کم تحرکی یکی از عوامل ابتلا به "سرطان" است

حدود 25 درصد از کل موارد سرطان‌ها به دلیل چاقی یا اضافه وزن و زندگی کم تحرک به وجود می‌آیند.

به گزارش  گروه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ یک فوق‌تخصص خون و آنکولوژی گفت: هر ساله ده میلیون نفر در جهان مبتلا به انواع سرطان می‌شوند و نکته مهم این است که ورزش می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک کند.
 
دکتر ابراهیم عصفوری اضافه کرد: اهمیت زیاد ورزش در این است که نه تنها به بهبود بسیاری از شاخص‌های سلامت کمک می‌کند بلکه خطر بروز بعضی از سرطان‌ها را هم کاهش می‌دهد.
 
وی افزود: دلایل علمی متعددی برای نقش مثبت ورزش در بهبود خلق و کیفیت زندگی بیماران سرطانی، کاهش خستگی ناشی از سرطان، افزایش قدرت بدنی و عملکرد ایمنی بدن وجود دارد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: ورزش خطر ابتلای مجدد به بعضی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد که از جمله آن می‌توان به 45 درصد کاهش در میزان بازگشت سرطان کولون (روده بزرگ) و 35 درصد در سرطان پستان اشاره کرد.
 
این متخصص خون و آنکولوژی تصریح کرد: ورزش برای کاستن از کم‌اشتهایی، اسهال، گزگز و مور مور دست‌ها و پاها، یبوست، بی‌حالی جسمی و روحی، درد ماهیچه‌ای و کم‌خوابی بیماران سرطانی توصیه شده است.
 
ورزش‌ تسهیل‌گر درمان سرطان
 
دکتر ابراهیم عصفوری گفت: وزرش‌ها به سه نوع هوازی، مقاومتی و ارتجاعی تقسیم می شوند و هیچ‌کدام از اینها باعث بدتر شدن سرطان یا اختلال در درمان آن نمی‌شود.
 
وی اضافه کرد: بهترین نوع ورزش برای بیماران سرطانی، به توقعات فرد و انتظارات وی از ورزش، میزان سلامتی او در حال حاضر، تاریخچه ورزشی وی و نوع سرطان بستگی دارد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار داشت: کالج طب ورزشی آمریکا به بیماران سرطانی که دوره درمان را پشت سر گذشته‌اند 3 تا 5 بار در هفته، ورزش‌های هوازی را توصیه می‌کند و برای دیگران جلسات با مدت زمان کمتر را پیشنهاد می‌کند.
 
وی اضافه کرد: این کالج همچنین توصیه می‌کند، ورزش‌های مقاومتی 2 تا 3 روز در هفته به صورت یک یا دو روز در میان انجام شود و فعالیت‌های ارتجاعی از 2 تا 3 روز در هفته آغاز و به 7 روز در هفته افزایش یابد.
 
دکتر عصفوری با اشاره به حداکثر سرعت ضربان قلب در وزرش‌های هوازی، بیان کرد: در این نوع ورزش‌ها حداکثر سرعت ضربان قلب از فرمول (سن – 220) به دست می‌‌آید و معیار این ورزش‌ها برای افراد سرطانی رسیدن به 40 تا 85 درصد عدد به دست آمده از فرمول فوق است.
 
وی اظهار داشت: مدت زمان مناسب ورزش در "بیماران سرطانی" برای ورزش‌های هوازی 20 تا 60 دقیقه، برای ورزش‌های مقاومتی حداکثر 60 دقیقه و فعالیت‌های ارتجاعی بدنی 2 تا 4 نوبت و هرکشش حدود 15 تا 30 ثانیه می‌تواند به طول انجامد.
 
دکتر عصفوری در پایان خاطرنشان کرد: بیماران سرطانی که مبتلا به نارسایی قلبی عروقی، بیماری‌های حاد عفونی، بیماری‌های متابولیک (کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید) و معلولیت جدی جسمی یا روحی هستند از انجام ورزش‌های بدنی معاف هستند.


انتهای پیام/
برچسب ها: سرطان ، ورزش ، هوازی ، قلب ، بیماران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار