به بهانه پنجم اسفند روز مهندسی:

قوانین مهندسی نیازمند بازنگری جدی است

سرانجام بعد از دو دهه از تدوین نظام مهندسی ساختمان در کشور و تلاش هزاران نفر از مهندسان پیشکسوت در خلق روش‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی ساخت و سازها در کشور ساختار نظام مهندسی ساختمان در کشور نهادینه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امروزه شهرهای کوچک و بزرگ و حتی روستاها برای احداث هر گونه ساختمان مهندس ناظر و طراح نقش اصلی را ایفا می‌کنند؛ این اقدام گرچه از نظر ظاهر بسیار ارزنده و مفید به نظر می‌رسد اما برای نتیجه‌بخش بودن اقدامات بکارگرفته شده لازم است ضعف‌های موجود در ساختار ایجاد شده مورد توجه قرار گیرد که مهم‌ترین آنها در دو بخش ذیل خلاصه می‌شود.

الف: در کشور هنوز مجری اجرایی و عملیاتی ساختمانی وجود ندارد و باید تعامل توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور مأموریت یاد شده فوق در کشور برای ساخت و ساز کامل گردد.

ب: آموزش کارگران حرفه‌ای ساختمان که طبق قانون 10 سال فرصت داشته‌ایم که آن را در کشور اجرا نمائیم اما به دلیل نبودن ساختار اجرایی در کشور جذب و هدایت نیروی کار متخصص بلاتکلیف مانده. سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و سازمان نظام مهندسی کشور باید رسالت خود را در این بخش کامل نمایند و تلاش نمایند که قانون در این بخش اجرا بشود.

از طرف دیگر ارکان نظام مهندسی در استان‌های کشور مهره‌های اصلی اتصال اجرای قانون و آیین‌نامه‌ها با مردم و مالکین تعریف شده‌اند، و به دلیل وجود امتیاز و منافع حاصل از اجرای قوانین مهندسی ساختمان کشور ارکان نظام مهندسی ساختمان در استان‌های کشور همواره متأثر از گروه‌بندی‌‌ها و دسته‌بندی‌ها شکل گرفته است که آثار آن در نقاطی از کشور موجب اختلاف در اداره و عدم اثربخشی قانون نظام مهندسی گردیده است با توجه به تکمیل این ارکان در کشور شورای مرکزی و همچنین سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها ضرورت رسیدگی به عملکرد هر استان و تعیین شاخص‍ رفتارهای هر یک از ارکان استان‌های کشور را مورد توجه قرار بدهند تا در بهبود و ارتقاء کیفیت ساختمان بسیار متأثر باشد.

که امید می رود با اصلاحات و آیین‌نامه‌های قانون نظام مهندسی ساختمان کشور در دستور کار قرار گرفته تا در آینده شاهد هر چه نزدیکتر شدن آن به قانون باشیم.

**چگونگی شکل‌گیری روز مهندسی


در ادامه بهرام غفاری از مؤسسان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: چند سالی است مهندسان کشور روز 5 اسفند را به عنوان "روز مهندسی" جشن می‌گیرند و پاره‌ای از گردهایی‌ها و مراسم دیگر خود مانند برگزاری مسابقات حرفه‌ای یا مراسم تجلیل و. اعطای الواح و جوایز را نیز به این روز می‌آورند تا به یک کرشمه چند کار کرده باشند. بد نیست بدانیم که سابقه این نامگذاری چیست و از چه زمانی تقویم مناسبت‌های کشور شده است.

از زمان تأسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال 1372 این خواست وجود داشت که یکی از روزهای سال به نام "روز مهندس" نامگذاری شود. این خواست بالاخره در سال 1383 به طور جدی بوسیله شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان پیگیری شد و در یکی از جلسات آن گفتگوهای جالبی پیرامون اینکه کدام روز از سال به نام روز مهندس نامگذاری شود برگزار شد که بالاخره پس از بررسی پیشنهادات سالروز تولد خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان روز مهندس برگزیده و این روز در تقویم رسمی کشور با پیگیری شورای مرکزی به انجام تشریفات قانونی به مرحله اجرا گذاشته شد.

**خواجه نصیرالدین طوسی

 نامگذاری روز پنجم اسفند تقارن زمانی است با ولادت اسطوره علم و حکمت ایران زمین حکیم خواجه نصیرالدین طوسی که در قرن هفتم هجری زیسته است وی دانشمندی ریاضی‌دان، کارآفرین، صاحب ذوق، سیاستمدار، منجم، صاحبنظر علوم دینی، مخترع در اندیشه و عمل است که شهر کوچک مراغه بستر و شاهد شکوفایی حضور اندیشمند کبیری همچون وی بوده است که زیباتری اثر مهندسی وی رصدخانه مراغه است که با ساخت آن کمک شایانی به رونق علم نجوم در کشور کرده است در کنار آن راه‌اندازی مدارس علوم دینی و فنی و احداث کتابخانه است.

در پایان چهارمین موضوع پیشنهاد تشکیل سازمان نظام مهندسی نفت است که راه‌اندازی آن نقش مهمی در امور فنی قراردادها ، پیمانکاری‌ها و مصرف نفت و گاز دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نظام ، مهندسی ، خواجه نصیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار