مشهد/معاونت برنامه ريزی و فن آوری اطلاعات دانشگاه تهران:

تقویت فردیت، خصیصه جهان جدید در پرتو فضای مجازی است

معاونت برنامه ريزی و فن آوری اطلاعات دانشگاه تهران از تقویت فردیت به عنوان خصوصیت بارز جهان جدید در جریان استفاده هرچه بیشتر انسان امروز از فضای مجازی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد حجت الاسلام سعیدرضا عاملی به عنوان مدرس دوره آموزش های تخصصی راهبری فضای مجازی با موضوع تحلیل تأثیرات دو طرفه رسانه های مجازی و زندگی حقیقی در جامعه جوان ایرانی در جمع فعالان و مدیران فضای مجازی شهر مشهد ضمن طرح سوالاتی در باب جهان مجازی و چالش های آن اظهار داشت: گسترش استفاده از فضای مجازی، شرایط جدیدی را در ابعاد مختلف زندگی انسان پدید آورده است.

این دكترای جامعه شناسی ارتباطات از دانشگاه رويال هالووی لندن در ارتباط با چگونگی برخورد با واقعیت های اجتماعی گفت: انواع برخورد با این موارد می تواند شامل ارتباط سلطه آمیز، ارتباط فیل و موش، ارتباط یک سویه با واقعیت، تعامل شاخ و گل، ارتباط دردمندانه، عاشقانه و مسئولانه و همچنین خرد ارتباطی و تبادل موقعیت باشد.

وی با اشاره به تغییر ریاضی جهان مجازی ادامه داد: مهم ترین اتفاق دنیای مجازی، تقلیل بنیادین و کوچک سازی متمایل به بی نهایت است.

مؤسس و رئيس دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران نخستین منطق عام فضای مجازی را توسعه جهانی انسان عنوان کرد و افزود: در حقیقت اینترنت بر یک فلسفه جهان نگری مبتنی بر متصل کردن انسان به جهان بنا نهاده شده است که بر اساس آن تحولات تکنولوژیک ارتباطی معنادار با توسعه جهانی انسان دارد.

وی ادامه داد: دومین منطق عام فضای مجازی را می توان مربوط به توسعه دسترسی های خارج از محدوده جغرافیایی دانشت که در پرتو این نگاه، جهان بدون مرز و خارج از جغرافیای تعریف شده زندگی شکل گرفت.

حجت الاسلام عاملی حرکت به سمت رقابت تا واقعیت و همچنین انعطاف در تکثرهای موازی را از جمله دیگر منطق های عام فضای مجازی خواند.

وی در ارتباط با خصوصیات سازه های مجازی اظهار داشت: محیط مجازی در درجه اول یک محیط ادامه دار است و بنابراین از خصوصیات سازه های مجازی می توان به عددی بودن آن، قابلیت شکستن، تفاوت سازه هوشمند و غیر هوشمند و سازه منعطف در برابر سازه ثابت اشاره کرد.

معاونت برنامه ريزی و فن آوری اطلاعات دانشگاه تهران ضمن اشاره به تغییرات ایجاد شده در جهان دوفضایی گفت: تغییرات دو فضایی شدن جهان را می توان در قلمرو نگرش ها، روندها و ظرفیت ها، ذهن دوفضایی و ارتباطات مجازی هوشمند و همچنین مفروضات اجتماعی جستجو کرد.

وی با بیان این مطلب که خصیصه جهان جدید تقویت فردیت است، تصریح کرد: شبکه های مجازی بزرگ سراسر دنیا بر یک بنیان اقدام می کنند و آن نیز تبدیل کردن انسان فعال به انسان غیرفعال و تقویت فردیت است.

این دكترای جامعه شناسی ارتباطات با طرح این سؤال که آیا اینترنت به طرفیت نهایی خود رسیده است، عنوان کرد: تحقیقات و مطالعات انجام شده در این زمینه نشانگر بروز تغییرات متعددی در حوزه اینترنت است که از آن میان می توان به تغییر در استفاده از جستجوگرها، تغییر در تعداد وب سایت ها، افزایش چهار برابری درصد افراد متصل به اینترنت، تغییر در فضای جستجوی اطلاعات، توسعه انفجاری شبکه های اجتماعی و همچنین تغییر در سهم مشارکت کاربران اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود تعداد وب سایت ها در سال 2002 در کل جهان رقمی برابر با 2میلیون بوده است و این در حالی است که این آمار در سال 2012 به 650 میلیون وب سایت در جهان رسیده است که این مسئله خود نشان دهنده وجود زمینه برای افزایش وب سایت های مختلف آموزشی از جمله وب های دینی، ترویجی و فرهنگی است.

حجت الاسلام عاملی به چالش های بزرگ جهان مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین و مهم ترین چالش های جهان مجازی، استعمار مجازی است که می تواند به مرور در تمام ابعاد زندگی انسان ورود پیدا کره و منجر به تغییرات فرهنگی شود.

وی افزود: بر همین اساس باید سیاستگذاری های ملی و فراگیر دوفضایی در این راستا طرح ریزی شود و برای حفظ سلامت جامعه در گام نخست، تلاش شود تا رسانه های ملی مفروضات اجتماعی را تبیین کنند چراکه زندگی در جهانی دو فضایی و بدون مرز جغرافیایی نیازهایی دارد که بدون تأمین آنها، امکان اثرپذیری فرهنگی بیش از هر زمان دیگری فراهم است./س

 

برچسب ها: پرتو ، فضای ، مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.