معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر داد

معافیت شرکت های "دانش بنیان" از پرداخت مالیات

یکی از اقدامات سه ماهه اخیر در بحث صندوق نوآوری و شکوفایی است که رئیس جمهور برای سال آینده بودجه قابل توجهی به آن اضافه کرده و این اتفاق تکان دهنده در بودجه سال آینده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در برنامه شب مهتابی که از شبکه پنج سیما پخش شد گفت: یکی از اقدامات  سه ماهه اخیر در بحث صندوق نوآوری و شکوفایی است که رئیس جمهور برای سال آینده بودجه قابل توجهی به آن اضافه کرده و این اتفاق تکان دهنده در بودجه سال آینده خواهد بود که امیدواریم در مجلس نیز به تصویب برسد.

تعاریف ما در مورد نخبگان باید توسعه یابد، نخبگانی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند به درجه بالای علمی رسیده اند و جزو چهره های ماندگار در این زمینه هستند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما مهاجرت استعدادهای برتر است که عدد آن قابل توجه بوده و در برخی رشته ها نیز این مهاجرت بیشتر است، باید برای این نخبگان ارزش قائل شده و از مهاجرت آنها جلوگیری کنیم.  
ستاری تصریح کرد: حوزه فعالیت ما معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان است که بیشتر بر روی بنیاد تمرکز داریم، در تشخیص و شناسایی  این استعدادهای برتر نیز مشکل داریم و باید روشهای ورودی و تسهیلات را نسبت به این افراد تغییر دهیم و به شیوه هایی برسیم که آنها را در داخل کشور نگه داشته و توانمندشان کنیم، در این زمینه نیز دولت باید امکانات را در اختیار آنها قرار دهد.

 یکی از روشهای ورودی به بنیاد ملی نخبگان 150 نفر کنکور ریاضی و یا تجربی است که دلیل آن شاید مهاجرت بیشتر در این رشته ها است و یا جشنواره ها از جمله جشنواره خوارزمی و یک سری نیز از طریق اختراعات و غیره ورود پیدا می کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در خصوص رابطه معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: یکی از ابزارهای ما بنیاد ملی نخبگان است که بتوانیم از این استعدادها استفاده کنیم، هر کدام از این استعدادهای برتر که به خارج از کشور مهاجرت می کنند حدود 5 میلیون دلار از کشور خارج می شود، اگر قرار است که آنها به خارج از کشور بروند باید از طریق ما باشد و ما آنها را بورس کنیم و آنها را در تیم های خارج از کشور نظارت کنیم.

 
ارتباط صنعت خودروسازی با بنیاد ملی نخبگان بیرنگ است
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه به ارتباط بیرنگ صنعت خودروسازی با بنیاد ملی نخبگان اشاره و عنوان کرد: ما ارتباط خاصی با صنعت خودروسازی نداریم، ارتباط بین نخبه و جامعه باید تعریف شده باشد و باید تسهیلات را از حالت فردی جدا کنیم.  ما صنایع زیادی را میتوانیم به عنوان کمک مالی بگیریم، صنایع باید درگیر شوند. البته لازم به ذکر است که بسیاری از صنایع اطلاعی ندارند و ما با آنها ارتباط برقرار کردیم و در حال همکاری هستیم.
 
پایان اختلافات بین معاونت علمی و وزارت علوم  
 
ستاری افزود: بحث شرکت های دانش بنیان بحث های جدیدی در کشور بوده و یکی از محل هایی است که می توان دانشگاه ها را فعال کرد. در معاونت علمی پلی بین صنعت و دانشگاه هستیم زمانی قرار بود که این معاونت منحل شود و یکی از دلایل آن اختلافات زیادی بود که با این معاونت وجود داشت و ما آن را حل کردیم، یکی از این اختلافات با وزارت علوم بود که هم اکنون حل شده است. یکی از کارهای ما چتر حمایتی است تا نخبگان و پژوهشگران در بحث تحقیقات حامی داشته باشند.  
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: مناقصات بزرگ، بازارهای آینده، اقلام تحریمی باید به این عرصه وارد شوند، هم اکنون یکی از سازمان‌ها نیاز به تعداد زیادی هلی کوپتر دارد که ما می توانیم به این عرصه وارد شویم. هم اکنون هلی کوپتر وارداتی با وجود تحریم ها آماده ورود به ایران است ولی وقتی می توانیم آن را در داخل تولید کنیم چرا این کار صورت نگیرد ولی نیازمند زمان هستیم.

وی با بیان اینکه هنر معاونت علمی در بودجه هایش نیست بلکه در تعامل آن با سایر ارگانها و سازمانها است تصریح کرد: امروز دکتر فرجی دانا با وزارت اقتصاد تفاهم نامه ای امضا کردند که شرکت های دانش بنیان از مالیات معاف شوند و این حسن نیت هر دو طرف بوده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: شرکت ، دانش ، بنیان ، معاونت ، صندوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار