گزارش ویژه؛

هرآنچه می‌خواهید درباره "کنفرانس امنیتی مونیخ 2014" بدانید/ ایران؛ میهمان ویژه امسال این کنفرانس

امسال "ایشینگر" رئیس اجلاس مونیخ اعلام کرد: «من فکر می‌کنم که گذر زمان، رویدادها نشان داده‌اند که دعوت از ایران ایده درستی است.» ...

"کنفرانس امنیتی مونیخ" (Munich Security Conference (MSC)) یکی از مهم‌ترین همایش‌های سالانه بین‌المللی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی است. این کنفرانس، در سال 1962 تشکیل شد و امسال برای پنجاهمین سال پیاپی با مدیریت قدرت‌های غربی، سیاستمداران بلندپایه را از سراسر جهان به "هتل بایریشرهوف" (Bayerischer Hof)  مونیخ می‌کشاند تا درباره چالش‌های امنیتی حال و آینده جهان تبادل نظر کنند. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به بررسی ابعاد نشست امسال می‌پردازیم:

هزینه‌های این کنفرانس، توسط وزارت دفاع آلمان و کمک‌های مالی صنایع تسلیحاتی تأمین می‌شود.

امسال بیش از 300 سیاستمدار و کارشناس امور امنیتی در این همایش سه روزه حضور خواهند یافت که در میان آن‌ها نام افرادی چون "هلموت اشمیت" صدراعظم اسبق آلمان، "والری ژیسکار دستن" رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه، "هنری کیسینجر" وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و نیز "دیوید میلیبند" وزیر امور خارجه پیشین انگلیس به چشم می‌خورد.


"ولفگانگ ایشینگر" (Wolfgang Ischinger) رئیس اجلاس امنیتی مونیخ است. وی از حضور "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد، "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، "آندرس فوک راسموسن" دبیرکل ناتو و "هرمان فون رمپوی" رییس اتحادیه اروپا به عنوان شخصیت‌های بین‌المللی حاضر در پنجاهمین نشست امنیتی مونیخ نام برد. دیگر شرکت‌کنندگان همایش 2014 عبارتند از:

آلمان: "یوآخیم گاوک" رئیس‌جمهور، "فرانک والتر اشتاین‌مایر" وزیر امور خارجه و "اورزولا فون‌درلاین" وزیر دفاع.
آمریکا: "جان کری" و "چاک هیگل"، وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا، "سوزان رایس" مشاور امنیتی باراک اوباما و نیز شماری از سناتورهای آمریکایی.
روسیه: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه.
سوئد: "کارل بیلد" وزیر امور خارجه.
اوکراین: از نمایندگان اپوزیسیون اوکراین نیز برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آمده است.

*** دستاوردهای نشست قبلی چقدر امیدوارکننده است؟

نشست قبلی مونیخ (49) در فوریه 2013 مباحثی از قبیل بحران سوریه، درگیری‌های نظامی در آفریقا، تروریسم، جنگ سایبری، بحران اقتصادی یورو، وضعیت افغانستان و مصر، مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران و... را در بر داشت. اما آیا در موضوعاتی که طی نشست پارسال مطرح شد، تغییرات مثبتی پیش آمد و یا اینکه برعکس، هر یک از آن‌ها به سمت بحرانی‌تر شدن پیش رفت؟

سوریه

به عقیده ناظران سیاسی، کانونی‌ترین موضوع کنفرانس پارسال، یافتن پاسخی برای این پرسش بود که آیا نمایندگان کشورهای ناتو و روسیه قادرند به راه‌حلی برای سوریه دست یابند یا خیر؟

اگرچه در نشست سال 2013 "اخضر ابراهیمی" نماینده ویژه‌ی سازمان ملل برای حل بحران سوریه نیز حضور داشت و تصویر ناامیدکننده‌ای از وضعیت این کشور ارائه داد، اما شواهد حاکی است که نه تنها کنفرانس امنیتی مونیخ، کمکی به حل بحران سوریه نکرد، بلکه از فوریه 2013 تا فوریه 2014 همچنان شاهد دخالت کشورهای غربی در دامن زدن به تنش‌های سوریه هستیم.


غربی‌ها همواره ابراز امیدواری کرده‌اند که روسیه رویه خود را در قبال دولت "بشار اسد" بازبینی کند و امکان اجماع در شورای امنیت را فراهم سازد. روسیه تاکنون از صدور هر قطعنامه‌ای در راستای محکومیت "بشار اسد" ممانعت کرده است.

تروریسم بین‌المللی

اساس بحث و تبادل نظر در کنفرانس مونيخ، به چالش‌ها و تهديدات امنيتی و امور دفاعی در جهان معطوف است. حتی تا سال ۱۹۹۹، گردهمايی مونيخ ، "اجلاس امور دفاعی"  ناميده می‌شد. از اين سال به بعد، نام آن به "کنفرانس بين‌المللی برای سياست‌های امنيتی" تغيير کرد که در رسانه‌ها به اختصار "کنفرانس امنيتی مونيخ" شناخته می‌شود.


کنفرانس امنیتی مونیخ، در جستجوی راه حلی برای مناطق بحرانی

در سال قبل موضوع "تروریسم"، از مباحث محوری کنفرانس مونیخ بود و در تمام رسانه‌ها نیز تبلیغات فراوانی مبنی بر اینکه این کنفرانس در پی یافتن راه حلی برای تروریسم منطقه‌ای است، انجام شد. اما واقعیت آن که نتوانست نقشی هرچند کوچک در مهار تروریسم منطقه‌ای ایفا کند.

جنگ سایبری و امنیت شبکه

حمله هکرها و جنگ سایبری به عنوان موضوعی مهم در قرن 21 از موضوع‌های اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ در سال گذشته بود. تقریباً تمامی شرکت‌کنندگان خواستار اجرای سیاستی همگون برای تأمین امنیت در فضای مجازی شده بودند. اما از فوریه 2013 تا فوریه 2014 حملات سایبری غربی‌ها به طور چشمگیری افزایش یافت و نقطه عطف حملات سایبری، رسوایی‌های جاسوسی و ناامنی‌های شبکه‌ای در شنود مالمات سران اروپایی توسط آمریکا رقم خورد.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ روز چهارشنبه 29 ژانویه 2014 اعلام کرد که با توجه به رسوایی شنود "آژانس امنیت ملی آمریکا"، آمریکاییان علاقه زیادی به شرکت در کنفرانس امسال نشان می‌دهند:

«آمریکاییان می‌دانند که لطمه بزرگی به اعتمادها وارد شده و مسائل زیادی برای توضیح دادن وجود دارد... بسیاری از شرکت‌کنندگان، "ادوارد اسنودن" را در گوشه ذهن خود خواهند داشت.»


"ایشینگر" رییس کنفرانس امنیتی مونیخ، از بحران اوکراین، مسئله انرژی، امنیت اقلیمی، جاسوسی اینترنتی و تاثیر آن بر رابطه اروپا با آمریکا به عنوان موضوعاتی نام برد که در اجلاس سه روزه مونیخ مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از برگزاری میزگردی با حضور وزیران امور خارجه ترکیه، قطر و نماینده‌ای از عربستان سعودی با هدف بررسی موضوع از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه و همچین آینده قیام‌های کشورهای عربی در دومین روز از برگزاری نشست مونیخ خبر داد.
اگر بخواهیم نشست امسال را نیز با سابقه نشست‌های گذشته نگاه کنیم، می‌توان گفت تصمیم‌گیری‌های جدی برای حل بحران‌های امنیتی انتظار نمی‌رود.

تنها مسئله‌ای که باعث می‌شود در ارائه این پیش‌بینی، اندکی تردید کنیم، حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امسال و اختصاص دادن پنل مجزا به وزیر امور خارجه کشورمان است.

*** ایران؛ امسال زیر ذره‌بین کنفرانس امنیتی!

در سال‌های گذشته همیشه دعوت از ایران، مناقشه‌برانگیز بوده است. سال 87 آقای دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس، سال 88 آقای منوچهر متکی، و در سال‌های 90 و 91 دکتر علی اکبر صالحی وزیران امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده بودند.
امسال "ایشینگر" رئیس اجلاس مونیخ اعلام کرد:

«من فکر می‌کنم که گذر زمان، رویدادها نشان داده‌اند که دعوت از ایران ایده درستی است.» 

وی حدود یک ماه قبل، دعوتنامه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در پنجاهمین اجلاس امنیتی مونیخ ارسال کرد و افزود:
«ما می‌خواهیم با برگزاری یک پنل مختصّ ایران به نماینده این کشور فرصت دهیم تا مواضع خود را در جمع سران و مقام‌های بین‌المللی تشریح کند، در عین حال به دنبال این هستیم که با طرح مباحث کارشناسی در مورد اینکه چه مشکلات و موانعی می‌تواند بر سر راه دسترسی به یک توافق پایدار وجود داشته باشد، بحث و تبادل نظر کنیم.»


"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ که 31 ژانویه تا دوم فوریه 2014 (11 تا 13 بهمن ماه) در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود، شرکت کرده و روز یکشنبه 2 فوریه در یک پنل اختصاصی با موضوع ایران، سخنرانی می‌کند.
"بیژن زنگنه" وزیر نفت و "حسین فریدون" دستیار ویژه رئیس‌جمهور، ظریف را در این سفر دو روزه همراهی می‌کنند.

"ظریف" قرار است با مقامات آلمان دیدارهای دوجانبه‌ای داشته باشد. علاوه بر این وزیر خارجه کشورمان در برلین نیز دو سخنرانی در جمع شرکت‌های تجاری و اقتصادی آلمان ایراد خواهد نمود.

در حاشیه پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ 2014، قدرت دیپلماسی و عملکرد موفق سیاست خارجی کشورمان، موجب خشم گروه‌های وابسته به منافقین و بدخواهان خارج‌نشین شده است.

یکی از این جنبش‌های ضدّانقلاب "کانون همبستگی ایرانیان مونیخ" با اعتراض به دعوت رئیس کنفرانس مونیخ از مقامات ایرانی، نفرت خود را با دادن فراخوان برای تجمعات اعتراضی در شهر مونیخ نشان دادند:



گزارش از طاهری



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار