قطر به ايران براي افزايش بهره‌برداري از پارس جنوبي پيشنهاد کمک داد

منابعي در شرکت نفت قطر اعلام کردند قطر کمک به ايران را براي توسعه سهم خود در بزرگترين ميدان گازي جهان را خواستار است تا دو کشور بيشترين بهره ممکن را در بلندمدت ببرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، احتمال کاهش تحريمهاي غرب بر ضد ايران در پي توافق امضا شده در نوامبر گذشته، که به فعاليت هسته اي ايران شفافيت بيشتري مي دهد موجب شده است قطر کمک به ایران را پيشنهاد کند.  

ميدان عظيم گازي که زير آبهاي خليج فارس قرار دارد و در ايران به ميدان پارس جنوبي و در قطر به ميدان شمال شناخته مي‌شود،‌ بيشتر توليد گاز قطر را که 60 درصد درآمد صادراتي اين کشور است تشکيل مي‌دهد.  

قطر به علت نگراني از کاهش ميزان استخراج گاز در بلند مدت به علت توليد شتاب زده، در سال 2005 تصميم گرفت طرحهاي جديد توسعه اي خود را متوقف کند و پيش بيني مي‌شود اين توقف دست کم تا پايان سال 2015 ادامه داشته باشد.  

برخي در دوحه معتقدند روابط غرب با ايران به اندازه اي بهبود يافته است که به کارشناسان بخش انرژي قطر اجازه مي دهد اطلاعاتي را که در بررسيهاي خود از اعماق خليج فارس به دست آورده اند در اختيار ايرانيها قرار دهند.  

يک منبع در شرکت نفت قطر گفت :« امضاي توافق هسته اي توسط ايران، امکان کمک کردن ما را به آنها براي افزايش بهره برداري از پارس جنوبي فراهم کرده است و طرح ما ارائه مشورت به آنها درباره فن آوري و اکتشافهاي ژئولوژيک است.»  

آژانس بين المللي انرژي مي گويد اين ميدان حدود 51 تريليون مترمکعب گاز و حدود 50 ميليارد بشکه فرآورده که نفت سبکي است که به عنوان محصول ثانويه توليد مي شود دارد.   

يک مسئول دولتي در قطر که در يکي از واحدهاي حفاري در شرکت نفت قطر کار مي کند گفت بسياري از ذخايري که استخراج آن آسان است در منطقه مرزي دريايي مشترک قرار دارد.    

وي افزود :« حفاري زيادي در اين منطقه صورت گرفته است و ما تحقيقات زيادي درباره اين ميدان داريم و من مطمئن هستم ايران از آن استفاده خواهد کرد.»    

وزير نفت جديد ايران اوت گذشته گفته بود همکاري دو کشور را در خصوص تقويت توليد خواستار است.   

وزير انرژي قطر در نشست سازمان کشورهاي صادر کننده نفت -اوپک- در وين که اوايل دسامبر برگزار شد به رويترز گفت شبکه‌هاي تماسي بين دو طرف وجود دارد اما از ارائه جزئيات خودداري کرد.  

توليد گاز طبيعي مايع در قطر بين شرکت گاز قطر و شرکت «راس گاز» تقسيم مي شود.   


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار