"تنبیه روشی برای شکل‌گیری شخصیت کودک"

یک روان‌شناس گفت: محرومیت کودک از چیزهایی که به آن علاقه دارد می‌تواند بهترین روش برای تربیت و نیز شکل‌گیری شخصیت وی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: تنبیه به طور کلی مردود نیست بلکه اگر، در کنار تشویق و به موقع مورد استفاده قرار گیرد رفتار کودک را به مسیر صحیح، منطقی و جامعه پسند سوق خواهد داد. 

نصیری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: بهترین شیوه‌ی تنبیه، محروم کردن کودک از سرگرمی‌ها، امکانات و علایق شخصی اوست که باید همواره مورد توجه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: تنبیه‌های قهری از بهترین روش‌های تربیتی کودک هستند برای مثال اگر کودکی رفتار ضد ارزشی از خود نشان داد والدین بدون اینکه از تنبیه بدنی استفاده کنند می‌توانند با روش‌های قهری مانند محرومیت کودک از چیزهایی که به آن علاقه دارد استفاده کنند. 

این روان‌شناس همچنین افزود: والدین باید توجه داشته باشند که برخوردهای خشن و تنبیه‌های بدنی بدترین راه‌های تربیتی هستند زیرا کودک با این روش‌ها گستاخ‌تر می‌شود و پس از هر تنبیه سعی می‌کند در برابر والدین خود مقاومت کند.
 
وی در پایان با ذکر این نکته که لازم است والدین در مقابل رفتار غلط کودک رفتار جایگزین و صحیح را به او پیشنهاد و آموزش دهند خاطر نشان کرد: این نکته‌ی کلیدی می‌تواند در افزایش تأثیر شیوه‌ی تنبیه بسیار موثر باشد زیرا آن‌چه در روش‌های تربیتی برخی خانواده‌ها مشاهده می‌شود، عدم تمرکز به موقع در مقابل رفتار غلط کودک و ابراز خشم ناگهانی در اثر تکرار آن است که سبب سردرگمی کودک نسبت به علل تنبیه و از بین رفتن تأثیر مثبت بر روی کودک است.  
انتهای پیام/  

برچسب ها: تنبیه ، شخصیت ، کودک ، محرومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار