کارگروه پژوهشی جشنواره امام رضا(ع) با حضور مشاور وزیر و رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از راه‌اندازی خبرگزاری رضوی در بهار ۱۳۹۳ خبر داد و گفت: فصلنامه «فرهنگ رضوی» نیز در انتظار دریافت مجوز علمی- پژوهشی از وزارت علوم است.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، نشست کارگروه پژوهشی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با حضور یحیی طالبیان مشاور وزیر و رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)،حجت الاسلام دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری دبیر هیات علمی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، و با حضور 16 نماینده برگزار کننده جشنواره امام رضا(ع) در استان‌های مختلف و همچنین ناظران بنیاد امام رضا(ع) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست طالبیان اظهار داشت: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی توانست طی امسال 130 اثر پژوهشی را در قالب کتاب به چاپ رساند که صرفا با بودجه این مرکز بوده است و ما مأمور هستیم که در کنار شما عزیزان در چارچوب بنیاد امام رضا(ع) این کار را انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: ما به نوعی خود را جزو اصحاب دانش و فرهنگ می‌دانیم که موظفیم آثاری را تولید کنیم که همه اقشار جامعه تا آنجا که چارچوب ساخت سازمانی پژوهشگاه اقتضا می‌کند، از آن بهره ببرند.
 
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: ما باید به مخاطبان خودمان بگوییم «لاتقف ما لیس لک به علم»؛ باید یاد بگیریم که چه بگوییم، برای که بگوییم، چگونه بگوییم، نگاه ناقدان به ما چگونه باید باشد و این گفتار ما چه تغییری در رفتار مخاطب ایجاد می‌کند تا بهتر از گذشته عمل کنیم و مشمول این فرمایش حضرت علی (ع) نباشیم که دو روز ما مثل هم باشد.
 
وی در پاسخ به درخواست کسانی که معتقدند باید سطح داوری مقالات ارسالی به جشنواره امام رضا(ع) تقلیل یابد، گفت: همایش‌های علمی-پژوهشی اگر طبقه‌بندی خوبی داشته باشد محصول آن در ترویج فرهنگ و معارف ائمه اطهار (ع) مؤثر خواهد بود. همچنین بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره شعر، جشنواره پیامک رضوی دارد که همگی به فرهنگ‌سازی می‌پردازند.
 
طالبیان درباره چرخشی بودن عناوین و موضوعات همایش در استان‌های مختلف تصریح کرد: کلیت این قضیه با اندک تاملی، قابل استفاده خواهد بود و در عین حال باید مزیت و استعداد استان‌ها در این خصوص لحاظ شده و عناوین انتخابی در هر استان به صورت کاربردی باشد.
 
وی در خصوص انتقاد آن دسته از نمایندگان برگزار کننده برنامه های علمی پژوهشی جشنواره امام رضا(ع)مبنی بر تأکید عنوان «علمی-پژوهشی» این جشنواره تصریح کرد: طبیعتاً این همایش ها علمی-پژوهشی بوده که محصول آن در اختیار سایر نشریات در سطوح مختلف به چاپ رسیده و همگان از آن بهره می برند و هر چند عنوان این همایش ها  «علمی-پژوهشی» است اما به هر حال یک موجی را ایجاد می‌کند که به فرهنگ‌سازی در شناخت اهل بیت(ع) کمک خواهد کرد.
 
*امیدواریم فرهنگ رضوی که همان فرهنگ اسلامی است،  به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود
 
 
در بخش دیگری از جلسه کارگروه پژوهشی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) عنوان کرد: نظمی که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی حاکم است و ناظرینی که در هر یک از این همایش‌ها حضور می‌یابند جای تشکر و قدردانی دارد.
 
وی گفت: در سال 1372 در قالب شوراهای فرهنگ عمومی به محضر مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان تاکید شدند که فرهنگ عمومی جامعه ما،  باید فرهنگ اسلامی باشد. اما امروز مشاهده می‌کنیم فرهنگ عمومی ما در بسیاری از موارد با فرهنگ اسلامی فاصله دارد و بایستی تلاش کنیم که هر روز این فاصله ها کم تر شود و امیدواریم فرهنگ رضوی که همان فرهنگ اسلامی است، روزی به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.
 
جعفری تصریح کرد: روزی‌ که حدفاصل میان ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع) به دهه کرامت نام گذاری شد کسی فکر نمی‌کرد دهه کرامت، در جامعه نهادینه شود لذا همانگونه که انقلاب اسلامی، واژه سازی و نهاد‌سازی کرد بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) هم گام‌هایی را در این راستا برداشته است. از جمله روز بزرگداشت امامزادگان، بزرگداشت احمدبن موسی (ع.
 
وی گفت: در میان استان‌های کشور استان خراسان جنوبی یکی از فعال‌ترین استان‌ها در خصوص ترویج فرهنگ‌سازی است. فضای معنوی ومعماری امامزاده حسین بن موسی کاظم (ع) در طبس آنقدر نورانی و زیباست و باید گفت چرا تا کنون نباید این امامزاده بیش از آن که شناخته شده،شناخته شود.
 
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ادامه داد: ما در عرصه ملی اگر این نگین‌ها را در روزی از روزهای تقویم ثبت می‌کنیم باید عینیت خارجی هم پیدا کند و تنها مختص در تقویم نباشد.
 
* خبرگزاری «فرهنگ رضوی» به زودی افتتاح می‌شود
 
جعفری در پایان از راه‌اندازی خبرگزاری فرهنگ رضوی در اواخر فروردین 1393 خبر داد و گفت: فصلنامه «فرهنگ رضوی» مجوز تبلیغی-ترویجی خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و منتظر است تا مجوز علمی- پژوهشی خود را از وزارت علوم دریافت کند.
 
وی با اشاره به دستاوردهای جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار داشت: امسال نزدیک به 60 عنوان کتاب در شش  ماهه دوم به چاپ رسانده است.
 
* لوگوی بنیاد امام رضا(ع)؛ لوگویی همه جانبه
 
حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری دبیرهیات علمی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)،  هم در این نشست گفت: انسان در مراتب تنزلات وجود از نگاه حکیمان و عارفان، حلقه آخر قوس نزول و در ابتدای قوس صعود را تشکیل می‌دهد و ما به فراخور ارتباطی که با انسان کامل برقرار می‌کنیم مجرای فیض الهی خواهیم بود و می‌توان از مراتب حس، خیال و وحی برهیم.
وی گفت: عنوانی که در لوگوی مربوط به بنیاد امام رضا(ع) مشاهده می‌کنید همه جانبه است و باید خروجی کار ما بتواند برای تمامی نسل‌ها مفید واقع شود و فرهنگ، با تمام گستردگی‌اش جایی حضور پیدا خواهد کرد که عقلانیت باشد و از این رو تلاش ما بر این اصل متمرکز شده که جهت‌گیری همایش به سوی علمی و عقلانی بودن باشد.
وی افزود: جا دارد همانند سایر آگهی‌های تبلیغاتی، لوگوی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با تمام گروه‌ها و استان‌های شرکت کننده در یک جا جمع شده و به شکل واحدی از سوی صدا و سیما به عموم مردم معرفی شود.
فقیه اسفندیاری یادآور شد: با بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) بیش از 500 عضو هیأت علمی در سراسر کشور همکاری دارند همچنین مجله تخصصی ما در سه شماره به زیور طبع آراسته شد و مخاطبان ما هرگز علما به معنای خاص کلمه نیستند بلکه همه اندیشمندان و اصحاب علم و ادب مخاطب فصلنامه فرهنگ رضوی می باشند.
در ادامه اعضاء شرکت‌کننده در جلسه کارگروه پژوهشی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که مشروح آن به شرح ذیل است:
 
استان قم: همایش حدیث رضوی را با محورهای بررسی دقیق و عالمانه عصر رضوی، کشف تأثیر جریان‌های مختلف در عصر امام رضا (ع) بر احادیث رضوی و کشف و تبیین سیره امام رضا(ع) در تعامل با اصحاب برگزار می‌کند.
 
استان زنجان: همایش منزلت خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی را با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ نورانی و کمال‌آفرین رضوی،‌گسترش فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و مرتبط با سیره معصومین به ویژه امام رضا(ع)، گرامیداشت تولید‌کنندگان و پدید‌آورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا(ع) و کمک به انتشار گسترده‌تر آن برگزار می‌کند.
 
همچنین رویکرد موضوعات استان زنجان در برگزاری این همایش در عرصه تقریب مذاهب و وحدت اسلامی است.
 
استان خراسان شمالی: همایش علمی پژوهشی آموزه‌های سیاسی امام رضا(ع) را در سه محور امام رضا(ع) و حکومت اسلامی، امام رضا(ع) و جایگاه مردم در حکومت و امام رضا(ع) و سیاست خارجی برگزار می‌کند.
 
نماینده استان خراسان شمالی با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای پژوهشگران نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد،  اظهار داشت: این استان با بیش از 118 میلیون ریال جایزه نقدی بیشترین جایزه را در میان سایر استان‌ها به شرکت کنندگان خود اختصاص داده است.
 
استان مرکزی: همایش شناخت اخلاق و آداب رضوی را با محورهای اقتصاد و معیشت و مدیریت برگزار می‌کند؛ همچنین محورهای اخلاق تجارت در سیره و سخنان امام رضا(ع)، اخلاق حاکمیتی یا حاکمیت اخلاق در سیره و سخنان امام رضا(ع)، اخلاق مدیریت در سیره و سخنان امام رضا(ع).
 
استان خراسان جنوبی: همایش بزرگداشت امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) را با محور شناخت زندگی و فضایل و کرامات حضرت حسین‌بن موسی الکاظم برادر بلافصل امام رضا(ع) برگزار می‌کند.
 
استان سیستان و بلوچستان: همایش فضایل رضوی را با رویکرد سیره دینی و اجتماعی امام رضا(ع) با محورهای نگاه محدثان مذاهب به روایات امام رضا(ع)، نگاه رجالیون مذاهب به شخصیت امام رضا(ع)، بررسی روایات امام رضا(ع) در صحاح سته و کتب اربعه همچنین زیارت امام رضا(ع) و توسل به آن حضرت در سیره عملی علمای فریقین، راهکارهای تقریب مذاهب در سیره و گفتار امام رضا(ع).
 
استان کرمانشاه: همایش سیمای امام رضا(ع) در آیینه ادبیات معاصر با محورهای بازتاب نقش محوری اندیشه‌های اصولی امام رضا(ع) در ادبیات معاصر ایران،‌بازتاب اهمیت فروعات شریعت از جمله نماز و روزه و حج از نگاه امام رضا(ع) در ادبیات معاصر ایران، جایگاه عرفان عملی امام رضا(ع) در ادبیات معاصر ایران.
نماینده استان کرمانشاه گفت: چند سالی است که برنامه های علمی پژوهشی جشنواره امام رضا(ع) در این استان در حوزه ادبیات برگزار می‌شود که ما در صدد هستیم تا در همین راستا یک دایرةالمعارف غنی تدوین کنیم.
 
یادآوری می شود؛ در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) 19  استان با برنامه های علمی - پژوهشی در این جشنواره مشارکت دارند  و بقیه استان ها  در حوزه های دیگری از این جشنواره متنوع فعالیت می نمایند.عناوین برنامه های علمی و پژوهشی دوازدهمین دوره این جشنواره عبارتند از:
 
ـ همایش علمی  پژوهشی ولایت در فرهنگ رضوی
ـ همایش علمی  پژوهشی آموزه‌های سیاسی امام رضا(ع)
ـ همایش ملی عرفان اسلامی در آموزه‌های رضوی
ـ همایش تعلیم و تربیت و سبک زندگی در فرهنگ رضوی
ـ هم‌اندیشی خانواده‌پژوهی در فرهنگ رضوی
ـ همایش علمی پژوهشی طب الرضا(ع)
ـ همایش ملی سیره و معارف رضوی
ـ همایش علمی پژوهشی منزلت خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی
ـ هشتمین همایش ملی علمی  پژوهشی فضایل رضوی
ـ همایش قرآن کریم و میراث رضوی
ـ همایش ملی حدیث رضوی
ـ همایش علمی پژوهشی امام رضا (ع) در آیینه ادبیات معاصر
ـ همایش مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی
ـ همایش علمی پژوهشی شناخت اخلاق و آداب رضوی
ـ همایش علمی پژوهشی سلسله الذهب
ـ همایش جاده ولایت
ـ همایش سومین حرم اهل بیت (ع)
ـ همایش بزرگداشت حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)
ـ کنگره ملی حضرت بی بی حکیمه(س)
 علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شمس توس به آدرس(www.shamstoos.ir) مراجعه کنند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار