كلماتي كه خشم كودكتان را بيشتر مي‌كند

خشم، تنبيه و همچنين محروميت كودك از علايق او مي‌تواند اثرات سوئي داشته باشد و با مشاهده خشم والدين بعدها ممكن است كودك همين خشم را به آنها برگرداند.

غلام‌رضا حاجتي متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در مبحث‌ آموزش والدين نبايد از كلمه تنبيه استفاده كنند و به جاي آن مي‌توانند از كلمه پيامد استفاده كنند، يعني پيامد كاري كه كودك انجام مي‌دهد.

وي در ادامه گفت: نكته اساسي اين است كه بايد از قبل بر اساس سن كودك و نوجوان پيامد تعيين و مشخص شود و با كودك صحبت و قرار گذاشته شود.

همچنين والدين بايد خواسته خود را به كودك بگويند و والدين پيامد را طوري تعيين كنند كه قابل اجرا و متناسب با موضوعي باشد كه مي‌خواهيم پيامدش را براي كودك تعيين كنيم.

وي اظهار داشت: پيامدهايي كه براي كودك در نظر گرفته مي‌شود براي چند دقيقه و بر اساس سن كودك باشد و حتماً اجرا شود.

براي مثال اگر كودك 4 ساله است حدود 4 دقيقه باشد و به اين صورت عمل مي‌كنيم كه كودك را در اتاق تنها مي‌گذاريم مثلاً اگر حرف زشتي زد بايد براي 4 دقيقه در اتاق تنها بماند. ضمناً از نظر ايمني مكاني كه براي كودك در نظر مي‌گيريم مطمئن شويم وي نتواند به خود آسيب رساند. با پاداش دادن به كودك مي‌توانيم او را تشويق كنيم.

وي در پايان گفت: خشم ناگهاني والدين در روش‌هاي تربيتي كودك ممكن است به او آموخته شود يعني كودك با مشاهده خشم والدين بعدها همين خشم را به والدين و اطرافيان بر مي‌گرداند و مي‌تواند تأثير سويي داشته باشد در نتيجه خشم و تنبيه بدني اصلاً توصيه نمي‌شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: خشم ، کودک ، تنبیه ، اثرات ، پیامد ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.