وجود بیش از 175 رشته قنات در شمال تهران

بیش از 175 رشته قنات در شمال تهران وجود دارد که در حدود 85 رشته از آن فعال و آب در آن جریان دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران : تاریخ قنات در ایران به طور مشخص به دوره ایران باستان و ماقبل کتابت و به عصر آهن برمی‌گردد.

تمدن پنج هزارساله شهر سوخته و تمدن هکمتانه و وجود قنات در این شهر دلیل روشنی بر ساخت قنات در دوره ماقبل هخامنشی است.
قنات مجموعه‌ای است از چند میله و یک یا چند کوره دهلیز یا کانال زیرزمینی که با شیبی کمتر از شیب سطح زمین، آب موجود در لایه آبدار مناطق مرتفع زمین مثل رودخانه‌ها، مرداب‌ها و برکه‌ها را به کمک نیروی ثقل زمین و بدون کاربرد نیروی کشش و هیچ نوع انرژی الکتریکی با حرارتی و جریان طبیعی جمع‌آوری می‌کند و به نقاط پست و کم ارتفاع می‌رساند.

در همین راستا شهرداری منطقه یک در لایروبی و پاکسازی قناتها تلاش می‌کند و در جلوگیری از تخریب قنوات توسط شهروندان می‌کوشد.
عبدالله پیروزی مسئول مسیل‌ها و قنوات منطقه یک گفت:‌ طول کل رشته قنوات فعال موجود در این منطقه به 212 هزار متر طول می‌رسد که عملیات لایروبی و بازسازی آن به طور مرتب از سوی اداره مسیل‌ها و قنوات این منطقه انجام می‌شود.

پرویزی تصریح کرد:‌در سال  جاری نزدیک به هشت هزار متر طول از قنوات لایروبی و تعدادی نیز مورد مرمت و بازسازی واقع شدند که حجم عملیات آنها بیش از یک هزار و 500 مترمکعب بوده است.

پرویزی بیان کرد: برخی ازقنوات پرآب منطقه مانند قنات شادآور و کاریز در محدوده خیابان مقدس اردبیلی و قنات تختی در مقصودبیک به علت حجم آب فراوان و انتقال رسوبات فراوان دو بار در  سال لایروبی می‌شوند.

پرویزی قنوات را میراث برجا مانده از گذشتگان دانست و از شهروندان خواست به هنگام ساخت و ساز، در صورت برخورد به قنات،‌ موارد را با اداره مسیل‌ها و قنوات شهرداری منطقه در میان بگذارند تا کیپ کارشناسان این اداره، پس از بازدید از محل،‌ راهکار لازم برای حفظ قنات و ادامه صحیح روند ساخت به مالکین را ارائه نمایند.

پرویزی هر گونه تخریب قنات را دارای پیگرد قانونی دانست و گفت:‌ کلیه مالکین موظف به حفظ و نگهداری قنوات و حریم آنها بوده و درصورت تخریب، برخورد قانونی با آنها به عمل می‌آید.

پرویزی اجرای طرح الگوی فاضلاب را راهکار مؤثری برای حفظ آب‌های زیرزمینی و به خصوص قنوات از آلودگیها دانست و از شهروندان خواست نسبت به وصل انشعاب فاضلاب خانه خود به سیستم دفع فاضلاب شهری در اسرع وقت اقدام نمایند.

انتهای‌پيام/

برچسب ها: قنات ، شمال ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار