ابراز خشم شدید کرزای از دولت آمریکا

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان با ابراز خشم شدید از دولت آمریکا اعلام کرد جنگ در افغانستان در راستای منافع این کشور صورت نگرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری رویترز ، کرزای در مصاحبه ای با روزنامه واشنگتن پست که روز یکشنبه یعنی درست یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد گفت : « مردم افغانستان در جنگی کشته شدند که متعلق به آنها نیست.» 

وی گفت مطمئن است که جنگ 12 ساله افغانستان که طولانی ترین جنگی است که آمریکا در پی حوادث 11 سپتامبر 2001 به راه انداخت، « در جهت حفظ امنیت آمریکا و منافع غرب » بوده است. 
خودداری کرزای از امضای توافقنامه امنیتی موجب ناکامی کاخ سفیده شده است. به همین دلیل باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) گفته است خود را برای خروج احتمالی کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان در پایان سال 2014 آماده کند . توافقنامه امنیتی مزبور این امکان را برای نظامیان خارجی فراهم خواهد کرد تا پس از امسال نیز در افغانستان بمانند. 

اوباما سه شنبه هفته پیش در تماس تلفنی با اوباما گفت دستور خروج نظامیان را به پنتاگون داده است. این تماس تلفنی نخستین گفتگوی دوجانبه رؤسای جمهور دو کشور از ماه ژوئن تاکنون بود. 
اما کاخ سفید با اتخاذ موضعی جدید در بیانیه ای اعلام کرد انعقاد توافقنامه امنیتی دوجانبه را در اواخر امسال محتمل می داند. 

کرزای در مصاحبه با واشنگتن پست گفت : « برای آنها بهتر است که این توافقنامه را با رئیس جمهور بعدی افغانستان امضا کنند.» 

وی تاکید کرده است آمریکا باید پیش از امضای توافقنامه امنیتی به آغاز فوری مذاکرات صلح با شورشیان طالبان کمک کند و به حمله به خانه های مردم افغان را متوقف کند. 

شمار نظامیان تحت رهبری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) که هم اکنون در افغانستان مستقر هستند ، بالغ بر 52 هزار نفر از جمله 33 هزار و 600 نظامی آمریکایی هستند. بیش از سه هزار و 400 تن نظامی خارجی از جمله دو هزار و 300 آمریکایی در جنگ افغانستان کشته شده اند. 

در حالی که پلیس و ارتش افغانستان پیشرفت زیادی در توانمندی مبارزه با شورشیان طالبان به دست آورده اند، تردیدها درباره توانایی آنان برای مقابله با طالبان بویژه در مناطق دورافتاده به قوت خود باقی است. 

رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه با واشنگتن پست گفت به علت تلفات ناشی از جنگ افغانستان از جمله افرادی که در عملیات ارتش آمریکا کشته می شوند، به شدت آشفته است و با توجه به اینکه تلاش های آمریکا را برای تعقیب و مبارزه با طالبان در روستاهای افغانستان ناکافی می داند، احساس می کند به وی خیانت شده است. 

کرزای گفت کشته شدن غیرنظامیان در افغانستان موجب از بین رفتن « هدف مشترک » کشورش با آمریکا شده است. 

وی شنبه شب در حالی که با محافظان شخصی اش در حال خروج از دفتر کارش بود، به خبرنگار واشنگتن پست گفت : « قدردانی و سپاس مرا به مردم آمریکا و خشم شدیدم را به دولت آمریکا ابلاغ کنید.» 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار