قم/

مسئولان قم چه کلاهی سر جوانان گذاشتند؟

بیشتر آمار حوادث ترافیکی قم مربوط به موتورسوارانی است که به علت عدم رعایت قوانین و استفاده نکردن از کلاه ایمنی دچار سانحه می‌شوند و مسئولان اعم از نیروی انتظامی و شهرداری در راستای فرهنگ‌سازی اقدام به توزیع رایگان کلاه ایمنی کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، سوار موتور شد به اندازه‌ای سرعت داشت که هوا به صورت شلاق‌گونه بر صورتش می‌خورد، تنها 2 بال برای پرواز کم داشت، گوی سبقت را از بسیاری از ماشین‌ها ربوده بود عبور زیکراکی از بین ماشین‌ها عادت همیشگی‌اش بود، علاوه بر سرعت و حرکات مارپیچی، حتی از کلاه ایمنی نیز استفاده نمی‌کرد.

ناگهان عابری در جلویش سبز شد ولی نتوانست موتور را کنترل کنند همه چیز در پیش چشمانش سیاه شده بود، دیگر هیچ چیز نفهمید ...

بسیاری از راکبان موتورسیکلت که دچار سانحه شدند در هنگام سوار شدن بر این وسیله نقلیه تصور نمی‌‌کردند سانحه و تصادفی برای آن‌ها روی دهد «موتور با موتور»، «موتور با عابر»، «موتور با خودرو»، «موتور با مانع» و ... از جمله حوادثی است که برای موتورسواران روی می‌دهد.

پلیس و برخی از دستگاه‌های دیگر مانند حوزه فرهنگی شهرداری قم در طول سال اقدام به تهیه و نشر بسته‌های فرهنگی اعم از بنرهای تبلیغاتی، تهیه فیلم‌های مرتبط با حوادث و سوانح رانندگی و پخش از طریق صدا و سیما می‌کنند و اعلام آمار تصادفات موتورسیکلت و تلفات ناشی از این تصادفات در رسانه‌ها، جراید و سایت‌ها به طور مکرر مطرح می‌شود.

کرم‌الله حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم می‌گوید: در طول هفته چندین مرحله با استفاده از ظرفیت صدای استان مصاحبه‌های توجیهی و آموزشی همراه آمار حوادث و سوانح این وسیله برای شهروندان پخش می‌شود.

10 هزار و 496 تصادف موتوری در 9 ماه سال‌جاری

به طور میانگین هر 24 ساعت بین 30 تا 35 تصادف موتوری در قم روی می‌دهد که این عدد قابل توجهی است، 10 هزار و 496 تصادف موتوری در استان قم از اول فروردین‌ماه تا پنجم دی سال‌جاری روی داده که یک طرف تصادفات موتور بوده است.

9 هزار و 687 نفر در این حوادث موتوری مجروح شدند که از این تعداد چهار هزار و 722 نفر به صورت سرپایی درمان شدند و چهار هزار و 942 نفر به مراکز درمانی انتقال داده شدند که به طور میانگین در هر 24 ساعت 18 نفر در تصادفات موتوری به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی 55 نفر در استان قم در هشت ماه اول سال‌جاری در حوادث موتوری فوت کردند البته این تصادفات روی داده شامل تمام محورهای شهر،‌ جاده و بخش‌های استان قم است و بر اساس میانگین ماهی هفت نفر فوتی در استان قم وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه 350 هزار دستگاه موتورسیکلت در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد 18 هزار موتورسیکلت به علت تخلفاتی در زمینه عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف مسیر، حرکت در پیاده‌رو، حرکات مارپیچ، تک چرخ و ... توقیف شده است.

ضربه به سر 60 درصد عامل مرگ و میر در حوادث موتورسواران

کلاه ایمنی استاندارد از گردن و سر موتورسوار حفاظت کرده و خطر آسیب را تا اندازه فراوانی کاهش می‌دهد؛ براساس ماده 19 قانون جدید رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم، استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راکبان و ترک‌نشینان هر نوع موتورسیکلت اجباری شده است.

البته در صورت اینکه کلاه ایمنی از استانداردهای لازم برخوردار نباشد، می‌تواند خطرناک باشد.

وزن یکی از عوامل مهم در کیفیت کلاه ایمنی است به طوری که کلاه‌های سنگین پس از مدتی موتورسوار را به دردهایی مانند آرتروز گردن و درد شانه دچار می‌کنند.

رنگ هم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کلاه ایمنی موتورسواران است که در این زمینه کلاه‌هایی با رنگ روشن و براق سبب می‌شود، رانندگان وسایل نقلیه دیگر در نور کم راحت‌تر موتورسواران را مشاهده کنند.

اما شاید مهمترین ویژگی یک کلاه ایمنی استاندارد، استحکام است. کلاهی که بیش از حد سفت یا نرم باشد کارایی لازم را ندارد. کلاه ایمنی موتورسواران 2 بخش اصلی دارد بخشی لایه بیرونی بوده که در مقابل نفوذ هر چیزی به سطح داخلی و ایجاد خراش و ساییدگی مقاومت می‌کند و در بخشی دیگر لایه درونی است که انرژی وارد شده را جذب می‌کند.

برخی از راکبان موتورسیکلت به دلیل هزینه بالای کلاه‌های استاندارد، به خریدن کلاه‌های معمولی رضایت می‌دهند در حالی که این کلاه‌ها به دلیل نداشتن استحکام لازم، موقع وارد شدن ضربه نمی‌توانند از آسیب جمجمه، صورت و فک موتورسوار جلوگیری کنند. جنس لایه داخلی کلاه‌ها هم برای استفاده در فصل‌های گرم سال مهم است. کلاه‌هایی که استاندارد نیستند تنفس را برای راکبان سخت کرده و آن‌ها را کلافه می‌کند، در نتیجه موتورسواران کمتر از این کلاه‌ها استفاده می‌کنند.

مهدی فراهانی، معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم با اشاره به اهمیت استفاده از کلاه ایمنی می‌گوید: نزدیک به 60 درصد عامل مرگ و میر در حوادث موتورسواران استان قم در اثر ضربه به سر است که در آمار کشوری این میزان 85 درصد است.

به گفته وی، با توجه به آمار مرگ و میرهای ناشی از ضربه به ناحیه سر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی بر کسی پوشیده نیست ولی در این زمینه باید کلاه ایمنی استاندارد مورد استفاده قرار گیرد زیرا اگر کلاه‌ها استاندارد نباشد در اثر شکستگی در حوادث عوارضی را برای راکب به همراه دارد.

ثبت‌نام 6 هزار نفر برای دریافت کلاه ایمنی رایگان

استفاده از کلاه ایمنی با توجه به آمار تکان دهنده مجروحان و فوتی‌های حوادث موتوری به عنوان ضرورت محسوب می‌شود.

حتی در حوادث مختلف که اخبار آن از طریق رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود بارها ذکر شده که کلاه ایمنی سبب نجات فرد موتورسوار شده است.

توزیع کلاه ایمنی به صورت نمادین و به منظور فرهنگ‌سازی انجام می‌شود تا هر یک از موتورسواران برای تهیه کلاه ایمنی تشویق شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم تصریح می‌کند: پنج هزار کلاه ایمنی به منظور ارتقای فرهنگ استفاده عمومی از کلاه ایمنی تهیه شده و در همایش‌های مختلف به صورت رایگان توزیع می‌شود.

به گفته وی،‌ 6 هزار نفر در طرح دریافت کلاه ایمنی رایگان ثبت‌نام کردند که تاکنون طی 2 مرحله یک‌هزار و 600 کلاه توزیع شده است و طی روزهای اخیر نیز طی مراسم ویژه‌ای که با حضور مسئولان استان قم در مقر فرماندهی انتظامی استان قم برگزار شد تعدادی از این کلاه‌ها به راکبان موتورسیکلت به صورت رایگان اهدا شد.

وی به راکبان موتورسیکلت توصیه کرد تا برای جلوگیری از حوادث، سوانح و تصادفات، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و برای جلوگیری از صدمات کلاه ایمنی استفاده کنند.

اشغال 40 درصد تخت‌های ICU توسط مجروحان موتورسوار

فراهانی می‌گوید: تعدادی از مجروحان حوادث موتوری دچار ضربه به سر شده و به ICU منتقل می‌شوند که برخی از آن‌ها دچار زندگی نباتی شده و شرایطی سخت را برای خود، خانواده و اجتماع رقم می‌زنند.

معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم ضمن ابراز تاسف بیان می‌کند: حدود 40 درصد ضریب اشغال تخت‌های ICU بیمارستان‌ها را موتورسواران تشکیل می‌دهند.

تعداد طبیعی تخت‌های ICU بر اساس میزان جمعیت تعیین می‌شود که اکنون تعداد تخت‌های ICU بیمارستان‌های استان قم نسبت به کشور قابل قبول است.

فراهانی می‌گوید: تعداد 50 درصد تخت‌های اورژانس‌های بیمارستان‌ها را موتورسواران اشغال کردند و بین 40 تا 50 درصد ظرفیت آمبولانس‌های اورژانس 115 درگیر تصادف موتور یا موتورسواران است.

وی ادامه می‌دهد: این آمار هشداری است زیرا زمانی که تعداد قابل توجهی از آمبولانس‌ها درگیر حوادث موتوری می‌شوند، در موارد اورژانسی در فاصله زمانی طولانی‌تر در محل حادثه حاضر می‌شوند که نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت.

موتورسواران و خانواده‌های آن‌ها باید با بینش دقیق‌تر به این مسئله توجه کنند، موتور وسیله خوبی است ولی به شرطی که به درستی از آن‌ها استفاده شود.

به گفته فراهانی، متاسفانه در استان به درستی از موتور استفاده نمی‌شود در نتیجه اورژانس و آمبولانس‌ها در حوادث ناشی از آن‌ها درگیر می‌شود و به درستی نمی‌توانند به موارد اورژانسی خدمت‌رسانی کنند./س

گزارش: ایمن‌السادات موسوی‌نژاد

برچسب ها: قم ، مسئول ، کلا ، سر ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.