حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای:

افرادی که در دستگاه حکومتی مرتکب فساد اقتصادی شده‌اند باید محاکمه علنی شوند

دادستان کل کشور گفت: افرادی که در دستگاه حکومتی مرتکب فساد اقتصادی شده‌اند باید مهر خیانت به پیشانی آن‌ها زده شود و در دادگاه‌های علنی محکوم شوند، ما باید از دادگاه‌های علنی برای بازدارندگی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام والسملمین محسنی اژه‌ای صبح امروز یکشنبه(11 اسفند) با حضور در سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: بحمدالله سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یکی از سازمانأ‌های وابسته به قوه قضائیه جزء نهادهایی است که در طول سنوات خدمتی خود رو به رشد و کمال بوده است، چرا که شناسنامه این نهاد نشان دهنده پیشرفت و توسعه همه جانبه آن است.

دادستان کل کشور ادامه داد: بیش از پیش خدا را سپاسگزاریم که این توفیق را یافته‌ایم که بتوانیم خادمانی برای این نظام و مردم عزیزمان باشیم، خیلی فرق است که انسان در زیر کدام پرچم حرکت کند و امام و مقتدای وی چه کسی باشد و برای چه ارزش‌هایی سخن بگوید و این در حالی است که ما در عصر حاضر این توفیق را داریم که برای نظامی که متکی به اسلام ناب است و زیر پرچمی که دو نیروی شایسته آن امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری بوده است، حرکت می‌کنیم.
 
وی افزود: نه تنها بعد از انقلاب، نه در زمان جنگ بلکه در طول تاریخ خون‌های شهدایی به پای این انقلاب ریخته شده و ده‌ها و صدها شهید به پای این انقلاب جان نثاری کرده‌اند که هرکدام از آنها یک دنیا ارزش داشتند.
 
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: امروز مفتخریم برای ملتی تلاش می‌کنیم که حقیقتا اگر بگوییم به عنوان یک امت و ملت در تمام طول تاریخ بی نظیرند، مطلبی به گزاف نگفته‌ایم، چرا که 35 سال است دشمن ترین دشمنان اسلام تمام تلاش خود را بکار بستند که مردم ما را به زانو در بیاورند، اما در این زمینه توفیق نیافتند.
 
** تهدیدها و دسیسه‌های دشمن در مقابل ثبات کشورمان چیزی نیست
 

وی ادامه داد: بنده وقتی که به امنیت و آرامش و وحدتی که در کشور است نگاه می‌کنم و از طرفی تهدیدها و دسیسه‌های دشمن را می‌بینم، نمی‌توانم اسمی جز معجزه بر روی این نظام بگذارم.
 
حجت‌الاسلام والسلمین محسنی اژه‌ای افزود: نظام ما به دلیل اینکه مبتنی بر اسلام ناب، رهبری و مردم است، هرگز در برابر تحریم‌ها سر خم نکرده و ثبات امروز ایران اسلامی معنایی جز معجزه ندارد.

وی ادامه داد: سی و پنج سال است دشمنان در عرصه‌های مختلف اعم از نظامی، اجتماعی، اقتصادی ،فرهنگی و ... بر مردم ما فشار می‌آورند که بحمدالله در این زمینه‌های توفیقی حاصل آنها نشده است.
 
دادستان کل کشور افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون دشمنان جنگ داخلی بر کشور ما تحمیل کردند و  به طوری که آرام آرام جنگ داخلی را به پایتخت کشور رساندن و همه‌ ما به یاد داریم که چه روز‌هایی طی سال 60 در کشور داشتیم.
 
سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: در زمان هشت سال دفاع مقدس همه‌ مستکبرین شرق و غرب پشت سر صدام بودند و تمام امکانات و تجهیزات جنگی و اطلاعاتی را علیه ما در اختیار وی قرار می‌دادند.
 
وی تصریح کرد: آنها از اوایل انقلاب اموال ما را به زور بلوکه کردند و دانشگاه‌های ما را تبدیل به میدان جنگ کردند تا جایی که دانشگاه‌ها مدتی به تعطیلی کشیده شد و این در حالی است که آنها در تمام این مصاف شکست خورده و با وجود جنگ تمام عیار اقتصادی نتوانستند مردم ما را به زانو در بیاورند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در سنوات گذشته دشمنان ما چندین تحریم علیه ما انجام دادند به طوری که اگر احساس می‌کردند قاضی و یا مدیر کل مجموعه‌ای جایی برای پیشرفت دارد وی را در لیست قرار می‌دادند.
 
دادستان کل کشور تصریح کرد: ما در این سال‌ها شاهد تحریم‌های همه جانبه‌ای بودیم که دشمنان ما از طریق ابزار‌ها و اهرم‌های مختلفی که در اختیار داشتند این تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کردند تا ما احیانا نتوانیم تحریمی را بشکنیم و آن را دور بزنیم اما عدم توفیق آنها در این زمینه نشان دهنده چیزی جز معجزه در کشور‌مان نیست.

وی ادامه داد: دشمنان ما(صدام) الان کجاست؟ منافقین کجا هستند؟ در پیشرفت‌های علمی که امروز ایران به آن‌ها دست یافته، کشورهای دیگر کجا هستند؟
 
دادستان کل کشور در ادامه تصریح کرد: عربستان حلقه به گوش خارجی‌هاست و این در حالی است که وضع مالی و فروش نفت این کشور بسیار خوب است، اما پیشرفت علمی ایران با این کشور قابل مقایسه نیست، به طور مثال مصر رابطه‌اش با ابرقدرت‌ها بسیار خوب بود و تمامی وجود خود را در اختیار این کشور قرار داده بود، اما مصر ۳۰ سال به آمریکا وابستگی داشت.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با یک دید جامع تیزبینی خاص نسبت به آینده و با یک فکر شخصی(حقیقتا گرچه یک فرد جامع و بالایی است) اما در همه زمینه‌ها اهل مشورت هستند و وقتی می‌خواهند مطلبی را بازگو کنند سال‌ها و ماه‌ها روی آن فکر می‌کنند و با دیگران نیز مشورت می‌کنند. 

 **اقتصاد مقاومتی مساله مهم کشور است

دادستان کل کشور افزود: امروز یکی از مسائل مهم کشور ما مسئله اقتصادی است که در این زمینه لازم است که ما نیز به‌‌ همان میزان برای اجرا، شناخت و رفع موانع خود را آماده کنیم و اگر کوتاهی انجام دهیم، در پیشگاه خود و مردم جایی نداریم اگر تلاش نکنیم باعث خسران می‌شود.  
 
وی در توضیح اینکه اقتصاد مقاومتی به چه معناست، گفت: اقتصاد مقاومتی تعریف‌های مختلفی دارد و یعنی اینکه ما باید متکی به اقتصادی باشیم که استقلال اقتصادی ما حفظ شود و در همین راستا نیازمند به بیرون نباشیم و نگذاریم که نقشه‌های دشمنان موثر واقع شود که این کار را می‌توانیم با افزایش تولید و درست استفاده کردن از اموال خود انجام دهیم. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه افزود: ما باید نیازمندی‌های جامعه خود را خودمان تولید کنیم، بسیار ساده اندیشی است که اگر ما فکر کنیم بدون توجه به داخل و با نگاه به بیرون می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم.  
 
دادستان کل کشور تصریح کرد: منظور از بیرون‌‌ همان دست مستکبرین و دشمنان برعلیه ماست که با نظام ما مخالفند. آیا ما از نیروی خلاق کشور و بخش خصوصی درست استفاده می‌کنیم؟ چرا نباید امیدوار باشیم؟ چرا نتوانیم مشکلات خود را حل کنیم و چرا باید فکر کنیم که برای رفع تحریم‌ها باید دست سازش به دشمن دهیم؟ آن‌ها ما را تا آنجایی که منافع خودشان اجازه می‌دهد همراهی می‌کنند.  
 
وی افزود: امروز یکی از مسائل مهم در کشور اقتصاد مقاومتی است که یکی از قوایی که در این زمینه مسئولیت دارد، قوه قضائیه است و مسئولیت این قوه از لحاظ کمی نسبت به سایر قوا کمتر اما از لحاظ اثرگذاری قوه قضائیه بسیار اثرگذار و یکی از بخش‌هایی است که می‌توانند تاثیر بسزایی داشته باشد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: امروز برای افزایش تولید موانع زیادی وجود دارد که بخشی از این موانع قانونی است، ولی علاوه بر آن با همین قوانین موجود بسیاری از موانع توسط افرادی که می‌توانند فعالیت صحیح داشته باشند انجام می‌شود. 

**افرادی که در دستگاه حکومتی مرتکب فساد اقتصادی شده‌اند باید محاکمه علنی شوند
 
دادستان کل کشور اظهار داشت: افرادی که در دستگاه حکومتی مرتکب فساد اقتصادی شده اند باید مهر خیانت به پیشانی آن‌ها زده شود و در دادگاه‌های علنی محکوم شوند، ما باید از دادگاه‌های علنی برای بازدارندگی استفاده کنیم و بازدارندگی آن بیش از این است که این چنین بگوییم که به طور مثال"الف.ن" فلان کار را انجام داد، چرا باید خبرنگار در دادگاه‌های علنی حضور داشته باشد اما اجازه پخش نداشته باشد، این با دادگاه علنی منافات دارد.  
 
وی ادامه داد: اکثریت مدیران ما افرادی خدوم هستند و فردی که زحمتکش و خادم بوده، همیشه باید از کار بازرسی استقبال کند، اما بخشی دیگر به نوع عملکرد ما بستگی دارد. 

**پیشگیری از وقوع جرم هزینه کمتری دارد
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است گفت: هزینه پیشگیری کمتر از درمان است و این امر بسیار بدیهی است، سازمان بازرسی کل کشور با کمک دیگران(دولت، مجلس) با هماهنگی کامل و ارتباطی تائید شده این وظیفه را به سرانجام برساند، اما باید مکانیزمی ایجاد شود که این ارتباط قوی‌تر شود و چنانچه ارتباطی ناصحیح باشد، هیچ کدام از ما نمی‌توانیم کار‌هایمان را انجام دهیم، اما در عین حال که می‌گوییم هماهنگی پس باید این هماهنگی‌ها نیز تعریف شده باشد. به طور مثال اگر ما از هر استانداری بخواهیم که در جهت اخذ بودجه خلاف قانون کاری را انجام دهد (وای به روزی که بگندد نمک!) اسم این کار هماهنگی نیست و این امر خود تولید فساد می‌کند.

وی گفت: مهم‌ترین کار در اقتصاد مقاومتی پیشگیری است که این کار باید در مراحل اول با شفافیت، لسان و قلم خوب انجام شود. یکی از کارهای بسیار خوب زمان پورمحمدی به روزبودن تمام موضوعات بود، به طور مثال یعنی اگر قرار بود اتفاقی بیفتد به سرعت وارد عمل می‌شد و با حداقل زمان از تمامی مراحل کار گزارشی تهیه می‌کرد. ما باید به خصوص در مسائل مهم سعی کنیم که به روز باشیم.  
 
 دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: ریاست قوه قضائیه مسئولیتی را به من دادند و من افتخار می‌کنم که بتوانم برای این نظام خدمت کنم.

انتهای پیام/
برچسب ها: دادستان ، کل ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار