تکذیب طرح ايجاد منطقه دفاع هوايی بر فراز دريای چين جنوبی

چین اعلام کرد هیچ طرحی برای ایجاد یک منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری آلمان ، هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: عناصر راست‌گرای ژاپن بارها درباره طرح ادعایی، جنجال راه انداخته‌اند.

خبرگزاری شین‌هوا روز شنبه به نقل از هونگ اعلام کرد: این اقدام، انگیزه پنهانی دارد و هدف از آن، منحرف کردن توجه بین‌المللی و سرپوش گذاشتن بر توطئه برای تغییر قانون اساسی صلح‌طلب ژاپن و گسترش قدرت نظامی این کشور است.

روزنامه آساهی ژاپن روز جمعه در گزارشی، مدعی شد مقامات نیروی هوایی چین برای ایجاد این منطقه بر فراز دریای چین جنوبی متمرکز بر گروهی از جزایر مورد مناقشه چین، ویتنام و تایوان، پیش‌نویس طرحی را تهیه کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش، هشدار داد هر گونه اقدام این چنینی به عنوان گامی یکجانبه و تحریک‌آمیز قلمداد خواهد شد که تنش‌ها را افزایش خواهد داد.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این مطلب، تعهد چین را برای حل دیپلماتیک مناقشات ارضی، به‌طور جدی زیر سوال برد.

هونگ اعلام کرد چین امیدوار است طرف‌های ذیربط، «همچنان مراقب حرف‌ها و اعمال خود باشند، موضعی بی‌طرف و آرام در پیش بگیرند، با چین همکاری مشترک کنند و به صلح، ثبات و امنیت در هوا و دریای منطقه، کمک ملموس کنند».

وی افزود چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌ان) «برای اجرای اعلامیه در خصوص نحوه رفتار طرف‌ها در دریای چین جنوبی به نحوی جامع و کارآمد به منظور حفظ صلح و ثبات منطقه، با یکدیگر همکاری می‌کنند».

چین مدعی مالکیت تقریبا کل دریای چین جنوبی است ولی ویتنام، مالزی، فیلیپین، برونئی و تایوان نیز ادعاهایی در این خصوص دارند.

این دریا، مسیرهای مهم کشتیرانی، 30 میلیارد تن ذخایر نفت و 20 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز را در خود جای داده است.

برقراری هر گونه منطقه دفاعی جدید چین، مشکلاتی برای خطوط پر رفت و آمد هوایی ایجاد خواهد کرد و تنش‌ها را در منطقه افزایش خواهد داد.

چین بیست و سوم ماه نوامبر اعلام کرد یک منطقه هوایی ایجاد می‌کند که گروهی از جزایر فاقد سکنه را در دریای چین شرقی که مورد مناقشه با ژاپن است، در بر می‌گیرد.

هواپیمایی که وارد این منطقه می‌شوند، ملزم هستند خود را معرفی کنند و اطلاعات پرواز را در اختیار وزارت امور خارجه چین یا مقامات سازمان هواپیمایی کشوری قرار دهند.

آمریکا سه روز بعد، دو بمب‌افکن بی-52 را بر فراز این منطقه که به عنوان آب‌های بین‌المللی قلمداد می‌کند، به پرواز درآورد که این اقدام، هیچ حادثه‌ای در پی نداشت.

از آن زمان تاکنون، هواپیماهای نظامی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن همگی حریم هوایی این منطقه را نقض کرده‌اند و چین در واکنش، جت‌های جنگنده خود را به منظور گشت‌زنی در این منطقه به عنوان یک «اقدام دفاعی»، اعزام کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار