رییس مرکز ملی پیش بینی وهشدار مخاطرات دریایی هشدار داد؛

خلیج فارس امروز 17 بهمن ماه 1392 مواج است

خلیج فارس امروز 17 بهمن ماه مواج است تاحدی که ارتفاع امواج ناشي از باد در نواحي دور از ساحل خلیج فارس به بيش از 5/3 مترمی رسد

کاظمی نژاد رییس مرکز ملی پیش بینی وهشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بر پایه نتايج سامانه پيش‌بيني امواج ناشي از باد مركز ملي پيش‌بيني و هشدار مخاطرات دريايي پژوهشگاه ملي اقيانوس‌شناسي و علوم جوي، از پانزدهم تا هفدهم بهمن ماه 1392 خليج‌فارسبه شدت مواج گزارش می شود.  

وی با اعلام این مطلب که ارتفاع امواج ناشي از باد در نواحي دور از ساحل خلیج فارس به بيش از 5/3 متر خواهد رسید، افزود: ارتفاع امواج ناشي از باد در خلیج فارس در روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه (شانزدهم و هفدهم بهمن‌ماه) به بيشترين مقادير خود مي‌رسد و در اواخر روز هفدهم بهمن‌ماه از شدت امواج به طور نسبی كاسته مي‌شود که از اواخر روز شانزدهم بهمن ماه، امواج ناشي از باد در بخش‌هایی از درياي عمان نيز به ارتفاعي بيش از 5/2 متر خواهند رسيد.

کاظمی نژاد تصریح کرد: در شرايط طوفاني، علاوه بر تشكيل امواج مرتفع، سطح آب دريا نيز به علت شدت وزش باد بالا مي‌آيد كه اين امر "خيزآب ناشي از طوفان" و يا Storm Surgeنامیده مي‌شود. 

زماني كه خيزآب ناشي از طوفان با مدِ محلي به صورت تواماً اتفاق مي‌افتند سطح آب دريا به‌شدت بالا آمده به‌طوري كه برخي از مناطق دچار آبگرفتگي مي‌شوند.

وی در ادامه گفت : دراين شرايط امواج ناشي از طوفان كه در نواحي دور از ساحل تشكيل شده‌اند مي‌توانند با ارتفاع بيشتري به نواحي ساحلي نزديك شوند كه علت اصلي آن افزايش عمق آب در اثر بالا آمدن سطح آب دريا و شكست امواج در نواحي نزديك‌تر به ساحل است.

کاظمی نژاد خاطرنشان کرد: شدت امواج در روزهاي جاري به‌دليل وضعيت جوی حاکم بر خلیج فارس است و امواج و آبگرفتگی‌های احتمالی به‌هيچ وجه با زلزله‌هاي رخ داده در منطقه مرتبط نيستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.