عراقچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

مذاکرات آتی ایران و آژانس "19 بهمن"/ احتمال برگزاری دور بعدی گفتگوهای اشتون و ظریف در تهران

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان گفت: در مرحله بعدی مذاکره با 1+5 این توافق وجود دارد که بعد از اجرایی شدن گام اول این مذاکرات شروع شود و طبیعتا برای شروع این مذاکرات به یک سری اقدامات اولیه بین خانم اشتون و آقای ظریف نیاز است که این ملاقات ممکن است در حاشیه یک جلسه بین‌المللی صورت گیرد و یا ممکن است در سفر اشتون به تهران انجام شود و هنوز تصمیمی در این خصوص بین طرفین گرفته نشده است.

"سید عباس عراقچی" مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در مورد دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس گفت: در حال حاضر ما به دو شکل با آژانس انرژی اتمی مذاکره داریم؛ که یکی، نحوه اجرای توافق و وظایفی که آژانس پیرامون راستی آزمایی اقدامات دارد، است.

 
*سفر هیئت‌هایی از آژانس طی روزهای آینده به تهران


وی افزود: در این خصوص تماس‌ها و رایزنی‌های ما ادامه دارد و طی روزهای آینده هیئت‌هایی نیز از آژانس انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران می‌آیند تا مقدمات اجرای توافق را از 20 ژانویه فراهم کنند.
 
عراقچی تصریح کرد: مذاکرات دیگری نیز با آژانس داریم که جدا از روند توافقات ژنو و گفتگوها با 1+5 است و مربوط به حل مسائل باقی مانده ایران و آژانس انرژی اتمی است. 


*دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس 19 بهمن ماه برگزار می‌شود

 
مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان ادامه داد: در این زمینه قرار بود در تاریخ 21 ژانویه یا اول بهمن هیئت آژانس انرژی اتمی به ایران بیایند و مذاکراتی داشته باشیم که به دلیل تداخلی که با بخش اول مباحثی که مطرح کردم پیش آمد، دور بعدی مذاکرات ایران با آژانس به 19 بهمن موکول شد.


*پاسخ رسمی از اشتون برای سفر به ایران دریافت نشده است

 
وی در مورد سفر کاترین اشتون به ایران اظهار داشت: همان طور که پیش از این نیز اعلام کردم وزیر امور خارجه کشورمان در سفر نیویورک دعوت بازی را از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام دادند و در دیداری که با هلگا اشمید داشتم این دعوت را تجدید و تکرار کردم.
 
عراقچی ادامه داد: اشتون هم نسبت به این سفر اظهار علاقه کرده ولی هنوز تصمیمی در مورد زمان دقیق این سفر گرفته نشده است و پاسخ رسمی هم دریافت نکردیم.


*احتمال دور بعدی گفتگوهای اشتون و ظریف در تهران

 
معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه افزود: در مرحله بعدی مذاکره با 1+5 این توافق وجود دارد که بعد از اجرایی شدن گام اول این مذاکرات شروع شود و طبیعتا برای شروع این مذاکرات به یک سری اقدامات اولیه بین خانم اشتون و آقای ظریف نیاز است که این ملاقات ممکن است در حاشیه یک جلسه بین‌المللی صورت گیرد و یا ممکن است در سفر خانم اشتون به تهران انجام شود و هنوز تصمیمی در این خصوص بین طرفین گرفته نشده است. 

*با اجرای توافق عقب‌گرد تحریم‌ها آغاز می‌شود
 
عراقچی در مورد تاثیرات اجرای گام اول توافق ژنو بر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در راستای این اقدام جلوی بسیاری از تحریم‌ها گرفته می‌شود و فروش نفت ایران در سطح فعلی ادامه پیدا می‌کند و یک راهگشایی در بسیاری از حوزه‌ها به خصوص در حوزه‌های مالی، بانکی صورت می‌گیرد.
 
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: در راستای اجرای توافق ژنو عقب‌گرد تحریم‌ها آغاز و این مسئله باعث می‌شود بار روانی تحریم‌ها هم به میزان زیادی کم شود و تمام این‌ها اثرات مثبت خود را در اقتصاد ایران خواهد گذاشت ولی اثرات دقیق آن را کارشناسان اقتصادی باید بررسی کرده و نظر دهند و در کل ما فکر می‌کنیم این مهم به رشد و ارتقای جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکره ، تیم ، ارشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار