شهرکرد/

ساخت پودر مبدل عضله به استخوان از صفحه رشد جنین

برای نخستین بار در جهان، دانشیار بخش جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد پودر مبدل عضله به استخوان از صفحه رشد جنین گوساله ساخت.

دانشیار بخش جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد گفت: پودر استخوان ساز با کاشت عضلانی در مدل حیوانی موش صحرایی، عضلات دیواره ی شکم را تبدیل به بافت استخوانی می کند.
امین صادق بیغم افزود:این پودر روند ترمیم شکستگی های استخوانی را سرعت داده و عضلات را به بافت استخوان تبدیل می کند.
بیغم با بیان اینکه این پودر به راحتی از جنین های جمع آوری شده از کشتارگاه ها تولید می شود و ارزان قیمت است، اظهار داشت: پیش از این، پودری استخوان ساز با عنوان پودر دمینرالیزه DBM ، از استخوان های جسد، با عملکرد مشابه تولید شده است ولی این پودر قیمت بالایی دارد.
دانشیار بخش جراحی و رادیولوژی دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه شهرکرد ابراز امیدواری کرد:پس از تحقیق روی مدل حیوانی بزرگتر و تائید سلامت، پودر صفحه رشد، جایگزین پودر DBMشده و با کاهش هزینه های بیمارستانی و سرعت بخشی بهبود شکستگی های استخوانی خدمت بزرگی به جوامع بشری ارائه شود.
نتایج این تحقیق در مجلات معتبر بین المللی"Veterinarski Arhi 2013 ” در کرواسی و ”Research in Veterinary Science 2011 ” در انگلستان به چاپ رسیده است.
دانشیار بخش جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد پیش از این نیز با استفاده از بافت های جنینی و سلول های بنیادی و پیوند ضریع استخوان بر روی چادرینه بزرگ در داخل شکم، موفق به تولید و مهندسی بافت استخوان شده بود./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.