تظاهرات ضد دولتي در استانبول

حدود 1000 نفر روز سه شنبه در ایستگاه مترو میدان تقسیم استانبول تجمع کردند و حمل و نقل عمومی رایگان در ترکیه را خواستار شدند و فساد دولتی را محکوم کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ این تجمع در واکنش به اقدام یک مامور امنیتی مترو استانبول در روز دوشنبه در زخمی کردن یک جوان فروشنده برگزار شد.
این حادثه بعد از عبور این جوان از دستگاه های کنترل بلیت بدون ارائه کارت مترو روی داد.
تظاهرکنندگان با فراخوان گروه های جوان و اتحادیه ها به صورت عمدی بدون ارائه بلیت وارد راهروهای مترو شدند و خطاب به ماموران امنیتی فریاد زدند « اگر می توانید ما را هم کتک بزنید .»
اعتراضات آنها بلافاصله به تظاهرات علیه دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه کشیده شد.
دولت ترکیه از دو هفته قبل با رسوایی فساد مالی در پی انتشار یک تحقیق قضایی منجر به متهم شدن حدود 20 شخصیت نزدیک به حزب حاکم و استعفای سه وزیر و ترمیم کابینه رو به رو است.
تظاهرکنندگان فریاد می زدند: « دزدان به مردم حساب پس خواهند داد .»
آنها با اشاره به مبالغ کلان پول نقدی که در ارتباط با متهمان پرونده فساد مالی در کارتن های کفش کشف شده بود، روی یک پلاکارد نوشته بودند « با خرید هر بلیت مترو ما کارتن های کفش آنها را پر می کنیم .»
مطبوعات ترکیه پسر اردوغان را یکی از افرادی معرفی کردند که دادستانی درباره آنها تحقیق می کند اما از او هرگز به علت ارتباط با پرونده فساد مالی بازجویی نشده است.
سیحان اگاک دانشجوی 26 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: « همه باید بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. کتک زدن مردم، فقرا چندان تفاوتی با فاشیسم ندارد. ما برای رسیدن به حقوق خود به مبارزه ادامه خواهیم داد .»
رسانه های ترکیه گزارش دادند تظاهرات دیگری نیز در مترو آنکارا و ازمیر ( غرب ) روی داد.
در پایتخت ترکیه درگیری هایی بین صدها تظاهرکننده و ماموران امنیتی روی داد. ماموران با استفاده از باتوم تظاهرکنندگان را پراکنده کردند. خبرگزاری دوغان از زخمی شدن دست کم یک نفر خبر داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار