موسسه بین المللی مطالعات راهبردی:

دلیلی وجود ندارد ایران برنامه‌ هسته‌ای‌اش را کامل برچیند

موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی نوشت : توافق موقت هسته‌ای با ایران تا زمانی که اجرا شود خوب است ولی بخت دستیابی به توافقی جامع و بلند مدت اندک است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در تحلیلی به قلم "مارک فیتز پاتریک" نوشت : همانطور که در مقاله قبلی‌ توضیح دادم ،احتمالی ده درصدی نیز وجود دارد که دیپلماسی به طور کامل شکست بخورد. من در گفتگوی سوم فوریه خود در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی به برخی رویدادهایی اشاره کردم که می‌توانند در کارها اخلال بوجود بیاورند. مهم‌ترین مانع ، تمایل غرب به این است که ایران تمامی جنبه‌‌های برنامه هسته‌ای خود را برچیند و ایران تاکید می‌کند چیزی را بر نمی‌چیند. در مورد ایران دلیلی وجود ندارد خواستار برچیدن كامل، غیرقابل بازگشت و قابل راستی آزمایی برنامه هسته‌ای اش شویم زیرا  طرف های مذاكره كننده ایران قبول كردند این كشور می‌تواند به سطحی از غنی‌سازی همسو با نیازهای انرژی هسته‌ای خود ادامه دهد از این رو، در مورد ایران از واژه (برچیدن) "كامل" خبری نیست.

"مارک فیتز پاتریک" نوشت : در راه رسیدن به توافق بلند مدت، چالش هایی فنی  از جمله در مورد جایگزین‌های برچیدن وجود دارد. اراک می‌تواند به راکتور آب سبک ارتقاء یابد. جدول زمانی محدودیت ها را می توان به عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی گذاشت تا آژانس ، معیارهای عینی و بی طرفانه ای را به اجراء بگذارد.

فیتز پاتریک افزوده است: من مخالفم که  مذاكرات موجب ایجاد فرصتی برای ایران به منظور پیشرفت برنامه هسته ای اش می‌شود. برنامه هسته ای ایران بدون برگزاری مذاکرات نیز هر سال پیشرفت می‌کرد. 

وی افزود: سوالی که مطرح می شود این است كه آیا این به آن معناست كه ایران در راستای فعالیت تحقیق و توسعه یا غنی سازی بالای 5 درصدی می تواند سانتریفوژهای جدید نصب كند .آنطور كه آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام كرد- ظاهرا با ادامه یافتن فعالیت های قبلی ایران موافقت شده است.  

نویسنده مقاله در ادامه نوشت: من مقاله ام را با یک پیشنهاد به پایان می رسانم. اگر توافقنامه موقت تمدید شود- پنج بعلاوه یك باید درصدد محدود كردن فعالیت تحقیق و توسعه ای باشد كه آن را مجازدانسته است . در مقابل ، آنها باید حاضر به تعلیق تحریم ها بر موارد مشابه باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار