رییس ستاد مرکزی مبارزه و قاچاق کالا و ارز‌:

قانون مبارزه با "قاچاق کالا" و ارز اجرايي شد/ 45 درصد از قاچاق خروجی کشور مربوط به "سوخت" است

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قانون مبارزه با "قاچاق کالا" و ارز اجرايي شد، گفت: 45 درصد از قاچاق خروجی کشور مربوط به سوخت است بنابراین باید مبارزه در این بخش را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حبیب‌الله حقیقی در نشستی خبري با بیان اینکه امروز اولین روز اجرایی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است‌، گفت: برابر قانون 15 روز پس از انتشار رسمی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در روزنامه رسمی کشور این قانون لازم الا جرا شد.

وی در ادامه افزود: در 21 بهمن ماه سال 1392 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از تصویب این قانون د ر مجلس در روزنامه رسمی کشور منتشر شد.
 
حقیقی در ادامه تصریح کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک امر پیچیده و چند لایه‌ای است که تأثیرگذاری بسیاری در امور مختلف کشور دارد.
 
***قاچاقچيان از تمامي توان خود بهره مي برند

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه اظهار داشت: حمل قاچاق در حوزه تأثیرگذاری از یک سرازیری  بسیاری برخوردار است و در حوزه اقتصادی و فرهنگی کشور مؤثر است.
 
حقیقی در خصوص آسیب شناسی قاچاق کالا و ارز گفت: در حوزه آسیب شناسی، قاچاق از یک گستردگی بسیاری برخوردار است و قاچاقچیان از تمامی توان خود در راستای حمل قاچاق استفاده می‌کنند.
 
وی در ادامه افزود: در امر مبارزه با قاچاقچیان باید از تمامی توان و پتانسیل موجود کشور استفاده کنیم و از قابلیت‌های کشور در این خصوص بهره‌مند شویم.

*** قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به 80 سال پیش بوده است

حقیقی در ادامه گفت: لازمه‌ی استفاده از کشور داشتن قوانینی است که شرایط حضور دستگاه‌ها را فراهم می‌کند و الزام‌آوری این قانون می‌تواند مؤثر باشد.
 
رییس ستاد مرکزی  مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به 80 سال پیش بوده است گفت: موضوعیت این قانون در 80 سال گذشته با شرایط امروز یکسان نبود و نوع نگاه به چگونگی مبارزات متفاوت با شرایط امروز بوده است.

***شکل قاچاق متفاوت از شیوه‌های گذشته

 
حقیقی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر قاچاق با استفاده از شرایط روز انجام می‌شود و نگاه سنتی 80 سال پیش برای شرایط امروز پاسخگو نیست و امروزه شکل قاچاق متفاوت از شیوه‌های گذشته است.
 
وی در ادامه افزود: بنا بر نیاز امروز در خصوص مسائل قاچاق، از سال 90 لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مجلس ارائه شد و پس از بررسی‌های انجام گرفته در سه مرحله توسط شورای نگهبان طرح موضوع شد و متن قانون در 19/11/92 از جانب رییس جمهور ابلاغ گردید.
 
حقیقی در ادامه توضیح داد: این قانون دارای 10 فصل و 77 ماده و 79 تبصره است که می‌تواند از شتاب مبارزه با قانون در شرایط امروز تعریف کند و به مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور موضوعیت بیشتری بخشد.
 
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه اظهار داشت: در راستای تأمین محورهای ذیل فرمان رهبری در سال 81 این قانون و محورهای آن به نوعی سازگار با عملیات کشور است.

*** ساختاری متناسب با  مبارزه با قاچاق کالا و ارز

 
وی در ادامه اظهار داشت: از ویژگی‌های دیگر این قانون استفاده بهینه از توان کالا و قاچاق است و در همین راستا ساختار سازمانی متناسب با دستگاه‌ها است.
 
وی در ادامه افزود: در قانون تأکید شده که ساختاری متناسب با  مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشد و دستگاه‌ها علاوه بر ساختار سازمانی متناسب باید برنامه‌ای برای قاچاق کالا و ارز داشته باشند.   
 
حقیقی در ادامه افزود: از ویژگی‌های دیگر این قانون ارائه عملکرد دستگاه‌ها در رابطه با مبارزه‌ی قاچاق کالا و ارز است و تمامی دستگاه‌ها باید به صورت سالانه به ارائه گزارش عملکرد بپردازند.
 
وی با اشاره به اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 24 عنصر تشکیل و ترکیبی از نمایندگان هر 3 قوه است گفت: هم در حوزه قوه مجریه و هم در دو حوزه دیگر پیشگیری و مجازات مجرمین در این قانون تأکید شده و باید هر سه قانون در راستای یک مبارزه فراگیر اقدام کند.
 
حقیقی با اشاره به اینکه به کارگیری از فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها روز دنیا در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این قانون تأکید شده است گفت: دیگر روش‌های سنتی پاسخگوی تجارت الکترونیک امروز نیست و برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز  استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا مؤثر است.
 
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه توضیح داد: سامانه‌های مورد نیاز در روان‌سازی مبادلات تجاری در این قانون موضوعیت پیدا می‌کند و دستگاه‌های متولی باید سامانه‌های خود را برای کنترل قاچاق راه‌‌اندازی کنند.
 
وی با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع کالا و ارز از موارد مهم در این قانون است گفت: در گذشته مبارزه با قاچاق کالا و ارز  به معنی مقابله بوده و به پیشگیری توجهی نشده است در صورتی که باید امروزه اصل را بر امر پیشگیری بگذاریم و توجه ویژه‌ای به پیشگیری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بکنیم.
 
حقیقی در ادامه توضیح داد: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  وسعت امر قاچاق از مبادی ورودی تا عرضه افزایش یافته و از مبدأ تا مقصد در این قانون توجه ویژه‌ای انجام شده است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه توضیح داد: ممانعت از آسیب پذیری کالا از مبدأ تا مقصد در این قانون دارای توجه ویژه‌ای است به گونه‌ای که از مبانی دیپلماسی استفاده شده است.

***نقش رسانه‌ها برای یک اقدام فرهنگی
 
وی با اشاره به اینکه ایران هم در زمینه ورودی و هم در زمینه خروجی دارای قاچاق است، گفت: بهره‌گیری از استراتژی صحیح و استفاده از همکاری سایر کشورها در این قانون برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده شده است.
 
حقیقی در ادامه توضیح داد: قاچاق در برخی از مناطق بر روی سبک و زندگی مردم اثر گذاشته و همین موضوع باعث شده در این قانون به نقش رسانه‌ها برای یک اقدام فرهنگی توجه ویژه‌ای صورت بگيرد. 
 
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود: اصلاح رویه‌ها و مقررات و دستورالعمل‌های ورود کالا به کشور در این قانون اصلاح شده و نظارت دقیق بر گمرک و حوزه‌هایی که مجوز صادر می‌کنند صورت گیرد.
 
حقیقی با اشاره به اینکه بر اقتصاد مقاومتی در این قانون تأکید شده است گفت: اقتصاد مقاومتی بر تقویت تولید داخلی تأکید دارد و مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله عوامل اصلی اقتصاد مقاومتی است.

***45 درصد از قاچاق خروجی کشور مربوط به سوخت است
 
وی در ادامه افزود: قاچاق به عنوان یکی از مبادی است که تحریم‌ها را تکمیل می‌کند بنابراین هر اندازه که در امر مبارزه با قاچاق موفق باشیم می‌توانیم به تولید داخل کمک کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه قاچاق سوخت یکی از مهمترین حوزه‌های ما در امر قاچاق به شمار می‌رود گفت:  45 درصد از قاچاق خروجی کشور مربوط به سوخت است بنابراین باید مبارزه در این بخش را افزایش دهیم.
 
حقیقی در ادامه تصریح کرد: قیمت گازوئیل در ایران 350 تومان است در صورتی که این سوخت در حوزه‌های خلیج فارس 3500 تا 6000 تومان است بنابراین قاچاقچیان حاضرند برای دریافت سود جان خود را از دست دهند.
 
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود: در دو هفته گذشته نیروهای این مرکز با همکاری سایر دستگاه‌ها توانستند 20 کیلومتر از لوله گذاری قاچاقچیان را جمع‌آوری کنند.
 
وی در ادامه یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌ها انجام شده سعی خواهیم کرد قاچاق سوخت را از مبدأ تا مقصد تا ماه آینده اصلاح کنیم.
 
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آمار کشفیات این سازمان در حوزه‌های مختلف گفت: در حوزه‌هایی از جمله دارو، دام و دخانیات در 10 ماهه اول امسال نسبت به سال‌های گذشته رشد کشفیات داشته‌ایم در صورتی‌که در حوزه‌های دیگر از جمله البسه متأسفانه با کاهش کشفیات روبرو شده‌ایم.
 
حقیقی در ادامه گفت: خوشبختانه در حوزه کشف قاچاق سوخت با افزایش روبرو بوده‌‌ایم.
 
حقیقی در ادامه به طرح جایگزین طرح شبنم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کد رهگیری با رفع اشتباهات طرح شبنم جایگزین این طرح شده است.
 
وی در ادامه افزود: طرح کد رهگیری در راستای کالای ورودی تعریف شده و طبق قانون تا سه ماه آینده با همکاری دستگاه‌های دیگر راه‌اندازی می‌شود.
 
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه خاطرنشان کرد: باید تمامی دستگاه‌ها از جمله شرکت فرآورده‌های نفتی سعی خود را در جلوگیری از قاچاق کالا و ارز انجام دهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقیقی ، قاچاق ، کالا و ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار