رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات:

افزایش "مالیات دخانیات" به ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی

کشورهای عضو معاهده جانی کنترل دخانیات باید تا ۵ سال آینده مالیات دخانیات را به ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی برسانند.

دکتر غلامرضا حیدری رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: این روز‌ها لایحه بودجه سال ۹۳ در مجلس در حال کار‌شناسی و بررسی است که از موضوعات مهم افزایش مالیات دخانیات است. در حال حاضر براساس آخرین آمار "مالیات" مواد دخانی ۱۷ درصد است که طبق قانون جامع کنترل مبارزه با دخانیات باید سالانه مالیات دخانیات ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد.
 
وی با بیان اینکه متأسفانه این موضوع تا به حال محقق نشده است، افزود: ایران در سال ۲۰۰۴ عضو معاهده جهانی کنترل دخانیات شد که ۶ دستورالعمل اصلی برای کاهش مصرف "دخانیات" به کشورهای عضو ابلاغ کرد که ما ۵ دستورالعمل را که شامل بررسی شیوع مصرف، ممنوعیت تبلیغات، ارائه خدمات ترک و هشدارهای بهداشتی روی پاکت سیگار را به طور قابل قبول اجرا کردیم ولی هنوز نتوانسته‌ایم که میزان مالیات دخانیات را افزایش دهیم. 

حیدری خاطرنشان کرد: طبق این معاهده باید تا ۵ سال آینده مالیات دخانیات به صورت جهانی به ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی برسد تا میزان استقبال مردم کاهش یابد و از طرف دیگر پول جمع آوری آن درآمدی برای "دولت" باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار