فوق تخصص ارتوپدی کودکان:

چاقی، "پای پرانتزی" را تشدید می‌کند

پای پرانتزی در کودک تا سن 1 تا 1.5 سالگی و در شرایطی که دچار بعضی از علائم نباشد طبیعی است.

شیرین زمانی فوق تخصص ارتوپدی کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اکثر نوزادان به هنگام تولد دچار انحراف پا‌ها به شکل پرانتز هستند که نرمال است و این انحراف تا زمانی که کودک راه بیفتد مشاهده می‌شود. 

وی افزود: این انحراف تا سن ۵. ۱ تا ۲ سالگی وجود دارد که طبیعی است و کودک را زیر نظر می‌گیریم. 

زمانی در ادامه گفت: این انحراف در شرایطی نرمال است که همراه با لقی در زانو نباشد، کودک تپل نبوده، مقدار شدید نباشد و از نظر نرمی استخوان مشکلی نداشته باشد. 

این فوق تخصص ارتوپدی کودکان اظهار داشت: این انحراف از سن ۲ سالگی به بعد برعکس و به شکل x یا ۸ می‌شود که اگر شدت زیاد نباشد و کودک از لحاظ کمبود کلسیم و ویتامین D مشکلی نداشته باشد، تا سن ۴ سالگی صبر کرده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. 

وی گفت: از سن ۴ تا ۶ سالگی همه این انحراف‌ها خود به خود اصلاح می‌شود، ولی اگر هرکدام از این موارد ادامه یابد، دارو درمانی که بسته به سن و شرایط هر کودک فرق می‌کند شروع می‌شود. 

زمانی با بیان اینکه اگر تا سن ۷ الی ۸ سالگی ادامه یابد گفت: در این شرایط کودک تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و بهتر است که قبل از پایان سن رشد انجام شود. 

وی در ادامه تصریح کرد: بعضی از والدین اشتباه بزرگی می‌کنند و نسبت به عمل جراحی دیر اقدام می‌کنند که در این شرایط جراح خیلی دردسر دارد و استخوان شکسته و اصلاح می‌شود. 

توجه شود که جراحی قبل از پایان سن رشد ساده و راحت است. 

زمانی به مهم‌ترین نکاتی که باید والدین این کودکان توجه کنند اشاره کرد و گفت: توصیه می‌شود وزن این بچه‌ها زیاد نشود، زیرا مشکل را تشدید و از اصلاح خود به خود جلوگیری می‌کند و دیگر اینکه دقت شود این کودکان دچار کاهش ویتامین D و کلسیم نشوند، چون باعث نرمی استخوان می‌شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار