در نشست خبری سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال مطرح شد

اعلام اسامی هیأت علمی داوران جایزه کتاب سال

اسامی هیأت علمی داوران جایزه کتاب سال در نشست خبری سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال توسط علی شجاعی صائین مدیر اداره کتاب اعلام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران نشست خبری سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال صبح امروز با حضور سیدعباس صلاحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی شجاعی صائین مدیر اداره کتاب، نجفعلی میرزایی مدیر عامل خانه کتاب، نجفقلی حبیبی دبیر علمی جایزه کتاب سال، محمدرضا وصفی دبیر بخش جایزه جهانی کتاب سال برگزار شد.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری گفت: کتاب سال یکی از قدیمی‌ترین اتفاقات فرهنگی کشور است و در کشور رخداد فرهنگی‌ای با سابقه‌ای همانند جایزه کتاب سال نداریم این جایزه حدود 60 سال سابقه دارد.

وی افزود: از سال 1332 که جایزه کتاب سال آغازشد تا امسال که این جایزه را برگزار می‌کنیم حدود 60 سال از برگزاری آن می‌گذرد و نشان دهنده جایگاه و مکانت کتاب در افق فرهنگی کشور ماست.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: جایزه کتاب سال در خدمت عرصه فرهنگی کشور قرار گرفته است برگزاری آن را به فال نیک می‌گیریم در اولین سال دولت تدبیروامید جایزه کتاب سال در حال برگزاری است و انشاءالله در روز شنبه شاهد برگزاری این جایزه ادبی هستیم.

نجفقلی حبیبی دبیر علمی جایزه کتاب سال بیان کرد: تجربه طولانی برگزاری جایزه کتاب سال سبب شده توقع جامعه ما از کتاب بالا برود هر ساله کتابهای بهتری از نظر علمی به نگارش در می‌آید کتابهای برگزیده جایزه کتاب سال در این دوره از نظر تعداد توقع جامعه را برآورده نمی‌کند سعی داوران ارتقاء توقع جامعه در زمینه بالا بردن کیفیت کتاب بوده است.

محدرضا وصفی دبیر بخش جهانی جایزه کتاب سال در ادامه این نشست خبری گفت: پس از گذشت ده سال از برگزاری جایزه کتاب سال کارشناسان به این نتیجه رسیدند که این جایزه به حوزه جهانی برود در آن سالها یک کتاب در حوزه مطالعات اسلام و یک کتاب در زمینه ایران انتخاب شد.

وی افزود: کارشناسان جایزه کتاب سال به این نتیجه رسیدند که حوزه شرق شناسی در کشورهای مختلف متفاوت است آیین نامه جایزه کتاب سال در دوره یازدهم در بخش جهانی تغییر یافت زیر گروه‌های موضوعی این بخش گستره‌ی بیشتری پیدا کرد.

وصفی ادامه داد: امسال جزء سالهایی است که در بخش جهانی جایزه کتاب سال دست ما پر است و ما خوب توانستیم بخش جهانی جایزه را دیده بانی کنیم در داوری بخش جهانی جایزه، اساتید ایرانی و غیرایرانی بخشی در ایران و بخشی در خارج از ایران به ما کمک می‌کنند.

دبیر بخش جهانی جایزه کتاب سال ادامه داد: امسال یک اتفاق جالب در بخش جهانی جایزه کتاب سال رخ داد و آن این است که نویسندگان، خودشان به طور داوطلبانه اثرشان را به جایزه کتاب سال ارسال کردند در زمینه شرق شناسی در چین و ژاپن به علاقه‌مندی پژوهشگران این کشورها به زمینه‌های تاریخ، جغرافیا و زبانهای سعدی برخورد کردیم.

وی تصریح کرد: در بخش جهانی جایزه کتاب سال در این دوره به جلوه‌گر بودن مکتب‌ها نری کورمن در بین آثاری که در زمینه ادبیات عرفانی نوشته شده رسیدیم امسال چند اثر جدید در زمینه پژوهش در منطق ‌الطیر منتشر شد.

وصفی عنوان کرد: در بین مسلمانان ایرانی و غیرایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور به مقوله عقل و روح و حل چالش‌های این زمینه‌ها توجه می‌شود.

حبیبی دبیرعلمی جایزه کتاب سال در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: امسال در زمینه‌های فلسفه، زیست‌شناسی و علوم پزشکی اثر برگزیده داشتیم آثار شایسته تقدیر جایزه کتاب سال در این دوره در زمینه‌های فلسفه غرب، کلیات، اسلام، حدیث، آمار، علوم اقتصادی، علوم نظامی، زبان فارسی و زبان‌های باستان بود.

وی بیان کرد: در زمینه‌های زبانشناسی عمومی، ریاضیات، دامپزشکی، مهندسی کشاورزی، معماری نقد ادبی، تاریخ، محیط زیست، داستان ترجمه کودک و نوجوان نیز آثار شایسته تقدیر در جایزه کتاب سال داریم. جایزه کتاب سال باید به داستان نویسان بزرگ و نویسندگان دیگر کشورمان در زمینه ارتقاء آثار خود کمک کند.

نجفعلی میرزایی مدیر عامل خانه کتاب در ادامه این نشست خبری گفت: کتابهای برگزیده سال در جامعه علمی ما کمتر با رویکردی انتقادی نقد می‌شود در خانه کتاب دفتر تخصصی مطالعات راهبردی کتاب ایجاد می‌شود تا راههای جهانی برگزیدگان کتاب را بررسی کند.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست خبری گفت: مسیر طبیعی جایزه کتاب سال ظاهرا مانند آنچه درگذشته اتفاق افتاده بوده است.

میرزایی مطالعات بر روی چگونگی برگزاری جایزه کتاب سال انجام می‌دهد و در نحوه برگزاری این جایزه بازنگری می‌شود.

وی افزود: جایزه کتاب سال از دل جایزه فصل بیرون می‌آید در هنگام ورودم به وزارتخانه بیش از نیمی از مسیر جایزه کتاب سال پیموده شده بود اثرگذاری ما در 20، 30 درصد باقیمانده است.

وزارتخانه در زمینه جایزه کتاب سال می‌توانست 2 کار انجام دهد یکی کان لم یکن تلقی کردن گذشته و دیگری احترام گذاشتن به آن بود.

صالحی ادامه داد: در گام نخست با احترام برگذشته در ترکیب داوران تغییراتی را ایجاد کردیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: گام دوم برای جایزه کتاب سال، بحث بیرونی این جایزه بود بخشی از اعتماد سازی به داوری جایزه کتاب سال این است که کسانی بر روی صحنه آن قرار بگیرد که اعتماد عمومی مخاطبان را جلب کنند و در این بررسی‌ها به دکتر حبیبی رسیدیم.

وی تصریح کرد: در این فرصت دوماهه از آبان تا دی ماه برای برگزاری جایزه کتاب سال امکان انتخاب هیأت داوری که بخواهد با نگاه دیگری داوری نهایی را انجام دهد نبود در صورتی که فرصتی دوباره نقد به گذشته به معنای بازخوانی گذشته باشد به من ارائه شود، حرفهایی در این زمینه دارم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد بیان کرد: باید دخالت وزراتخانه را از تصمیم‌گیری در حوزه جایزه‌های ادبی دور کنیم جایزه‌های دولتی را نمی‌توان قطع کرد بلکه باید این جوایز با مدل اعتمادسازی جلو برود.

صالحی عنوان کرد: مسیر جایزه کتاب سال، مسیری باشد که حداقل بخش اعظمی از جامعه علمی، آن را قابل اعتماد بداند با تلاش‌های میرزایی و بازخوانی کتاب سال، فرآیند اعتمادساز به وجود بیاید بحث ادبیات دغدغه بسیار مهمی است.

وی بیان کرد: متأثر و متأسفم کشوری که یکی از شاخص‌های آن، شعر و داستان است شعر و داستان درآن به صورت امروزی در آمده است در بحث‌های بعدی که در سالهای آتی با آن مواجهیم به بررسی مشکل می‌پردازیم که اشکال در نحوه داوری یا اتفاقات بیرون است که در جایزه کتاب سال در این زمینه برگزیده نداریم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اظهار داشت: برگزیده نداشتن جایزه ادبی جلال آل احمد، مربوط به منابع محدود وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست جریان علمی داوری کتاب سال کاملا باید فارغ از اظهار نظرهای سلیقه‌ای مدیران باشد.

وی ادامه داد: حتما یک سیاست در وزارتخانه این است که جریان علمی از جریان مدیریتی فاصله بیگیرید و این بخشی از اعتمادسازی‌هاست.

علی شجاعی صائین مدیر اداره کتاب در پایان مراسم اسامی هیئت علمی داوران جایزه کتاب سال را بدین شرح اعلام کرد.

در بخش حقوقی جایزه کتاب سال مدیر کل دفتر مجامع و مدیر کل اداره کتاب حضور دارند و اعضای هیأت علمی جایزه محمد باقر لاریجانی حجه‌الاسلام مهدی راد، رسول جعفریان، جبه دار اخترنیا، منوچهر اکبری، کامران فانی، مختاری و جواد محقق هستند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.