گپی فوتبالی با شاهرخ بیانی، ستاره سابق استقلال

شاهرخ بیانی بازیکن سابق استقلال و تیم‌ملی از اتفاقاتی که در فوتبال ایران رخ می‌دهد ناراحت است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  او به شکل نامحسوسی از رفتار علی دایی انتقاد می‌کند و معتقد است تهمت‌های اثبات نشده سبب رویگردانی مردم از فوتبال شده است. بیانی همچنین فردوسی‌پور را مورد انتقاد قرار می دهد و معتقد است عادل وقتی به خط قرمز‌های فوتبال می‌رسد، موضوع را رها می‌کند! با آنالیزور استقلال که بشدت از شرایط فوتبال ناراضی است، درخصوص اتفاق‌های مختلف به گفت‌وگو نشستیم.

با وجود آن‌که استقلال در مسابقات لیگ امسال جایگاه خوبی دارد ، خیلی از هواداران معتقدند استقلال خوب بازی نمی‌کند و به دلیل کیفیت کم‌ بازی‌ها به ورزشگاه نمی‌روند.

بچه‌ها مشکلات اقتصادی زیادی دارند و با انگیزه لازم بازی نمی‌کنند. بی‌انگیزگی بازیکنان باعث شده است طرفدارها هم به ورزشگاه نیایند. بازیکنان پول ندارند و مشکلات اقتصادی باعث شده از نظر روانی در سطح پایینی قرار بگیرند و نتوانند فوتبال خودشان را به نمایش بگذارند. در شرایط فعلی سرمربی تیم امیر قلعه‌نویی است که توانسته تیم را جمع‌وجور کند و بازیکنان جرأت ندارند در حد خودشان نباشند.

خیلی از کارشناسان معتقدند استقلال به جوانگرایی نیاز دارد و میانگین سنی بازیکنانش بالاست. به نظرتان این گونه است؟

ما سال گذشته نیز در پی جوانگرایی بودیم، اما به دنبال هر بازیکنی رفتیم باشگاهش پول نقد می‌خواست تا رضایتنامه بازیکن را صادر کند. تیم‌هایی مثل سپاهان، نفت و... این مشکلات را ندارند و برای جذب بازیکن به مشکل نمی‌خورند، اما ما برای جذب بازیکن مشکلات زیادی داریم. فعلا که نتیجه‌گرایی جایگزین جوانگرایی شده است.

قرار بود آقای محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و امور جوانان به باشگاه استقلال ده میلیارد تومان پرداخت کند و باشگاه روی این ده میلیارد تومان برنامه‌ریزی کرد، اما ایشان کنار رفت و وقتی این پول را به ما ندادند، برنامه‌های باشگاه نیز به هم خورد. در دوره عباسی ما فقط دو میلیارد دریافت کردیم و هنوز هشت میلیارد تومان را به ما نداده‌اند.

استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2014 با الریان قطر، الجزیره امارات و الشباب عربستان همگروه شد. نظرتان درخصوص گروه استقلال چیست؟

گروه استقلال، گروه خوبی است و بعید می‌دانم تیم‌های حریف بتوانند مشکلی برای استقلال ایجاد کنند. استقلال در آسیا حرف اول را می‌زند و تمام تیم‌ها از ما می‌ترسند. با این حال نباید فراموش کنیم تیم‌های عربی بازیکنان گران‌قیمت جذب کرده‌اند و اگر ما نتوانیم داشته‌هایمان را حفظ کنیم. مانند نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان به مشکل می‌خوریم. اگر به استقلال کمک شود راحت صعود می‌کنیم.

سال گذشته به ما کمک نکردند و اگر فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان کمک می‌کردند ما می‌توانستیم فینالیست شویم. از حالا صحبت آن است که استقلال باید بدون ملی‌پوشانش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حاضر شود! اگر ملی‌پوشانمان نباشند با چه بازیکنی برویم و بازی کنیم؟ بارسلونا که نیستیم، تیم ما استقلال است و باید براساس بازیکنانی که داریم برنامه‌ریزی کنیم.

کیفیت بازی‌های لیگ بسیار پایین است و متاسفانه در برخی از بازی‌ها، حتی بازیکنان توانایی دادن چند پاس سالم به یکدیگر را ندارند. به نظرتان مشکل فوتبال ما کجاست؟

مشکلات اقتصادی، برنامه‌ریزی غلط، فشردگی بازی‌ها و ضعف در تیم‌های پایه باعث شده فوتبال خوبی به اجرا نگذاریم. در اروپا بازی‌های لیگ در روزهای تعطیل برگزار می‌شود، اما در ایران در وسط هفته و در هوای آلوده بازی می‌گذارند. چیزی به ورزشگاه‌ها و فوتبال اضافه نکرده‌اند، اما بلیت‌های ورزشگاه را گران کرده‌اند. وقتی یک هوادار برای رفتن به ورزشگاه باید بین 30 تا 40 هزار تومان هزینه کند و در سرما و هوای آلوده بازی بی‌کیفیتی را ببیند معلوم است که به ورزشگاه نمی‌رود. در چند سال گذشته سابقه نداشته تیم استقلال و پرسپولیس به این اندازه به هم نزدیک باشند، اما بازهم می‌بینیم هواداران به ورزشگاه نمی‌روند.

آیا این امکان وجود دارد که از لیگ بی‌کیفیت این‌ روزهای ایران کرش بازیکنی را به تیم‌ ملی دعوت کند؟

بله، کرش 40، 50 بازیکن را زیر نظر دارد و خود جام‌ جهانی انگیزه‌ای شده است که بازیکنان با تمام توان خود کار کنند. اکنون که بازیکنان با تمام توان کار می‌کنند اوضاع کیفیتی لیگ ما این است. حالا بببینید که بعد از آخرین انتخاب بازیکنان از سوی کرش برای حضور در جام‌جهانی کیفیت لیگ ما چه می‌شود!

بحث تبانی و دلالی در فوتبال ایران مطرح شد، سپس نام تعدادی افراد بر سر زبان‌ها افتاد، اما به یکباره سکوت در فوتبال حاکم شد، بدون آن که متهم یا شخصی که تهمت زده مجازات شود. نظرتان در این‌باره چیست؟

یکی از دلایلی که طرفدار به ورزشگاه نمی‌آید، همین مسائل است. قبل از بازگو شدن این صحبت‌ها هواداران به ورزشگاه می‌آمدند، اما حالا این تهمت‌ها باعث شده تا هوادار فکر کند نتیجه بازی‌ها در پشت پرده رقم می‌خورد و برای همین انگیزه‌ای برای حضور در ورزشگاه‌ها ندارد. در کشور ما راحت تهمت می‌زنند و آبروی یکدیگر را می‌برند. اول باید جرم مشخص شود و بعد بازگو و برخورد کنند. این افرادی که براحتی به یکدیگر تهمت می‌زنند باید از خدا بترسند.

متاسفانه این‌گونه مشکلات را با کدخدامنشی حل می‌کنند و تا آخر جلو نمی‌آیند. آقای فردوسی‌پور در برنامه نود درخصوص تبانی خیلی خوب جلو آمد، اما وقتی به هدف نزدیک ‌شد موضوع را رها ‌کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار