فرازمند در نشست دیپلماسی ایرانی:

بحث ایران هراسی با توافق ژنو به پایان رسید

سفیر سابق ایران در بحرین گفت: یکی از پیامدها و بازتاب‌های توافق ژنو این بود که بحث ایران هراسی کنار گذاشته شد و کشورهایی که اقدام به ایران هراسی می‌کردند اکنون به دنبال تصحیح دستور کار خود هستند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، بیست و چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های سیاست خارجی با موضوع "بررسی آثار سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای توافق نامه ژنو" صبح امروز چهارشنبه 18 دی ماه در سالن کنفرانس روزنامه اطلاعات با حضور "محمد فرازمند" سفیر پیشین ایران در بحرین برگزار شد.  
 
فرازمند در ابتدای سخنانش مختصات منطقه خاورمیانه را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال 2013 در بستر منطقه خاورمیانه تراکم‌های تاریخی بسیاری از نزاع، خونریزی و عدم توجه به دیپلماسی به چشم می‌خورد؛ کدام بحران در تاریخ معاصر قبل از آن که به جنگ بینجامد از طریق دیپلماسی حل شده است؟ این در حالی است که در سال 2011 امیدهایی برای حکومت‌های مردم سالاری عرب منطقه شکل گرفت.
 
وی تاکید کرد: انقلاب‌ها در کشورهای منطقه آغاز شد و این در حالی بود که این تحولات از سوی نظامیان به گروگان گرفته می‌شد و نتیجه‌اش تنها افراط‌گرایی و تروریسم بود.
 
فرازمند به انقلاب‌های رخ داده در کشورهای خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: در کشور مصر به دنبال انقلاب، کودتا رخ داد و اثر این انقلاب هیچ‌گاه دیده نشد، انقلاب سوریه به محض آغاز بحران غرق در افراط‌گرایی شد، از سوی دیگر به بحرین نیز نیروی نظامی اعزام شد و همچنین در یمن انقلابی که گفته می‌شد زیباترین انقلاب است به خاک و خون کشیده شد.  
 
وی تاکید کرد: در منطقه تقریبا طاغوت دیپلماسی به سوی گورستان حرکت می‌کرد و امیدی به وجود نیامد تا مشکلات به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.  
 
فرازمند در ادامه با بیان اینکه ایران در سال  2013 شاهد دو اتفاق مهم بود گفت: یکی از این اتفاق‌ها انتخابات 24 خرداد و دیگری توافق ژنو بود و این اتفاق در کشوری رخ داد که عبارت گزینه نظامی بیش از هر مسئله دیگری در ادبیات بین‌الملل علیه آن تکرار می‌شد.
 
وی تاکید کرد: در برنامه هسته‌ای ایران همه گزینه‌ها به وفور در ادبیات منطقه و بین‌الملل دیده می‌شد اما در سال 2013 تکنولوژی اعتدال، عقلانیت و تدبیر و امید مورد حمایت کشورهای منطقه قرار گرفت و متوجه شدیم علی‌رغم تمامی مخالفت‌ها، برنامه هسته‌ای ایران به خوبی پیش رفت و این در حالی است که سفر سلطان قابوس پیش از توافقات ژنو به کشور ایران بود.  
 
فرازمند با بیان اینکه کشور عمان وفادارترین دوست ما در منطقه خلیج فارس است، تاکید کرد: سلطان قابوس بیشترین استقبال را از برنامه هسته‌ای ایران داشته و عمان به خاطر این پیشگامی همواره از سوی کشورهای همسایه‌اش سرزنش شده است اما اعتبار این موافقتنامه آنقدر زیاد بود که دیگر کشورها چاره‌ای جز پذیرش این مسیر درست نداشتند.  
 
وی سفر وزیر خارجه امارات به ایران و سفر ظریف به کشورهای منطقه را سفر موفق برشمرد و افزود: وزیر امور خارجه کشورمان به جز کویت به سه کشور قطر، عمان و امارات سفر داشت و علی رغم سفرهایی که پروتکلی بود در اولین اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که در کویت برگزار می‌شد شرکت کرد و این سفرش منجر به شکست یخ روابط ایران با کشورهای عربی منطقه شد.  
 
فرازمند تاکید کرد: بیانیه‌ای که در این کنفرانس از آن نام برده می‌شود ادبیاتش بسیار دوستانه و نزدیک به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بود.
 
وی ادامه داد: بحث سوریه به شدت بعد از توافقات در انظار منطقه دیده شد و این نشان داد که ایران پتانسیل ایران را دارد که به کشورهای بحران زده‌ای از جمله سوریه کمک کند که این اولین آزمون ما در بحران سوریه بود.  
 
فرازمند تاکید کرد: در راستای توافق ژنو احتمال قوی وجود داشت که جنگی در سوریه رخ دهد و ایران نقش موثری را در پرونده شیمیایی سوریه ایفا کرد و مورد توجه قدرت‌های بزرگ قرار گرفت اما اگر کمک ایران نبود برنامه‌ای که قرار بود در سوریه رخ دهد داستان دیگری را برخلاف آن به وجود می‌آورد.  
 
وی اظهار داشت: بحث ایران هراسی دیگر کنار گذاشته شده است و در حال حاضر همان کشورهایی که به دنبال این شعار بودند به دنبال تصحیح سیاست‌های خود هستند.
 
وی با بیان اینکه جان کری به کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سفر کرد تا این کشورها را به دنبال توافق ژنو راضی نگه دارد گفت: این مسئله نشان دهنده این است آنان نقش مثبت ایران را در پرونده‌های منطقه‌ای بسیار مهم می‌دانند و هیچ کس نمی‌تواند در منطقه بازنده توافق ژنو شود کسانی از جمله نتانیاهو که گفتند توافق ژنو بسیار بد بود اذعان دارند که این توافق بسیار خوب بوده است و در بازی برد برد توافقی را به سرانجام رساندند که هیچ نیرویی در دنیا این توافق برد باخت تلقی نمی‌کند.
 
فرازمند با بیان اینکه بعید است کسی بتواند ایران را بازیگر غیرمسئول تلقی کند، اظهار داشت: این ادبیات در منطقه در حال محو شدن است و اولین آزمون برای بازیگری ایران بعد از توافق ژنو، پرونده سوریه است و همه می‌دانند که ما حاضریم نقش مثبتی را در بحران سوریه ایفا کنیم و به سرعت شکافمان را با ترکیه که در طرف مقابلمان بوده است از بین خواهیم برد.  
 
سفیر سابق کشورمان در بحرین تاکید کرد: ما خواستار آتش بس فوری بدون قید و شرط و حل مسالمت آمیز و تعیین سرنوشت مردم سوریه به دست مردم این کشور در راستای دموکراسی و خواستار خروج همه نیروهای غیرسوری از این کشور هستیم.  
 
فرازمند با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل، دولت و مخالفان دولت سوریه خواستار ایفای نقش مثبت ایران هستند گفت: در اجلاس ژنو 2 موضع مسئولانه گرفته‌ایم و ما حاضریم در ژنو 2 شرکت کنیم و اگر دعوتی صورت بگیرد باید محترمانه و با حفظ عزت باشد.  
 
وی تاکید کرد: ما می‌دانیم چه منافعی باعث شده همگی خواستار حضور ایران در بحران سوریه شوند و اعلم کرده‌اند که ایران می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشد و کسانی که نمی‌خواهند ما در این بحران شرکت کنیم چاره‌ای ندارند جز این که ملاحظات بی‌مورد را کنار بگذارند.
 
فرازمند تصریح کرد: ایران توازن و تعادل را حفظ کرده و در این کشور دموکراسی به ضرر منافع کسی نیست، اولویت سیاست خارجی ما اولویت منافع است و با ترکیه می‌توانیم بر سرمسائل دو جانبه به توافق برسیم.
 
وی در پایان اظهارات حسن هیکل را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: وی سفری به لبنان داشته و با مقامات این کشور دیدار، اعلام و تاکید کرد که ایران در کانون تحولات منطقه نقش مثبتی دارد و می‌تواند یک کشور سازنده باشد.  

انتهای پیام/
 

برچسب ها: سفیر ، سابق ، ایران ، بحرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار