توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت

بازتاب نتایج مقاله گروه گوش دانشگاه در معتبر‌ترین مجلات دنیا

مقاله اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یکی از معتبر‌ترین مجلات گوش، حلق و بینی جهان به چاپ رسید، همچنین نتایج این مقاله در نشریات و پایگاههای خبری اروپایی و آمریکایی نیز بازتاب داشته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، این مقاله به همت دکتر مهدی فروغیان، دکتر کامران خزائنی، دکتر محسن رجعتی حقی، دکتر نادر جهانگیری، دکتر لیلا مشهدی و دکتر مهدی بخشایی از اعضاء هیئت علمی گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موضوع تاثیرات رینوپلاستی بر صدا تهیه و در مجله جراحی پلاستیک آمریکا (plastic and reconstructive surgery) به چاپ رسیده است.

بنابراین گزارش، در این تحقیق که بر روی ۲۷ بیمار تحت عمل جراحی بینی (۲۲ زن و ۵ مرد) با سن متوسط ۲۴ سال تغییرات صدا پس از عمل رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) مورد بررسی قرار گرفت. به گفته محققان «تغییرات در سطح حفره بینی ممکن است مقاومت در برابر جریان هوا را افزایش دهد و باعث افزایش جذب صدا، کاهش در عبور دامنه صدا،» و در نتیجه تغییر صدا شود.

بر اساس این گزارش، تغییر در کیفیت صدا پس از عمل جراحی بینی رخ می‌دهد و شاید این تغییرات ظریف برای خود بیمار نیز قابل درک نباشد با این حال ممکن است در زندگی بیماران چندان دخالتی نداشته باشد اما افرادی که به طور حرفه‌ای از صدای خود استفاده می‌کنند، جراحان باید پیش از عمل در این خصوص با بیمار خود صحبت و وی را در جریان تغییرات صدا پس از عمل جراحی قرار دهند.

لازم به ذکر است، نتایج این مقاله در نشریات و پایگاههای خبری اروپایی و آمریکایی نیز بازتاب داشته است و علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این مقاله می‌توانند به لینک‌های زیر مراجعه کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار