رضا میرکریمی در رونمایی از مجموعه‌ی "نام‌ها":

قهرمانان جنگ تحمیلی علی رغم همه‌ی تریبون‌های زیاد سفارش، مظلوم‌اند/ شهدا در قله‌ای ایستاده‌اند که لمس و نزدیک شدن به آن قله بدون آداب و احترام سخت است

نشست رونمایی از مجموعه‌ی "نام‌ها" رضامیرکریمی شب گذشته در حوزه هنری با حضور "سید مهدی خاموشی" ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته رونمایی از دو قسمت از مستند انیمیشن "نام‌ها" با حضور رضا میرکریمی، کارگردان این اثر و "سید مهدی خاموشی" ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.  

در ابتدا آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد و سپس رضا میر کریمی بر روی صحنه آمد و گفت: "نام‌ها" دو سال پیش طی یک دغدغه‌ی شخصی آغاز و به حمایت خیلی خوب حوزه‌ی هنری مخصوصا "سهیل جهان بیگلری" و مسئولان دیگر آن وصل شد.

وی ادامه داد: خواستم چند مستند راجع به شهدا بسازم. شهدایی که عکس‌های آن‌ها را وقتی از اتوبان رد می‌شویم، می‌بینیم ولی جوان‌های ما متوجه اینکه چرا ما به آن‌ها ارادت داریم نمی‌شوند. دوست داشتم آن ضخامتی که در شرایط فعلی در زبان وجود دارد را با یک کار تصویری بیان کنم.  

میر کریمی افزود: قبل از این مجموعه‌ به سراغ مدیوم مستند رفتم اما استفاده از آرشیو و مصاحبه الگویی تکراری بود که در بهترین حالت بنده کار ویژه‌ای نمی‌کردم. به کمک تیم طراح و گرافیست به دنبال روشی رفتیم که شاید در ایران کمتر به آن توجه شده که آن هم تکنیک "کامیک موشن" بود.   
 
کارگردان "به همین سادگی" تصریح کرد: این روش با خود محدودیت‌ها وجذابیت‌هایی را به همراه داشت و چون اولین تجربه‌ی بنده در این فضا بود طبیعتا مقداری وقت برد و تیم قوی و خوب همراه  کمک کردند تا این فضا به زیبایی شکل بگیرد.
 
این کارگردان اظهار داشت: این فرصت معمولا در فرنگ با یک "مونولوگ" همراه می‌شود یعنی کسی با پرگویی درباره‌ی تصاویر توضیح می‌دهد. "کامیک موشن" یک مقدار با فرمت سینما و انیمیشن از یک جهاتی متفاوت است در نتیجه باید فیلمنامه‌ی خوبی پشتوانه‌ی اثر باشد. در نیم قصه‌ی زیادی نمی‌توان روایت کرد ضمن اینکه قصدمان پایبندی به فضای مستند گونه‌ای اثر بود پس باید تمام چیزهایی که راجع به آن صحبت می‌شود دارای یک ریشه‌ی تحقیق شده باشد.

میر کریمی ادامه داد: همه‌ی این عوامل کمک کرد تا مستندها فرمی داستانی به خود بگیرد به شکلی که هر شهیدی که به سراغش می‌رویم خودش با لحنی صمیمی سرگذشت خود را تعریف کند. این اثر قطعا ضعف‌های زیادی دارد.   
 
وی افزود: بنده برای فیلم‌های سینمایی خودم هم رونمایی نمی‌گذارم چه رسد به این فیلم که در عرصه‌ی جدیدی کار کرده‌ام شاید برای رسیدن به کمال باید یک مسیر زیادی طی شود.   
 
میرکریمی گفت: اگر امروز رونمایی این فیلم‌ها را گذاشتیم فقط بخاطر اسم‌هایی است که به آن پرداخت شده. شهدایی که ارزش این احترام وخیلی بیش از این احترام را دارند. داشته‌های فرهنگی و تمدنی یک ملت اگر بخواهد تصویر شود باید به الگوهای تصویری یا رفتاری وکاربردی آن توجه شود که این امر به قهرمان‌های آن ملت باز می‌گردد.
 
کارگردان "فردا" افزود: بنده معتقدم قهرمان‌های جنگ تحمیلی علی رغم همه‌ی تریبون‌های زیادی به شکل سفارش و بعضا به شکل رسمی به آن‌ها پرداخت شده خیلی مظلوم‌اند. حداقل بنده به واسطه‌ی این دو سال تحقیقی و مطالعاتی و گشتی که درزندگیشان زده‌ام دو سال سخت اجتماعی پر از تنش سیاسی را من با مطالعه‌ی زندگی این عزیزان در واقع خیلی خوب سپری کردم.   
 
این کارگردان گفت: شاید به خاطر نزدیک بودن ما به جنگ باشد. یعنی ما درجغرافیایی قرار داریم که هنوز از آن آتش آن قدر دور نشده‌ایم که بتوانیم ابعاد ان را خوب بفهمیم و در دهه‌های آینده شاید بیشتر بتوانیم این جوان های اغلب زیر 30 سال چه کارهای بزرگی انجام دادند و آن‌ها چه آدم‌هی بزرگی بوده‌اند که ما فقط اسم آن‌ها را در اتوبان‌ها و عکس‌هایشان را دردیوار دیده‌ایم.  

میرکریمی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات ما از شهدا دیوارهای گوشتی برای حفاظت از خود و توجیه ناکارآمدی و بی کفایتی خود ساخته‌ایم و در واقع استفاده‌ی خیلی روزمره از آن‌ها به نفع نفسانیت سیاسیمون می‌کنیم. شهدا سپر بلای کسانی شده‌اند که بعضی وقت‌ها خود را از ملت جدا می‌دانند در حالی که آن‌ها متعلق به کل ملت‌اند. آن‌ها همه یک شکل نبودند ممکنه که در نقطه‌ی شهادت به یک نقطه‌ی کاملا شبیه به هم باشند ولی هر کدام مسیر زندگی‌ خود را طی کردند و متعلق به همه‌ی طبقات جامعه‌اند. شهدا در واقع یک ذخیره‌ی معنوی‌اند که خرج کردن از آن‌ها برای مقاصد و اهداف کوتاه‌ مدت به آن‌ها آسیب می‌زند و آن‌ها را مظلوم می‌کند. 
 
میرکریمی افزود: این صحبت طولانی این ادعا را به وجود نیاورد که ما کار بزرگی کرده‌ایم . بخش مربوط به تیم هنری را به حساب کارآموزی بگذارید اما بخش مهم شهدا هستند که حضور دارند و تمام تلاش بنده این بود که در ضمن تعریف کردنشان دست نبرم. خواستم اجازه دهم اشعار،‌آرمان‌ها و حرفی که تو ذهنشان است، را بزنند و بعد مخاطب با صمیمیتی که در لحن شخصیت اصلی می‌بینند خودش قضاوت ودرگیر آن شود. مخاطب که بیشتر جوانان و نوجوانان‌اند.  
 
میر کریمی تصریح کرد: کارها درقالب نیم ساعته است که قرار بود درباره‌ی هفت شخصیت ساخته شود که بنده پنج اثر را به مرحله‌ی تقریبا نهایی رساندم که دواثر را امروز رونمایی و سه کار دیگر که مربوط به شهیدان باکری، باقری و شیرودی به لحاظ طراحی در مراحل آخر است و احتمالا تا دو ماه دیگر از آن‌ها رونمایی می‌شود. درباره شهیدان "چمران" و "دوران" نمی‌شود حرف زد. آن‌ها درقله‌ای ایستادند که لمس و حتی نزدیک شدن به آن قله بدون آداب و احترام سخت است و به راحتی آن‌ها را در کلام نمی‌توان تفسیر و محدود کرد.  

میر کریمی در آخر خاطرنشان کرد: بنده ادعا دارم که حدود 80 درصد از وقایع در فیلم کاملا واقعی است. آن چیزهایی که اهمیت کمتری داشته فقط توانسته سکانس‌ها و فصل‌ها را به هم وصل کند. تقریبا قصه پردازی شده ولی اتفاق بر اساس روحیات شخصیت‌های اصلی فیلم رغم خورده است.

پس از سخنان "رضا میرکریمی" حضار به تماشای مستند شهید "چمران" نشسته و پس از فیلم "سید مهدی خاموشی" ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برای ایراد سخنرانی به روی صحنه آمد.  
 
سید مهدی خاموشی گفت: صحبت از شهیدانی مثل مصطفی چمران، شهیدانی که بقای انقلاب ما به نام، یاد و فرهنگ و حضور آن‌ها رقم می‌خورد، صحبت عادت نیست. بنده معتقدم هر چقدر بتوانیم با شهدا باشیم انقلاب ما هست و هر قدر از آن‌ها فاصله بگیریم انقلاب ما از هویت اصلی خود فاصله می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: اگر با فرهنگ اسلام آشنا باشیم تماما همین فرهنگ به ما کمک شایان می‌کند تا در این مسیر پیش رویم و بتوانیم بقای دید امام (ره) و انقلاب را تضمین کنیم.
 
پس از سخنان "سید مهدی خاموش" نمایش فیلم " عباس دوران" آغاز شد.  
 
سپس آیین بزرگداشت از همسر شهید "عباس دوران" اجرا شد که لوح تقدیری توسط "رخشان بنی اعتماد" به همسر این شهید اهدا شد.


انتهای پیام/اق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.