وزارت امور خارجه آمريکا برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای در "نيويورک" را تاييد کرد

وزارت امور خارجه آمریکا از سرگیری مذاکرات ایران و قدرت‌های بزرگ را برای رسیدن به توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران از نیمه فوریه در "نیویورک" تایید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جنیفر پساکی"،سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تایید آنچه که روز گذشته به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات گزارش داده شده بود، اعلام کرد این مذاکرات بین تهران و گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان ) نیمه فوریه در نیویورک برگزار می شود و این تاریخ قرار است تایید شود.

این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد این مذاکرات بین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وندی شرمن، مدیر سیاسی وزارت امور خارجه به عنوان نماینده آمریکا برگزار خواهد شد.

جنیفر ساکی مشخص نکرد آیا مذاکرات در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار خواهد شد یا نه.

در عین حال "ماری هارف" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم با انتشار ایمیلی اعلام کرد: برداشت ما این است که دور نخست مذاکرات جامع بین ایران و شش قدرت جهان اواسط ماه فوریه در نیویورک برگزار خواهد شد اما هنوز هیچ تاریخی برای این مذاکرات تایید نشده است.

وی افزود نیویورک که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با آن موافقت کرده اند از زیرساخت حمایتی شبیه به ژنو برخوردار است.

هارف تصریح کرد: ما معتقدیم حمایت سازمان ملل متحد و بین المللی برای تلاش در جهت دستیابی به یک موافقتنامه جامع ، مهم است.

مقامات غربی روز دوشنبه گفتند نخستین دور از مذاکرات ایران و شش قدرت جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) درباره موافقتنامه ای طولانی مدت در نیویورک برگزار خواهد شد.

یک دیپلمات غربی در مصاحبه با رویترز گفت این شش قدرت جهان در تلاش برای برگزاری این مذاکرات در هفته منتهی به 16 فوریه هستند.

مذاکرات قبلی در ژنو برگزار می شد و 24 نوامبر 2013 به توافق موقت شش ماهه بین ایران و پنج به اضافه یک منجر شد. این توافق که اجرای آن از 20 ژانویه آغاز شد مقدمه یک توافق جامع است.

بر اساس توافق ژنو که قرار است گروه پنج به اضافه یک تحریم های بخش خودروسازی، صادرات پتروشیمی، خرید و فروش طلا و هواپیمایی را لغو و دارایی های توقیف شده را آزاد کند. 

در دوره شش ماهه قرار است مذاکرات درباره توافق جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران آغاز شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار