تهديد مخالفان سوری به تحريم کنفرانس "ژنو2"در صورت حضور ايران

ائتلاف مخالفان سوری دوشنبه اعلام کردند در صورتی که سازمان ملل دعوت خود را از ایران برای شرکت در مذاکرات صلح سوئیس لغو نکند، این کنفرانس را تحریم خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس پرس، مخالفان سیاسی سوریه روز دوشنبه اعلام کردند اگر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دعوت خود را از ایران برای شرکت در گفتگوهای بین المللی صلح که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود پس نگیرد در این گفتگوها شرکت نخواهند کرد.  

اما واشنگتن اعلام کرد اگر ایران صریحا از بیانیه "ژنو1" حمایت کند از مشارکت ایران در این نشست حمایت خواهد کرد.  

جنیفر پساکی سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت :« این چیزی است که ایران علنا انجام نداده است و ما از گذشته تاکید کرده ایم که مورد نظر ماست.»  

پساکی افزود :« اگر ایران به صورت کامل و علنی بیانیه ژنو را نپذیرد باید این دعوت لغو شود.»   

بان کی مون از ایران دعوت کرد در روز اول گفتگوهای صلح سوریه در 22 ژانویه در مونترو سوئیس شرکت کند و تهران نیز متعهد شده است اگر برای شرکت در این نشست دعوت شود «نقشی مثبت و سازنده» داشته باشد.  

این درحالی است که کمتر از 48 ساعت از موافقت ائتلاف ملی سوریه که گروه مخالفان سیاسی اصلی در خارج از این کشور به شمار می رود با حضور در این نشست می گذرد.  

لوی صافی سخنگوی رسمی ائتلاف ملی سوریه در تویتر گفت :« اگر بان کی مون دعوت از ایران را پس نگیرد ائتلاف سوری خروج خود را از ژنو 2 اعلام خواهد کرد.»  

انس العبده عضو برجسته دیگر این ائتلاف به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت :« این ائتلاف با دعوت از ایران غافلگیر شده است ، این یک مسئله غیر منطقی است و نمی توان به هیچ وجه آن را پذیرفت.»  

بان گفت :« بر این اساس وزیر خارجه ظریف متعهد شد ایران نقشی مثبت و سازنده در مونترو داشته باشد. برای همین به عنوان دعوت کننده و میزبان این کنفرانس تصمیم گرفتم از ایران برای حضور در این نشست دعوت کنم.»  

وی افزود :« ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم همسایه شرکت می کند.»  

بان اضافه کرد پیش بینی می کند ایران به زودی در پاسخ به این دعوت بیانیه ای منتشر کند.  

آمریکا پیش از این گفته بود ایران احتمالا در کنفرانس صلح سوریه که در مونترو برگزار می شود نقشه ای حاشیه ای ایفا خواهد کرد.  

بان افزود روز یکشنبه از 10 کشور دیگر برای حضور در این گفتگوها دعوت کرده است که این کشورها ، واتیکان ، استرالیا ، بحرین ، بلژیک ، یونان ، لوکزامبورگ ، مکزیک ، هلند ، کره جنوبی و ایران هستند.  

وی در مقر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت مذاکرات کامل بین دولت و مخالفان به صورت جدی 24 ژانویه در ژنو آغاز خواهد شد.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار