مفاخر حقوقی/

آیت‌الله دری نجف آبادی را بیشتر بشناسید

آیت‌الله قربانعلي دریِ نجف آبادی دوران ابتدايی و سال اول دبيرستان را در مدارس معمول آن زمان به تحصيل پرداخته و به سبب علاقه وافر به علوم دينی، در سال 1338 شمسي به حوزه علميه نجف آباد( مدرسه مرحوم رياضی) راه يافت.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی فرزند مرحوم حاج اسدالله در آبان 1324 در نجف آباد اصفهان،‌ پا به عرصه وجود نهاد.

**دوران تحصيل :

دوران ابتدايی و سال اول دبيرستان را در مدارس معمول آن زمان به تحصيل پرداخته و به سبب علاقه وافر به علوم دينی، در سال 1338 شمسی به حوزه علميه نجف آباد( مدرسه مرحوم رياضی) راه يافت و از محضر بزرگانی مانند: مرحوم آيت‌الله حاج شيخ عباس ايزدی، حاج شيخ غلامحسين منصور،  حاج سيد محمود مدرس و ديگر بزرگان حوزه علميه نجف آباد بهره برد.

در سال 1340 شمسي و هم زمان  با رحلت مرحوم آيت‌الله بروجردی در حاليكه مشغول دوره سطح بود، به حوزه علميه قم مشرف شده و از محضر آيت‌الله حاج شيخ غلامرضا صلواتی، حاج شيخ حسين شب زنده دار، حاج شيخ ابراهيم امينی و آيت‌الله مفتح دروس جلدين لمعه،  قوانين، منظومه، منطق و حكمت را فرا گرفت و رسائل و مكاسب را در محضر آيات: سبحانی، ‌صالحي نجف آبادی، ‌منتظری، حاج شيخ علي پناه اشتهاردی و فاضل لنكرانی استفاده برد.

كفايه را نيز در محضر مرحوم آيت‌الله حاج سيد باقر سلطانی و ديگر بزرگان فرا گرفت و از سال‌های 1343 و 1344 شمسی در درس خارج اصول و اجتهاد و تقليد و نيز كتاب الصلوه مرحوم آيت‌الله محقق داماد شركت جست و هم زمان نيز در درس‌های طهارت مرحوم آيت‌الله گلپايگانی حضور يافت.

از حوزه درسي مرحوم آيت‌الله حائری، آيت‌الله فانی اصفهانی، آيت‌الله اراكی و نيز دو سال تابستان‌ها از حوزه درسی مرحوم آيت‌الله سيد علی بهبهانی بهره برد.

جلد سوم اسفار را در محضر مرحوم علامه طباطبايی و جلد اول را در محضر آيت‌الله امينی و جلد دوم و ششم را در محضر آيت‌الله جواد آملی فرا گرفت و قسمتي از الهيات، شفا و قواعد اين تركه و فصوص و مصباح را نيز از محضر آيتين علمين جوادي آملي و حسن زاده آملي فرا گرفت.

در مباحث فلسفی و جلسات خصوصي آيت‌الله شهيد مطهری نيز حضوری فعال داشته از سال‌های 1347 - 1346 شمسی به بعد بصورت مستقل در مباحثة جواهر، كفايه، فقه، اصول و اسفار پرداخته و ضمناً به تدريس سطوح مختلف همت گمارد.

از جمله درس‌هايی كه در آن سال‌ها در حوزه مقدس قم و نجف آباد براي طلاب و دانشجويان دلپذير بود ،‌آشنايی با نهج‌البلاغه شريف بود كه همواره مورد توجه اين جانب بوده و به ايـن كار غالباً ممارست داشت.

 ** فعاليتهای علمی:

از آغاز طلبگی، تحصيل توأم با تدريس داشت و نوعاً چند مباحثه را دنبال مي‌كرده و بسياري از دروس سطوح مختلف مانند: كفايه  مكاسب، منظومة حكمت، نهايه الحكمه، ‌بدايه، المنطق و اصول الفقه مرحوم مظفر، بخشي از اشارات و مباحث فراوان ديگری را مباحثه کرد.
 
در مدارس كرمانی‌ها، قديريه و رضويه و عترت و رسول اكرم( ص)‌و مدرسه مباركه فيضيه و حجتيه نيز دروس گوناگون ادبيات و (سطح) و تفسير قرآن كريم و نهج البلاغه شريف را ارائه کرد.
 
پس از پيروزی انقلاب اسلامي نيز عليرغم اشتغالات فراوان در امر تدريس درحوزه علميه قم و يا دانشگاه‌هاي كشور،‌ كم و بيش در حد توان انجام وظيفه كرد و توفيق تدريس مباحثي همچون: آيات و احكام اقتصادی، اقتصاد اسلامی، ولايت فقيه، مبانی سياست اسلام در نهج البلاغه، فقه سياسي اسلام، را در دانشگاه‌های تربيت مدرس، امام صادق(ع) مدرسه عالي شهيد مطهری و ... داشت و چندين رساله دانشجويی را راهنمايی نموده و يا مشاوره داد  و در منزل نيز به تدريس مكاسب و ديگر دروس اشتغال داشت.

در اين سال‌ها در حوزه علميه و مدارس مختلف علوم دينی نيز به درس و بحث اشتغال داشت، ‌از جمله اين كه در حوزه علميه شهر كرد، مدرســه مباركه حجتيه براي طلاب غير ايراني، مدرسه امام حسين(ع) (ميدان امام حسين تهران)، ‌مدرسه مروی، مدرسه علميه اميرالمؤمنين و مدرسه الزهرا( ع )، حوزه‌های عمليه خواهران و برادران و مسجد جامعه حجت غرب تهران مسئوليت داشته و تدريس داشت مسئولیت برگزاری گنگره‌های مختلف از جمله کنگره بزرگداشت شیخ بهایی، شهید بهشتی، حمایت قضایی از مردم فلسطین و امام سجاد (ع) از دیگر اقدامات است.

** تأليفات:

در كنار فعاليت‌های علمی و اجتماعی، تأليفاتی نيز داشته‌ كه برخي به چاپ رسيده‌اند نظير: انسان، ‌اسلام و بهره وری در اسلام، استراتژی دراز مدت جمهوري اسلامي ايران، ‌فرهنگ و توسعه از ديدگاه حضرت امام خمينی(ره)، مقدمه‌ای بر مالية عمومس در اسلام، حكومت اسلامي در نهج‌البلاغه، ‌انديشه‌های اقتصادی شهيد مدرس، شیخ بهایی صاحب حکمــت ایمانیان، تفسیر سوره ممتحنه، اخلاق کارگزاران ،عبودیت و معرفت، توسعه از نظر گاه اسلامی، مجموعه مقالات حقوقی، سرًدلبران و...

** فعاليت‌های تبليغی:

كار و تبليغ و ارشاد و دعوت به خير،‌ از برنامه‌های اصلی و وظايف مهم روحانيت بود ونيز به لطف خداوند متعال از سال هزارو سيصد و چهل و دو شمسي همواره در ايام محرم و ماه رمضان و نيز ديگر ايام تبليغی به اين مهم همت گماشته و در حد توان به انجام وظيفه پرداخته است و از روستاهای دور افتاده اليگودرز مانند: اردودر، خانی آباد تا راويز رفسنجان و...

** استخدام در دوری اول و مسئوليت‌هاي ديگر

- دبير هيئت عالي گزينش( مستقر در رياست جمهوري ) بيش از 15 سال؛
- عضويت در ستاد قرارگاه خاتم الانبياء؛
-   نمايندگی رياست جمهوري وقت( حضرت آيت‌الله خامنه‌ای) در سركشی به رزمندگان اسلام و مناطق آسيب ديده در اثر جنگ تحميلی
- نمايندگی امام جمعه تهران در ستاد پشتيبانی جبهه و جنگ ؛
-  رياست هيئت مديره و دبير هيئت علمي مركز جهانی علوم اسلامی قم( منصوب از سوي مقام معظم رهبری به مدت 5 سال ) ؛
- عضويت در شورايعالی مجمع جهانی اهل بيت(ع) (‌منصوب از سوی مقام معظم رهبری از اول تأسيس سال 68 تا امروز ) و مدتی نيز معاونت فرهنگی مجمع اهل‌البيت (ع) ؛
- امامت جمعه موقت شهر ری از سال 73 به اين طرف ؛
- مسئوليت مجمع مشورتي بازسازی كشور پس از پذيرش قطعنامه در سال 1367 از طرف امام راحل( ره )
- دو دوره نمايندگی مجلس خبرگان از استان ايلام و تهران ؛
- عضويت در بعثه حضرت امام و مقام معظم رهبری در حج ؛
- معاونت اقتصادی و تكنولوژی مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوری ؛
-عضويت در كميته تنظيم بازار ارز و عضويت در شورای پول و اعتبار ؛
- عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام در سه  دوره پنج ساله ؛
- وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران ؛
- مشاور اقتصادی رئيس جمهوری ؛
- رياست كميته اقتصادی شورای عالی امنيت ملی ؛
- رياست ديوان عدالت اداری ؛
- عضو هيات امنای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و كاشان يك دوره از طرف آيت‌الله هاشمی رفسنجانی رئيس جمهور  وقت ؛
- عضو هيات امنای دانشگاه‌های منطقه مركزی از طرف رياست محترم جمهوری ؛
- عضو هيات امنای مهديه تهران از سال‌هاي 59 تا اين تاريخ ؛
- عضو هيات امنای ندا رايانه و مسئول انجمن فن آوری در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های چهارم و پنجم
- عضو ستاد تفسير
-  دادستان كل كشور
- رئیس گنگره شیخ بهایی
- رئیس کمیسیون قضایی حمایتی کنفرانس بین‌المللی فلسطین
-رئیس کنگره جاودانه‌های تاریخ (شهدای هفتم تیر)
- مشاورعالی رئیس قوه قضائیه .

انتهای پیام/
برچسب ها: حقوقی ، قضایی ، مفاخر ، شورا ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار