq
علي كاظميان
۱۵:۰۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
كتاب سلامت معنوي وسبك زندگي سالم
آخرین اخبار