وزیر اطلاع رسانی سوریه:

در ژنو در واقع با آمریکایی‌ها در حال مذاکره بودیم نه مخالفان سوری

عمران الزعبی با بیان اینکه هیئت مخالفان در سوریه اطلاعی از درون مایه بیانیه ژنو- یک و قانون اساسی سوریه نداشتند، تاکید کرد: ما می‌دانستیم که در ژنو در واقع با آمریکایی‌هایی مانند رابرت فورد و دیگران در حال مذاکره هستیم نه مخالفان سوری.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، عمران الزعبی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین درباره انفجار تروریستی در شهر هرمل لبنان گفت: ما معتقدیم که تنها طرفی که از این انفجار و دیگر اقدامات و انفجارهایی که در لبنان، سوریه و عراق روی می دهد استفاده و بهره برداری می کند رژیم صهیونیستی است. فقط رژیم صهیونیستی است که از اقدامات گروه های تروریستی مختلف که یک رویکرد دارند بهره برداری می کند. از این رو، دولت و ملت سوریه این انفجار و انفجارها و اقدامات دیگر را محکوم می کند. ما بر این نظر هستیم که لبنان با توجه به هوشمندی ملت آن و تجربه تاریخی آن در این خصوص قادر است در برابر چنین تلاش های بایستد و آنها را به شکست بکشاند. البته، همان طور که گفتم به شکست کشاندن این اقدامات تروریستی نیازمند هوشیاری و احساس مسئولیت بیشتر است. اگر انفجار و اقدامی منطقه یا روستایی را در لبنان هدف قرار می دهد به مناطق دیگر نیز کشیده خواهد شد و برای سراسر لبنان خسارت وارد خواهد شد.

عضو هیئت مذاکره کننده دولت سوریه در ژنو درباره اینکه آیا گمانه زنی می شود که در مدت زمان باقی مانده به آغاز دور دوم مذاکرات حجم حملات و انفجارها در سوریه و لبنان افزایش یابد گفت: اساسا، حملات و انفجار وجود دارد. گروه های مسلح با اسامی مختلف اوامر و دستورات صریحی گرفته اند. دولت آمریکا در زمان برگزاری نشست ژنو تصمیم گرفت که تسلیحات نظامی به گروه های مسلح بدهد. همچنین آمریکا به طور آشکار و از طریق رابرت فورد (سفیر سابق آمریکا در سوریه) و برخی دیگر از شخصیت ها در نشست ژنو دخالت می کرد و در واقع علت اصلی به نتیجه نرسیدن نشست ژنو نیز دخالت های آمریکا بود.

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: در ژنو ما ایده ها و پیشنهادهایی برای ایجاد زمینه ای مشترک ارائه کردیم و بیش از نود درصد پیشنهادهایی که ما ارائه کردیم به بیانیه ژنو- یک مربوط بود؛ اما گروه مقابل اطلاعی از درون مایه بیانیه ژنو نداشت زیرا اگر اطلاع داشت، اعلام می کرد بخشی از ایده ها و پیشنهادهای ژنو- یک مطرح شده است.

عمران الزعبی تاکید کرد: علت اینکه ما بندهایی از ژنو یک را در پیشنهادهای خود به طرف مقابل مطرح کردیم این بود که بیانیه ژنو یک اساسی بود که می توانست نقطه مشترکی به وجود آورد. اما آنها با نادیده گرفتن بندهای اول این بیانیه به بند نهم آن که مربوط به تشکیل شورای انتقالی بود منتقل شدند. آنها بر اساس تفسیر آمریکا و برداشت و خواسته های خود این طرح را مطرح کردند. آنها برای ایجاد نقطه ای مشترک و نزدیک کردن مواضع یا رسیدن به توافق مشترک درباره اصولی که سوری ها درباره آن اختلاف نظر ندارند تلاش نکردند، اصولی مانند حاکمیت ملی، تاسیسات زیربنایی، مخالفت با دخالت بیگانه، محکوم کردن تروریسم و مخالفت با تصمیم آمریکا درباره ارائه تسلیحات به گروه های تروریست و شعله ور کردن آتش درگیری ها در سوریه.

وی افزود: هیئتی که در برابر هیئت ما در ژنو حاضر بود. از همان ابتدا در شرایط سختی قرار گرفته بود. آنها به صورت اساسی در شرایط سختی قرار داشتند زیرا نماینده هیچ نهاد یا تشکیلاتی نیست بلکه بخشی از ائتلاف که بسیاری از آنها نیز از آن خارج شدند و دچار شکاف و دو دستگی شد بود. دوم اینکه به این علت طرف مقابل در شرایط سختی قرار داشت چون نماینده همه مخالفان در خارج یا داخل سوریه نبود. سوم ما از اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه خواستیم که در دور بعدی مذاکرات طیف گسترده ای از مخالفان که شامل مخالفان داخلی سوریه نیز شود در مذاکرات حاضر شوند.

عضو هیئت مذاکره کننده دولت سوریه در ژنو خاطرنشان کرد: به طور کلی مخالفان سوری چه آنهایی که شرکت کردند و چه آنهایی که شرکت نکردند دچار بحران بنیادی هستند. این بحران باید در داخل ائتلاف موسوم به مخالفان پیش از حضور در هرگونه گفتگو و مذاکره ای درباره هر چیزی چه بیانیه ژنو- یک باشد یا هر چیزی دیگری حل شود. مشکل واقعی این است که سقف خواسته های سیاسی برخی ها بسیار زیاد است به گونه ای که غیرواقعی و احیانا غیرعقلانی است. آنها احیانا تصور می کنند که راه حل های معجزه آسایی هستند. اگر آنها دارای راه حل های معجزه آسایی هستند، چرا باید گفتگو کرد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: ما به ژنو رفتیم، در حالی که خوب می دانستیم که برای گفتگو و مذاکره و دیدار با افرادی می رویم که به خوبی از میزان دست داشتن آنها در ریخته شدن خون سوری ها، جنگ موجود در سوریه و همکاری اطلاعاتی و امنیتی آنها با دیگران مطلع بودیم. اگر همه آنها در این باره دخالت نداشتند یا همکاری نداشتند می توان گفت که بیشتر آنها در این جنگ دست داشتند. ما درباره برخی افراد ملاحظاتی داشتیم.

عمران الزعبی درباره اینکه چرا هیئت سوری حاضر به حضور در مذاکره با افرادی شد که می دانست آنها در ریخته شدن خون سوری ها دست دارند تاکید کرد: انگیزه ای در این خصوص وجود داشت. ما تحت عنوان منافع عالی کشور سوریه به مذاکرات رفتیم و با اختیاراتی که ریاست جمهوری به ما داده بود آماده بودیم تحت این عنوان بزرگ درباره جزئیات هر مسئله ای مذاکره کنیم. ما در پی اهداف شخصی به مذاکرات نرفتیم و با آنها نیز به عنوان فرد یا اشخاص تعامل نمی کنیم بلکه فرض می کنیم که آنها در عمل و واقع آمریکایی و مانند رابرت فورد هستند. حتی کمیته هماهنگی در سوریه و دیگر گروه های مخالف در خارج نیز فریب خوردند. تصور می شد ائتلاف شامل طیف گسترده ای از مخالفان شود، اما یک روز پیش از برگزاری مذاکرات فهرست اعضای هیئت مقابل به ما اعلام شد که بسیاری از گروه های مخالف هیچ نماینده ای در آن نداشتند.

وی درباره اینکه آیا اگر دیگر گروه های مخالف سوری در مذاکرات دور بعدی حاضر نباشند، هیئت سوری در مذاکرات حاضر خواهد شد یا خیر افزود: هیئت سوری در مذاکرات ژنو حاضر خواهد شد. ما در تشکیل و اعضای هیئت مقابل نقشی نداریم. این هیئت را آمریکایی ها، سعودی ها، قطری ها و دیگران تشکیل داده اند و زمانی که ما در مذاکرات حاضر شدیم خوب می دانستیم که در پشت هیئت مقابل این کشورها قرار دارند، اما با تمام ابزار و وسایل از جمله زبان ملی و واقعیت و عقلانیت سیاسی تلاش کردیم آنها را به موضع گیری درستی سوق دهیم تا حتی در برابر مردم چهره خود را بهبود بخشند؛ اما آنها در برگه های یادداشتی که به آنها داده شده بود بلافاصله پس از تماس با افرادی مانند رابرت فورد ، انگلیسی ها و دیگران پیشنهادهای ما را رد کردند. اما ما بر اساس ماهیت زندگی خود نمی توانیم بدون مراجعه به مسئولان و رهبران کشور خود تصمیم گیری کنیم.

عضو هیئت مذاکره کننده دولت سوریه در ژنو درباره این پرسش که آیا هیئت دولت سوریه حاضر است در برابر مخالفان از مواضع خود عقب نشینی کند خاطرنشان کرد: واژه امتیازدادن و عقب نشینی واژه ای حساس و بزرگی است. ما در ایده هایی که به آنها ارائه کردیم عقب نشینی نخواهیم کرد. آنها بر تشکیل شورای انتقالی تاکید می کنند و این شورای انتقالی برای ما به معنای تشکیل دولت گسترده ای تحت سقف قانون اساسی کنونی جمهوری عربی سوریه است. ما کشوری هستیم که دارای نهادها و قانون اساسی است. ما باب مشارکت در قدرت و فعالیت های حزبی و انتخاباترا برای دیگران باز می کنیم. قانون اساسی به صراحت و مشخص مسائل را در این خصوص مشخص کرده است. شاید برخی از آنها بگویند که خواهان لغو این قانون اساسی هستند که پاسخ ما این است که امکان ندارد قانون اساسی لغو یا تعطیل شود زیرا اساسا مغایر با بیانیه ژنو- یک است. از این رو، ما در مذاکرات احساس کردیم که طرف مقابل چیزی درباره قانون اساسی و سیاست نمی داند. عقب نشینی درباره مسائل ملی سوریه، عقب نشینی از قانون اساسی و نهادهای سوریه روی نخواهد داد. عقب نشینی درباره اصطلاحاتی که آنها درباره کناره گیری رئیس جمهور بشار اسد یا اختیارات ریاست جمهوری یا نهادهای کلیدی کشور مطرح می کنند به لحاظ ظاهر و محتوا مردود است و به هیچ وجه این مسائل برای ما قابل بررسی و مناقشه نیست بلکه برای ما امکان حضور مخالفان ملی و مشارکت آنها در اصول سیاسی ملی در چارچوب دولت شامل وزیران قابل بررسی است. این مسائل نیز در چارچوب قانون اساسی است. ما در برابر گروه دیگر باید از چه چیزی کوتاه بیاییم؟ آیا باید از حاکمیت ملی سوریه، دخالت خارجی و مقابله با تروریسم باید کوتاه بیاییم؟

وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره احتمال انتقال گفتگوها و مذاکرات به داخل سوریه و بین سوری ها نیز گفت: از ابتدا ما خواهان هیچ گروهی از دایره مذاکرات نبوده ایم. ما از ابتدای بحران ناشی از تجاوزگری علیه سوریه چنین سخنی گفته ایم. اما برخی از گروه های مخالف در داخل سوریه در یکی از مراحل اعلام کردند که خواهان مذاکره مستقیم با دولت سوریه نیستند و اعلام کردند که خواهان مذاکره با دولت با حضور اتحادیه عرب، عربستان سعودی، قطر و ترکیه، برونئی، جیبوتی و مغرب هستند که به این معنا بود که در واقع خواهان گفتگو نیستند. دولت سوریه آماده گفتگو و مذاکره با همه گروه های مخالف سوری است که در ژنو حضور نداشتند. ما آماده مذاکره با آنها بر اساس همه معیارها، افکار و سینه باز و روحیه هموطنی هستیم. در نهایت ما خواهان جلوگیری از ریخته شدن خون سوری ها و ویران شدن کشور هستیم. همه سوری ها برای ما شهروند هستند.



انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، سوریه ، آمریکا ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار