سفر وزیر دفاع آمریکا به ترکیه

وزیر دفاع آمریکا قرار است اواخر ماه ژانویه به ترکیه سفر کند تا با مقامات این کشور به بحث در خصوص برخی مسائل امنیتی نظیر تصمیم دولت ترکیه به منظور خرید سیستم‌های ضد موشکی چینی و تحولات سوریه و عراق بپردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه حریت، سفر چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا به ترکیه از زمان وقوع بحران سیاسی در ترکیه بر سر تحقیقات ضد فساد علیه مقامات این کشور بلندپایه‌ترین ملاقات میان مقامات دو کشور خواهد بود.

روزنامه حریت براساس اطلاعات برخی منابع آگاه به این موضوع پی برده است که سفر چاک هیگل به ترکیه در تاریخ 27 ژانویه (7 بهمن) و در راستای تور اروپایی وزیر دفاع آمریکا انجام خواهد شد.

چاک هاگل قرار است در این سفر با وزیر دفاع ترکیه و دیگر مقامات بلندپایه دولت این کشور ملاقات کند.

آخرین دیدار رسمی چاک هاگل با مقامات ترکیه مربوط به زمانی بود که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ماه نوامبر 2013 به واشنگتن سفر کرد.

آنچه که این سفر هیگل را هرچه بیشتر مهم می‌کند این است که به دنبال تهدید به اخراج فرانسیس ریکاردونه، سفیر آمریکا از ترکیه از سوی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه روابط میان این دو کشور به سطح پایینی رسیده است.

ترکیه علت این تهدید را نقش واشنگتن در مناقشه مربوط به عملیات ضد فساد علیه دولت می‌داند. این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌های خود این ادعاها را رد کرده است.

به غیر از این مناقشات سیاسی مسائلی که دو طرف در جریان سفر چاک هاگل مورد بحث قرار خواهند داد، پتانسیل بدتر کردن روابط میان آن‌ها را دارد. از جمله این مسائل تصمیم ترکیه برای مذاکره با یک شرکت چینی تحریم شده از سوی آمریکا به منظور خرید سیستم‌های دفاع موشکی است.

واشنگتن از بابت تصمیم ترکیه برای خرید این سیستم از چین به عنوان یک کشور غیر عضو در ناتو به شدت نگران بوده و در ماه‌های اخیر از طریق مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه پیام‌هایی را به ترکیه داده است.

این سیستم‌های چینی نه تنها باعث خواهند شد ترکیه از سپر دفاع موشکی ناتو جدا بماند بلکه سبب جدایی دیگر شرکای آن‌ها در آمریکا از شرکای ترکی نیز خواهد شد.

یکی دیگر از عناوین مهم این مذاکرات سوریه و همچنین افزایش فعالیت‌های افراطیون در منطقه و مرز سوریه و عراق خواهند بود.

آمریکا آمادگی خود را برای کمک به دولت عراق در مبارزه با نیروهای افراطی وابسته به القاعده اعلام کرده و ترکیه نیز نسبت به این تحولات در کشور همسایه خود ابراز نگرانی کرده است.

چاک هاگل و مقامات ترکیه همچنین به بازبینی روابط دفاعی دو جانبه و تداوم حمایت از ائتلاف ناتو نیز خواهند پرداخت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار