برنده نخستین جایزه بین‌المللی صدای سینمای ایران

"علیرضا علویان" صداگذار جوان سینمای ایران که در 22 سالگی با صداگذاری سالاد فصل (فریدون جیرانی) وارد سینما شد، اینک یکی از پرکارترین فعالان عرصه صدا شده است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ صداگذار جوان سینمای ایران که در 22 سالگی با صداگذاری سالاد فصل (فریدون جیرانی) وارد سینما شد، اینک یکی از پرکارترین فعالان عرصه صدا شده است. او در جشنواره سال گذشته ده فیلم داشت که شش تایش در بخش مسابقه به نمایش درآمد. با توجه به جدیت علویان و کیفیت کارش کمی عجیب بود که کارش حتی برای صداگذاری فیلمی مثل "دهلیز" که در اکثر رشته‌ها کاندیدا شده بود، مورد توجه قرار نگرفت.
 
علویان امسال فیلم‌های "رسوایی"، "هیچ‌‌کجا هیچ‌کس"، "دهلی"ز، "کلاس هنرپیشگی" و "بشارت به یک شهروند هزاره سوم" را روی پرده داشت. فیلم "پله آخر" با صداگذاری او هم چندی پیش وارد شبکه خانگی شد.

علویان از فروردین امسال درگیر صداگذاری فیلم چ (ابراهیم حاتمی‌کیا) شد و پس از آن صداگذاری امروز (رضا میرکریمی) را آغاز کرد: این دو فیلم از هر نظر متفاوت‌اند. یکی پر از افکت در یک فضای جنگی و دیگری در یک لوکیشن شهری می‌گذرد. او به زودی صداگذاری طبقه حساس (کمال تبریزی) را هم آغاز می‌کند. به این ترتیب می‌توان با قاطعیت گفت علویان گزینه نخست بسیاری از کارگردانان شاخص سینمای ایران برای صداگذاری است: «فرصت همکاری با این سه کارگردان قبلا پیش نیامده بود و خیلی دوست داشتم با آنها کار کنم. امسال در فیلم هر سه آنها حضور دارم و امیدوارم همکاری‌ام ادامه یابد.»
 
علویان در کنار فعالیت‌های مستمر سینمایی‌اش، در تلویزیون هم حضور پررنگی دارد. او صداگذاری سریال یادآوری (حجت قاسم زاده اصل) را بر عهده دارد که این روزها از شبکه آی فیلم پخش می‌شود. پیش از این هم سریال‌های آب‌پریا (مرضیه برومند)، دودکش (محمدحسین لطیفی) و اولین انتخاب (مهدی صباغ‌زاده) را صداگذاری کرد. او در توضیح دلیل این پرکاری و چگونگی تمرکز روی کیفیت به شیوه کارش اشاره می‌کند: «من به کار گروهی اعتقاد دارم. ما یک گروه هفت نفره‌ایم که در آن غیر از خودم سه صداگذار دیگر هم حضوردارند که کیفیت کارشان اگر از من بهتر نباشد، مطمئنا بدتر نیست. به همین دلیل این پرکاری تاثیری بر کیفیت کار نگذاشته و خوشبختانه کارگردانان همیشه راضی بوده‌اند.»
 
علویان برنده نخستین جایزه بین‌المللی صدای سینمای ایران هم هست. او اردیبهشت امسال برای صداگذاری فیلم کوتاه "آن سوی بن بست" (پوریا حیدری) جایزه بهترین صداگذاری را از جشنواره کالیفرنیا دریافت کرد که البته در ایران بازتاب چندانی نیافت.

منبع: ماهنامه فیلم/

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.