قم/رییس مرکز شیعه شناسی:

دفاع شخصیت های شیعی از این مکتب برجسته است

مکتب تشیع پیوسته از همان صدر اسلام تاکنون از امامان و شخصیت‌های ممتازی برخوردار بوده که در سخت‌ترین دوران و شرایط توانستند به زیبایی دفاع کرده و این مکتب را به زیبایی رهبری و هدایت کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت الاسلام علی انصاری بویراحمدی؛ پس از پیامبر اکرم(ص) که بزرگترین رهبر الهی بودند، امام علی(ع) رهبری اسلام اصیل را به عهده گرفت.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی ادامه داد: از ابتدای رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و سرآغاز امامت و ولایت امام علی(ع) دشمنان اسلام و تشیع و باقیمانده کفار، منافقان و مشرکین دست به دست هم دادند و در تلاش بودند به این مکتب ضربه بزنند.

وی عنوان داشت: در دوران امام رضا(ع) وضعیت خاص بر جهان اسلام حاکم شد و دستگاه حاکم با دسیسه‌ها، مکر و حیله‌ها ضربه‌های عمیقی بر پیکر اسلام وارد می‌کردند و اسلام اصیل را به انحراف کشاندند.

انصاری بویراحمدی یادآور شد: در دوران پیشوای هشتم شیعیان فرقه‌ها، نحله‌ها و جریان‌های فکری انحرافی اسلام را گرفتار کرده بود و از طرفی یهود و نصارا به شایعه‌پراکنی و نفاق می‌پرداختند و از طرفی دیگر ستاره‌پرستان ناسازگاری با اسلام داشتند.

وی با بیان اینکه فرقه‌های مختلف در دوران امام رضا(ع) شکل گرفته بود گفت: امام با علم لدنی و با کیاست و زیرکی که داشتند توانستند به زیبایی توطئه‌های یهود،‌ نصارا و فتنه‌گران را خنثی کنند.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) دارای بصیرت دینی بود، بنابراین با تکیه بر عملکردها، امکانات گسترده و علم لدنی توانست به طور دقیق، تخصصی و موضوعی برای همه مشکلات چاره‌جویی کند و مکتب تشیع را در برابر همه جریان‌ها ارتقا بخشد.

وی با اشاره به حدیث سلسلة الذهب گفت: این حدیث دارای پیام‌های توحیدی بوده و ابعاد دیگر سعادت بشری را در دنیا و آخرت شامل می‌شود.

انصاری بویراحمدی خاطرنشان کرد: همه احادیث امام رضا(ع) راهگشا و شفابخش است و مانند نسخه‌ای شفابخش سعادت را تضمین می‌کند ولی حدیث سلسلة الذهب توحید ناب و بازگشت سعادتمندانه به سوی خدا را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: این حدیث بیان می‌کند اگر امامت و ولایت نباشد توحید ناب نیست، در نتیجه سعادت انسان تضمین نمی‌شود بنابراین آنچه در این جهان وجود دارد این است که ما بنده خدا هستیم و امامان واسطه ارتباط بین خالق و مخلوق هستند تا این ارتباط نباشد، انسان نمی‌تواند وحی را دریافت و اجرا کند.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به مسئله ولایت‌عهدی امام رضا(ع) گفت: این امام بزرگوار در پذیرش ولایت‌عهدی اکراه داشت، ولی در عمل با شوکت، عظمت و تدبیر عمل کرد بنابراین مامون از عمل خود در این زمینه پشیمان شد و در نهایت تصمیم به شهادت امام گرفت.

وی با بیان اینکه در هر دورانی روش احیای دین و سنت رسول‌الله(ص) ویژگی خاص خود را می‌طلبد، گفت: در دوران امام رضا(ع) نحله‌های فکری متعدد در کنار تشیع نفوذ کرده بودند، بنابراین امام تربیت اصحاب، دانشمندان و جلسات بحث و درس برای عموم و خواص جامعه را در دستور کار داشت./س
برچسب ها: قم ، رییس ، مرکز ، شیعه ، شناسی ، رهبری ، تشیع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.