قم/ مدیر حوزه علمیه استان قم:

حوزویان در علوم مختلف صاحب ایده باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: تحصیل در حوزه شرایط خاص خود را دارد و فقهای حوزه قطعا برای اینکه در یک علم صاحب نظر شوند باید صاحب ایده باشند و به همین دلیل است که بین علما در برخی از مباحث اختلاف فتوا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، مدیر حوزه علمیه استان قم، در نخستین اجلاسیه صاحبنظران حوزوی عرصه پژوهش در سالن همایشهای مدرسه علمیه معصومیه(ع) اظهارکرد: وقتی سخن از پژوهش و تجلیل از مقام پژوهشگران به میان میآید در حقیقت باید از مراجع و بزرگان حوزه که پیشروان پژوهش در حوزه معارف اهل بیت(ع) بوده و هستند تجلیل شود.

وی افزود: اشتباه است اگر بپنداریم که پژوهش در حوزه امری جدید است؛ زیرا پژوهش در هر علمی که در حوزه وجود دارد در هم آمیخته است و همه علوم حوزوی پشتوانه پژوهشی دارند.

این استاد حوزه یادآور شد: طلاب در حوزههای علمیه به کار و تلاش علمی مشغول هستند ولی در عرصه طلبگی به جز پیراستگیهای طلبگی از جمله زهد و تقوا، ساده زیستی، صاحب نظر بودن در علم و علوم دینی از مهمترین لوازم و شرایط است.

وی گفت: تحصیل در حوزه شرایط خاص خود را دارد و فقهای حوزه قطعا برای اینکه در یک علم صاحب نظر شوند باید صاحب ایده باشند و به همین دلیل است که بین علما در برخی از مباحث اختلاف فتوا وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه استان قم با ذکر این مطلب که شیعیان به دلیل اینکه به پژوهش اهمیت فراوانی داده‌اند و مانند دیگر مذاهب به جمود و سکون دچار نشدند عنوان کرد: این امر با پژوهش و تحقیق در همه ابعاد علوم و دانش‌ها عجین شده است؛ چنانچه تحقیق و پژوهش در حوزه تعطیل شود نمی‌توانیم روش اهل بیت(ع) را در استخراج مسائل گوناگون پیاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ‌فال در پایان اظهار کرد: شورای عالی حوزه علمیه طی مصوبه‌ای اعلام کرده‌ است که تمام مراکز تخصصی دارای مسئول پژوهش باشند و قطعا این مصوبه در جهت کمک به پژوهش در حوزه انجام شده است./س


برچسب ها: قم ، حوزویان ، علوم ، صاحب ، ایده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.