رئيس قوه قضاييه: فرهيختگان اسلامي تبيين حيات طيبه را در دستور كار قرار دهند

آيت الله آملي لاريجاني در جمع نخبگان و اعضاي هيات علمي دانشگاه ها در كرمانشاه بر توجه فرهيختگان و نخبگان به علوم انساني و عقلاني و تلاش براي تبيين حيات طيبه و تفاوت هاي آن با نحوه هاي زندگي غربي تاكيد كرد.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در نخستين روز سفر خود به كرمانشاه با اشاره به پيامدهاي مدرنيته در جهان غرب و تاثير آن بر ديگر جوامع گفت: يكي از مهمترين آثار مدرنيته غلبه فردگرايي بر خدامحوري در زندگي انسان غربي است.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با تاكيد بر اهمیت بحث سبک زندگی و تبيين آن گفت: آنچه امروز در مغرب زمین به عنوان سبک زندگی مطرح می‌شود معمولا به مسائل روبنایی اهميت مي دهد و البته اين مسايل براي ما نیز اهمیت دارد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این‌ها همه معلولند و ما باید به علت‌ها توجه کنیم و اگر جایی را ناقص می‌بینیم، علت‌ها را علاج کنیم.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: مسئله‌ای که در حال حاضر مومنان از آن شاکی هستند، محصولی است که از جای دیگری آمده است. در مغرب زمین آنچه که پیش آمده، موضوعی طبیعی است که معلول جریان مدرنیته است که البته ریشه مدرنیته در غرب چند بنیان مهم است و ما باید نسبت به آن یک تحلیل دقیق و فلسفی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم با مظاهر یک پدیده مخالفت کنیم اما بنیان‌های آن را درك نكنيم و حتي قبول كنيم گفت: یکی از مهم‌ترین ارکان مدرنیته فردگرایی است و آن این است که هر شخصی خودش تصمیم می‌گیرد چطور زندگی کند و این نگاه، مرکزیت را از حق تعالی به انسان تغییر می‌دهد.

 آيت الله آملی لاریجانی افزود: مدرنیته در ابتدا ضد خدا نیست اما نگاه مدرنیته حتما این بوده است. یعنی مبنای آن متوجه کردن مرکز نگاه از یک عالم به عالم دیگر است.

 رئيس قوه قضاييه به نسبی شدن ارزش‌های اخلاقی به عنوان یکی از آثار مدرنیته اشاره كرد و گفت: اینکه هر انسانی خودش راهش را انتخاب کند در فیلم‌های غربی هم مشاهده می‌کنیم اما نتیجه حرف غربی‌ها این است که حتی حق‌تعالی نباید برای ما راه را ترسیم کند و لذا یک نسبی‌گرایی در اخلاقیات و ارزش‌های اخلاقی پدید می‌آید.

رئیس دستگاه قضا افزود: به دنبال این مسئله عقل ابزاری جانشین عقلی می‌شود که به غایات نگاه می‌کند. کار عقل ابزاری این است که محاسبه‌گر است اما راجع به نتایج اصلی متمرکز نمی‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه عقل ابزاری این است که می‌بینید رشد اقتصادی مطرح می‌شود اما کاری به عدالت اجتماعی ندارند.

آيت الله لاريجاني با اشاره به اينكه عقلانیت ابزاری و نسبیت اخلاقی آسیب سیاسی هم دارد افزود: در زمان ما مدرنیته بنیان خیلی از مظاهری است که آسیب و چالش محسوب می‌شود. مدرنیته نحوه‌ای از حیات ایجاد کرده است که لایه‌های حیاتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئيس قوه قضاييه با بیان اینکه ما مومنانی هستیم که نحوه حیات قرآنی را برگزیده‌ایم گفت: مهم‌ترین نکته در این نحوه حیات، نگاه توحیدی است. قرآن سراسر نگاه توحیدی است بدین معنا که همه قدرت‌ها ناشی از خداست و از اینجا این نکته به دست می‌آید که عقلانیت ترسیم شده توسط قرآن غیر از عقلانیتی است که مدرنیته ترسیم می‌کند.

آيت الله آملی لاریجانی در پایان خواستار این شد که استادان دانشگاه در کارگروه‌ها خاص راجع به موضوع بنیان‌های حیات طیبه قرآنی کار کنند.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار