اصفهان/

تحرک مانع تشکیل سنگ کلیه می‌شود

یک فوق تخصص کلیه گفت: سنگ‌ کلیه کمتر از شش میلی متر نیازی به درمان ندارد چراکه با مصرف آب فراوان و مایعات دفع می‌شود اما دفع سنگ‌های بزرگتر نیازمند دارو و حتی جراحی است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،مهدی اذانی، با بیان اینکه نقش عامل وراثت در ایجاد سنگ کلیه به اثبات رسیده است، اظهار کرد: افرادی بیشتر مستعد به سنگ کلیه هستند که سابقه ابتلا به بیماری در یک عضو از خانواده او وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شکستگی در ناحیه لگن و کم تحرکی‌، کم خونی و کمبود مایعات بدن از جمله علل ابتلا به سنگ کلیه است، خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین‌ها و یا استفاده خودسرانه در مصرف ویتامین‌ها در تشکیل سنگ کلیه نقش مهمی دارد.

این فوق تخصص کلیه با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنند، گفت: مصرف بیش از اندازه مواد گوشتی برای این افراد مضر است و توصیه می‌شود مقدار گوشت مصرفی بیماران سنگ کلیه محدود شود.

اذانی با بیان اینکه بهترین راه تشخیص سنگ کلیه آزمایش ادرار است، ادامه داد: اغلب افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند متوجه بیماری خود نمی‌شوند. در واقع هسته اولیه تشکیل دهنده سنگ در کلیه هیچ علامتی ندارد و فرد هیچ دردی را احساس نمی‌کند.

این فوق تخصص کلیه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تشخیص سنگ در کلیه انجام سونوگرافی از ناحیه شکم است، اضافه کرد: وجود خون در ادرار تنها به دلیل سنگ کلیه نیست و می‌تواند به دلیل بیماری‌هایی مانند سل کلیه و سرطان کلیه باشد. نباید مشاهده هر خونی را علت سنگ کلیه دانست و لازم است با بررسی‌های دقیق نوع بیماری را تشخیص داد.

وی بیان اینکه سنگ کلیه در تمام سنین ایجاد می‌شود و تحرک کافی و مصرف به اندازه مایعات مانع از ایجاد سنگ کلیه می‌شود، ادامه داد: البته سنگ کلیه بیشتر در مردان مشاهده شده و وجود سنگ کلیه در حالت عادی هیچ دردی ندارد و علائم وجود سنگ در کلیه‌ها در مردان به دلیل فعالیت بیشتر، زودتر از زنان مشخص می‌شود.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه از دردهای وجود سنگ کلیه‌ قولنج کلیوی یا درد در ناحیه پهلو است، گفت: وجود سنگ با قطر بیش از 6 میلی‌متر در کلیه علائمی مانند تهوع و کم شدن وزن را به دنبال دارد و این علائم از شایع‌ترین حالت‌های این بیماران است.

اذانی با بیان اینکه بیماران دیالیزی بیشتر از سایرین بیماران کلیوی به سنگ کلیه دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد:10درصد بیماران دیالیزی مبتلا به سنگ کلیه هستند و البته کلیه این بیماران به دلیل سنگ کلیه زودتر از سایرین بیماران از فعالیت باز می‌ماند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: اصفهان ، سنگ کلیه ، مایعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.