رونمایی از دستاورد دیگری از دانشجویان ایرانی

امروز از اولین دستگاه شکل دهی غلطکی انعطاف پذیر پروفیل ساخت شده به وسیله دانشجویان ایرانی در دانشگاه تربیت مدرس تهران، رونمایی شد.

دکتر حسن مسلمی نائینی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد راهنمای طرح دستگاه شکل دهی غلطکی انعطاف پذیر پروفیل در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: ساخت این دستگاه در کشور و حتی در دنیا کار جدیدی است به طوری که در دنیا نیز تاکنون در حد آزمایش بوده و نمونه عملی آن ساخته شده و مدت های زیادی است که بر روی نمونه رول فرمی آن در آزمایشگاه های شکل دهی فلزات کار می شود اما بر روی این نمونه حدود 20 سال است که مطالعه انجام می شود.

وی گفت: در گذشته و با دستگاه های قبلی فقط نمونه های ثابت تولید می شد اما خوشبختانه با این دستگاه مقاطع متغیر هم در حین ساخت تولید می شود، برنامه شکل دهی به فلز به رایانه داده می شود و از طریق رایانه تغییر شکل فلز صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: دستگاه شامل بخش های مختلف مکانیکی، دینامیکی و کنترل و قسمت شکل دهی فلزات است.

وی گفت: این دستگاه با توان دانشجویان فعال در آزمایشگاه شکل دهی فلزات ساخته شده و در حد بین المللی فعالیت می کنند امکانات و توانایی های این دستگاه به مراتب بالاتر از دستگاه های خارجی است و حتی به شکل کنسرسیوم و چند شرکتی در حال کار است.

مسلمی افزود: خوشبختانه دانشجویان ما بعد از 2 سال مطالعه و بررسی و در حالی که اطلاعات کمی در مورد این دستگاه داشتند موفق به ساخت این دستگاه برای اولین بار در کشور شدند در حال حاضر 60 شرکت بر روی رول فرمی در کشور در حال فعالیت هساند.

مجری طرح ادامه داد: این دستگاه در مصرف انرژی فوق العاده صرفه جویی می کند چون تمامی مقاطع توسط پرس کار می کنند که در واقع پرس توان و نیروی بالایی را مصرف می کند و این دستگاه کوچک می تواند یک کار که دستگاه های پرس بسیار بزرگ را بدون تغییر غلطک ها انجام دهد.

وی در پایان گفت: کاربرد این دستگاه در خودرو سازی و ساختمان سازی برای سقف های مختلف است در ساخت این دستگاه 3 دانشجوی مقطع دکتری و 2 فوق لیسانس همکاری داشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار