"علی نصیریان": بنیاد فارابی بعد از انقلاب خدمات برجسته‌ای به سینما کرد

"علی نصیریان" گفت: بعد از انقلاب این بنیاد فارابی بود که با وسواس و دقت خدمات بسیاری به سینما کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، مراسم یاد و خاطره مرحوم "علی حاتمی" و بزرگداشت پنج استاد تئاتر و سینمای ایران، "عزت‌الله انتظامی"، "علی نصیریان"، "محمدعلی کشاورز"، "جمشید مشایخی" و "داوود رشیدی"، شب گذشته به همت بنیاد سینمایی فارابی در سینما فرهنگ برگزار شد.

در ابتدا، محمدرضا جعفری جلوه، مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی گفت: این مراسم، مراسم سپاس و افروختن چراغ راه است، محفل دل سپردن به سینمای اصیل،‌متعهد، شرقی و پر امید ایرانی،همچنین امشب این مراسم یاد کردی است از مردی چراغ راه، علی حاتمی.

در ادامه  مراسم کلیپ هایی از هنرمندانی چون نصیریان، بصیری،‌ انتظامی، رشیدی، کشاورز و... درباره علی حاتمی و کار کردن با او صحبت کردند.


***چهارچوب فیلم های علی حاتمی فرهنگ ایرانی بود

"مسعود جعفری جوزانی" در این مراسم گفت: نمی‌دانم کدام بی‌راهه و پیچی را اشتباه پیچیده‌ایم که این طور از نظر فکری در سینما فلج شده‌ایم. سینما ویژگی‌های خاص خودش را دارد و نمی‌ توان تغییرش داد، اما به یکباره فردی مانند "علی حاتمی" پیدا می‌شود که با شهامت حرف‌های خودش را با ویژگی خاص خودش می‌گوید.

وی تصریح کرد: تنها کسی که در سینمای جهان با علی حاتمی قابل مقایسه است، آکیرا کوروساوا، کارگردان ژاپنی است که براساس آیین‌های سنتی و نشانه‌های مذهبی خودش در ژاپن الهام می‌گیرد است، علی حاتمی نیز از فرش، آیین‌های پهلوانی، نقالی و... ایرانی  استفاده می‌کند.

جوزانی با بیان اینکه با دیدن عکس فیلم‌های علی حاتمی به ایرانی بودن آن پی می‌بریم، اظهار داشت: حاتمی از نشانه‌های هنری ایران بهره‌برداری کرده و آن‌ها را مدرن و به روز کرده است. اگر ما به هر اثر هنری، علمی، سیاسی و... دقت کنیم، از زیبایی‌شناسی‌ها و مسائل جامعه نشأت گرفته است، پس همه مردم در ساخت یک اثر بومی سهیم هستند.

جوزانی گفت: وقتی از فرهنگ ایرانی در آثار علی حاتمی صحبت می‌کنیم،‌ منظور به فرهنگی که در جامعه و مرز ایران باشد نیست، چهار چوب فیلم های علی حاتمی نشان دادن فرهنگ ایرانی بود.

وی با بیان اینکه علی حاتمی برای فرهنگ ایرانی است، عنوان کرد: او تنها سینماگری است که از خودش گذشته و با تمام مشکلات کار خودش را انجام داد. حاتمی مانند برخی در شلوغ بازی روزنامه‌ها و حاشیه نبود، بلکه افقی را می‌دید که جاودانه است.

در ادامه "امین تارخ" ضمن خواندن متنی در تجلیل از پنج هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران خطاب به جوزانی درباره وضعیت سینما بیان کرد: خیلی از ما وقتی می‌خواهیم در مورد زمانی که گذشته است صحبت کنیم، دلمان می‌سوزد. من سینما را با کارگردانانی چون بیضایی، مهرجویی، کیمیایی و دیگر کارگردانان بزرگ سینما شروع کردم، اما در سه سال اخیر به دلیل همین مشکلات بیکار ماندم.

در ادامه از لیلا حاتمی، دختر مرحوم علی حاتمی  تقدیر شد.

وی در صحبت‌هایی کوتاه ضمن تشکر از برگزاری این مراسم، اظهار داشت: من از کودکی و در کنار پدرم از اساتید سینمای ایران درس‌ها اموختم.

محمدعلی کشاورز که به دلیل بیماری نتوانسته بود در مراسم حاضر باشد، از طریق اینترنت بیان کرد: «برای ملت خوب و عزیز ایران آرزوی خوشبختی دارم، علی حاتمی را از دانشگاه‌ هنرهای دراماتیک می‌شناسم.» در ادامه به دلیل اشکال فنی تصاویر دریافتی قطع شد، اما "اسماعیل شنگله" تابلو خطاطی شده توسط غلامحسین امیرخانی را به وی تقدیم کرد.

جمشید مشایخی نیز پس از دریافت هدیه و تابلوی خطاطی شده، عنوان کرد: شازده به کمال الملک گفت تو دامن هنر را آلوده کردی؛ ببخشید، علی حاتمی آن زمانی که زنده بود تجلیل نشد.

در ادامه "علی نصیریان" و "داوود رشیدی" نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

عزت‌الله انتظامی نیز به دلیل مشکلات ریوی در این مراسم حاضر نشد.

"علی نصیریان" نیز بعد از دریافت جایزه خود گفت : بنیاد سینمایی فارابی پس از انقلاب خدمات بسیار خوب و موفقی را به سینمای ایران داد. اگر مقداری به عقب بازگردیم و دوران سینمای رایج ایران، همه فکر می‌کردند پس از انقلاب چه اتفاقی خواهد افتاد، اما این بنیاد شروع به فعالیت کرد و با یک وسواس و دقت خاصی مانند سریال‌های اولیه تلویزیون کارش را جلو برد.

وی ادامه داد: در این بنیاد تلاش شد تا این سینما شکل بگیرد. علی حاتمی از آسمان نیفتاد، او زمینه داشت، از اواسط دهه 30 یک جریانی هنری جوان و مغایر با آنچه وجود داشت در تئاتر و سینمای ایران به وجود آمد. حاتمی یکی از آن جوانانی است که با این جریان عظیم بروز کرد.

نصیریان تصریح کرد: بنیاد سینمای فارابی در ایران اولین قدم‌ها را در سینمای ایران برداشت. زمان تغییر کرده است و برخی تجربه‌هایی که ما داشته‌ایم در این زمانه به کار نمی‌آید.

وی خاطر نشان کرد: اینکه از انحراف در سینمای ایران صحبت می‌شود، دلیلش تغییر در ریتم زندگی و تغییر زمانه است، واقعا بسیاری از مسائل فرق کرده است.
 
 گفتنی است حمید فرخ‌نژاد، امین حیایی، علی اوسیوند، ضیاءالدین دری، سیدجمال ساداتیان، یدالله صمدی، داریوش فرهنگ، مسعود کیمیایی، پولاد کیمیایی، نرگس محمدی، سحر جعفری جوزانی، نیلوفر خوش‌خلق  علی معلم محمد رضا شریفی نیا عبدالرضا اکبری نیوشا ضیغمی و جمعی از هنرمندان سینمای ایران در این مراسم حضور داشتند.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار